6 mdr. depositum ved køb?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    hamder
    Medlem

Hej, det er min første post, jeg håber på det ligger i den rigtigt forum 🙂

vi ejer (desværre) en andelslejlighed i en foreningen som er usundt – vi skal nu sælge lejligheden og kom videre med vores liv og har fundet en køber som gerne vil overtage lejligheden til maksimalt pirs (andeles værdi = 1000 + forbedringer 65000 = 75000) . Vores eneste problemet er at bestyrelsen kræver nu at køber betaler 6 måneder depositum (knap 40000) før de vil godkende handlen.

Der står ingen steder i foreningens vedtægter at en køber skal evt. betale 6 mdr. depositum. Er det overhovedet lovlig at de kræver et depositum udover indskud?

nd
    Deltager

Svaret er NEJ.
    Køber skal her og nu anmode om en skriftlig begrundelse hvorfor han skal betale en omkostning som ikke fremgår af vedtægterne.
    Man skal godt nok høre meget før ørene falder af ?
    Et depositum høre ikke hjemme i en andelsbolig!
    mvh
    nd

hamder
    Medlem

Tak for svaret – jeg vil igen sige at det står ingen steder i vedtægterne at man skal betale depositum… Vi skrev til foreningen i går og de har svaret:

Jeg, og ingen andre i bestyrelsen, har hørt at køber ikke vil betale det forventede forudbetalte husleje. Årsagen er, at når lejlighederne er billige, så skal foreningen have en sikkerhed i et depositum.
    Det grundes, at der i bestyrelsens godkendelsen af køber, også ligger en vurdering af købers kreditværdighed. Den vil man normalt kunne aflæses i betalingen af andelskronen. Da andelskronen er så lav som det er tilfældet, besluttede bestyrelsen, at der skal foreligger et depositum på 6 måneders husleje.

Hvis vi skal fravige dette krav, kræver det at køber eller sælger kommer med et udspil.

nd
    Deltager

Hej
    Med sådan en formand skal i have fat i en advokat. Prøv med retshjælpen den er gratis.
    Hans svar er i strid med vedtægter og andelsboligloven ?
    mvh
    nd

hamder
    Medlem

kan du anbefalede nogen 🙂

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Opret nyt emne
Er du ikke allerede bruger?
– Opret dig her

Har du glemt dit kodeord?
– Få tilsendt et nyt