må andelsforening pålægge mig at betale for " manglende " rengøring.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #9914
    koch
    Medlem

    Min kæreste bor i en lille andelsboligforening, primært bestående af ældre mennesker uden arbejde og derfor med meget fritid på deres hænder :).
    De har på generalforsamlingen besluttet at vedligeholdelsen af bygningen, skal tilgodeses af andelshaverne selv. Herunder rengøring af fællesarealer.
    Det her indlæg drejer sig om rengøring af trappeopgangen, hvor hver enkelt beboer har til opgave at rengøre trappen MINDST en gang om mdr.
    Min kæreste har modtaget følgende skrivelse fra bestyrelsen 🙂

    ang. renhold af trappe etc.
    Det er en del af husordenen, at trappen og gelænder skal vaskes, gadedøren renholdes, postkasser aftørres og vinduet i døren pudses. Man har også pligt til at renholde egen hoveddør. Især her i vintermånederne bliver der ekstra snavset, så det er vigtigt at alle passer at renholde trappen. På opg F´s trappeafsnit er der ekstremt snavset, som det ses af opslaget i opgangen, minimum en gang om måneden.
    De andre beboere i opg F klager over, at du stort set aldrig udfører denne opgave. I udgangen af den måned, hvor man har rengøringspligten, afleveres trappen etc. i rengjort tilstand til den næste.
    Er det ikke gjort inden fre. d.10.12, vil det blive gjort af en anden, og du vil modtage en regning ( iht. en generalforsamlingsbeslutning). Fremovervil du uden yderligere varsel modtage en regning, da det er påtalt mere end en gang, at du ikke renholder trappen, når det er din tur. ”
    Med venlig hilsen
    bestyrelsen
    Har en ret god ide om hvad jeg på hendes vegne har tænkt mig at skrive som countersvar til det her kæmpe lol af et brev. Men der er dog lige et par ting som jeg gerne vil ha afklaret inden.
    for det første skriver de at rengøring MINDST en gang om måneden, så kan de jo ligesom ikke kræve at det bliver gjort MERE END EN GANG :).
    jeg var selv med til at gøre rent i opgangen torsdag d.18.11. og har selv været vidne til at det er blevet gjort ordentligt.
    Problemet er jo så at den famøse snestorm sætter ind et par dage efter og derved fucker hele rengøringen op :).
    Og nu brokker de andre beboere, der iøvrigt slæber deres møgbeskidte hunde ind i opgangen, sig over der ikke er gjort rent.
    Ydermere er min kæreste ret stødt over det her, da hun absolut føler at hun lever op til de forpligtelser hun har.
    Hun deltager dog ikke i noget socialt i foreningen og har ikke noget forhold til de andre beboere. Flere af de ældre beboere og bestyrelsesmedlemmer har også klandret hende for ikke at deltage og vise interesse for foreningen. ( men det er man jo heller ikke forpligtet til ). Så hun føler at de driver en mini hetz på hende. Hvorfor de gider det, aner jeg ikke… kedsomhed måske 🙂
    har lige et par hurtige spm til den her lidt latterlige sag. Er ikke så meget inde i andelsloven.
    1. når der står MINDST en gang… så er det 1 gang…. ikke 2 eller 3… right ?
    2. når jeg nu sender dem et svar ( teknisk set gør jeg jo indsigelse mod deres krav på at udføre det for hendes regning )på deres skrivelse inden på fredag, har de så stadig ret til at få udført arbejdet på hendes regning ?
    3. kan de overhovedet få arbejdet udført på hendes regning?.
    ved at man kan gøre det mod entreprenører der ikke overholder deres forpligtilser i byggesager. Men det er bestemt ikke noget man bare lige gør ved, at skrive til dem en gang og true med bål og brand.
    4. hvad er deres sanktionsmuligheder hvis hun ikke betaler?
    5. hvis 3 og 4 er opfyldt, kan de så bare altid fra nu på et hvilket som helst tidspunkt uden varsel, bare få rengjort trappen for hendes regning ?? ( det virker ihvertfald sygt )
    på forhånd tak 🙂

    #10324
    omantho
    Medlem

    Hej Koch
    Jeg syntes,at du skulle læse foreningens vedtægter, og evt. læse købsaftalen. Derudover ville det ikke være så tosset, at læse andelsboliglovene. Find den på nettet!
    Man er faktisk forpligtiget til mere end du måske tror!
    Det der er vedtaget på en generalforsamlig, må fremgå af referatet. Inden du køre for voldsomt frem, så læs på teksterne i de nævnte henvisninger.
    God fornøjelse
    Omantho

    #10425
    molan
    Deltager

    1. En gang er nok, mere hvis man har lyst.
    2. En sag sættes altid i bero ved indsigelse, de kan derfor ikke få arbejdet udført og så få dig til at betaler uden en tur i retten først. Her vil beviseren være afgørende.
    3. Ja, det kan de godt. Det er faktisk det eneste de kan, nogle andelsforeninger forsøger uretmæssigt at opkræve en gebyr eks. 500 for manglende overholdelse af fællesforpligtigelserne. Nogle forsøger også uretmæssige at undtage nogle andelshavere eks. grundet alder eller andet.
    Lovmæssige er det eneste man kan gøre netop at hyre noget til at overtage forpligtigelsen for andelshaverne for deres egne regninger.
    Det er ingen undtagelser alder, helbred, indtægt osv. gælder ikke. ALLE andelshaver har samme rettigheder og forpligtigelser uagtede af hvad vedtægterne i øvrigt måtte sige, ved øvrig dansk lov som vedtægterne altid er underlagt.
    4. Netop at hyre noget til at udføre det på hendes regning.
    5. Ja, når det er sat i værk virker det indtil hun meddeler at hun igen pr. en angivet dato, ønsker at overtage forpligtigelsen personlig igen.
    Dette skal meddeles til bestyrelsen skriftligt, for at være sikker mht. beviser.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Opret nyt emne
Er du ikke allerede bruger?
– Opret dig her

Har du glemt dit kodeord?
– Få tilsendt et nyt