Jeg er den glade ejer af en andelbolig, men er kommet i en situation, hvor jeg søger lidt information om hvad der er ret og rimeligt.
Situationen kort:
Købte andel i 2008. Opdager at manglende understørrelse under gulvet foran altandøren, får en større del af gulvet til at 'gynge'. Efter lang tids torvtrækkeri går andelsboligforenigensbetyrelse med til at dække materialer og arbejdsløn og via deres egne håndværkere får de udbedret området.
Jeg hyrer de samme håndværkere til at lægge resten af gulvet, da jeg ønsker et ens udseende. Problemet med den manglende understøttelse rykker imidlertidig ind på det område, som jeg selv har betalt for skulle ordnes. Som jeg ser det, er det en direkte konsekvens af det arbejde som andelsboligforeningen har udført. Problemet er bare blevet eksporteret et andet sted hen og ikke løst ordentlig.
Nu står jeg så i en situation, hvor AB advokat, ejendomsinspektør og de håndværkere der har lavet gulvet ikke vil tage ansvar. Advokaten taler også om en forældelsesfrist. Men jeg har fra dag 1 gjort AB opmærksom på problemet.
Mine spørgsmål er derfor:
- når AB tidligere har taget ansvar for understøttelsen af gulvbrædder og bekostet udbedring (mangelfuld dog), er det så ikke rimeligt at de gør det i dette tilfælde?
- hvor går mit ansvar som andelshaver til. Er det også til understøttelsen af gulvet? Hvor går etageadskillelsen til?
- hvordan står jeg i forhold til AB? Har AB en forsikring, hvis de ikke kan gøre deres krav gældende over for håndværkerne - hvis de vælger det.
- kan man få juridisk hjælp i denne sag af en forening/ organisation?
Ser frem til jeres svar, hvor jeg godt kan tilføje mere information hvis nødvendigt.