ABF – Andelsboligforeningernes fællesrepræsentation
ABF står for Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation. ABF er en interesseorganisation for private andelsboligforeninger i Danmark. ABF har en politisk og en administrativ del, hvor sekretariatet tilbyder juridisk og økonomisk rådgivning, kurser og arrangementer til medlemmerne og udgiver et medlemsblad.
Formålet med ABF er at tilbyde forskellige services til medlemmerne samt at påvirke lovgivningen i forbindelse med andelsboligmarkedet. Et andet formål er at udbrede andelsboligen som boligform.
Medlemmer af ABF
ABF har over 4.800 medlemmer og næsten 94.000 andelshavere og er delt op i 11 kredse, som har ansvar for den lokale kontakt med medlemmerne.
En væsentlig del af foreningens arbejde er at yde en service over for medlemmerne og udbyde aktiviteter, der er relevante for dem. Medlemmerne er private andelsboligforeninger fordelt over hele Danmark.
Services
ABF udgiver et vigtigt værktøj for bestyrelsesmedlemmer. Det er ABF Håndbogen,
som indeholder en lang række nyttige oplysninger, blandt andet om medlemmernes rettigheder, drift af en andelsboligforening, planlægning af byggearbejder og styring af andelsboligforeningens økonomi.
ABF afholder jævnligt kurser og gratis medlemsarrangementer, hvor medlemmerne kan lære mere om drift og styring af en andelsboligforening, det kan handle om alt fra gårdarbejde til omkonvertering af foreningens lån.
Prisen for et medlemskab i ABF varierer efter foreningens størrelse. Det er kun bestyrelsen i en andelsboligforening, der kan kontakte ABF for at få rådgivning. Andelshavere kan ikke på egen hånd kontakte ABF, selvom andelsboligforeningen er medlem af ABF.
Det politiske arbejde
ABF forsøger at påvirke lovgivningsprocessen til fordel for andelsboligformen og er derfor i dialog med politikere og embedsmænd, som arbejder med andelsboligområdet. ABF ønsker at udbrede andelsboligforeningen som boform.
En andelsbolig ifølge ABF
ABF arbejder for at gøre andelsboligen til en bolig for livet; der skal være mange typer af andelsboliger for alle typer af menneske, og andelsboligen skal være en boligform:
- med identitet
- der er en mellemting mellem leje- og ejerformen
- der udgør en større del af boligmassen end i dag
- kendetegnet ved bygningsfornyelse og boligforbedringer
- kendetegnet ved at tage hensyn til miljø og bæredygtighed
- kendetegnet ved løbende drift og vedligeholdelse
Få meget mere at vide om ABF ved at besøge deres hjemmeside, som du finder her: http://www.abf-rep.dk/
33 kommentarer
Hej.
Hvis man feks. har misveligeholt en altan og udbedere skaden kan man så skrive det på som forbedringer på salgs rapporten.
Morten
Hej Morten,
Tak for din henvendelse.
Jeg ved ikke helt præcis hvad vedligeholdelsen går ud på, men typisk er almindelig vedligholdelse ikke en forbedring, der kan skrives på. Almindelig afslibning og lak af gulv er eksempelvis ikke en forbedring, som man kan sælge med videre.
Bedste hilsner
Maria – Andelsportal.dk
Hej
Kan man godt have en andelsboligforening hvor bestyrelsen ikke holder nogle bestyrelsesmøder, men kun kommunikerer via mails?
Hvad er opsat vedligeholdelse? og kan dette være med til at andelskronen holdes nede, så når der fraflyttesen en andel, så er prisen ikke så høj som den kunne være.
Håber det giver mening.
Hej Charlotte
Tak for din besked. Ja, det vil jeg mene. Normalt er der ingen regler for, hvor ofte en bestyrelse skal holde møde. Men det er naturligvis vigtigt, at foreningen har en aktiv bestyrelse, der kan tage sig af den daglige drift. Jeg kunne forestille mig, at det er lettere at tale visse emner og beslutninger igennem på et fysisk bestyrelsesmøde, men fungerer det for bestyrelsen i jeres forening, at kommunikationen forløber digitalt og gør den sit arbejde ift. at administrere driften af foreningen, ser jeg ikke et problem.
Jeg er desværre ikke før stødt på begrebet opsat vedligeholdelse og kan ikke finde særlig meget om det. På Skat.dk står der: “Når en husejer har opsat eller udskudt de almindelige fradragsberettigede vedligeholdelsesudgifter i et længere tidsrum, er der normalt fradrag for de samlede vedligeholdelsesudgifter på det tidspunkt, hvor de afholdes. Hvis udgifterne er unormalt store, skal det vurderes, om der eventuelt også er fratrukket udgifter, der har medført, at ejendommen er kommet i bedre stand end ved erhvervelsen.” Du kan læse mere her: https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2048554.
De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk
Efter generalforsamling i Skovbo II ,er jeg ikke formand mere.
Hej
Vi har købt andelslejlighed og i den forbindelse vil vi afkoble bygas så vi kan få et normalt komfur ind… normalt gir man 1000kr for at blive koblet fra ved forsyningen som er egenbetaling… det viser sig at vi er de sidste i opgangen der vil kobles fra og vi skal så ud over frakobling af vores lejlighed osse betale for at gassen helt frakobles stikledningen ude ved vejen til opgangen.. er beløb på 12.000.. foreningen siger at det er helt normalt at den sidste der frakobler betaler for den totale frakobling… vores vvs mand siger det lyder forkert og vi overvejer advokat.. det står intet om det i vedtægterne… har i hørt om lignende sag.. helt fair at vi skal betale for frakobling til lejligheden.. men frakobling til opgangen/foreningen burde da være en foreningsregning??
Hej Rikke
Mange tak for din besked. Det hedder ofte i andelsboligforeninger, at foreningen har ansvaret for de lodrette rør, der går igennem bygningen, mens andelshaveren har ansvaret for de vandrette rør i lejligheden – men det varierer fra forening til forening og afhænger af hvad, der står i foreningens vedtægter. Det undrer mig derfor også, at du intet kan finde om vedligeholdelsespligten i vedtægterne. Jeg vil anbefale, at du forhører dig hos foreningens administrator eller søger råd hos en juridisk rådgiver, der kan vejlede dig videre. Vi sidder som journalister her på Andelsportal.dk og kan derfor ikke yde juridisk rådgivning.
De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk
Vi har haft vores fritliggende andelshus i 8 år. huset ligger ud til vejen og har en privat parkeringsplads, beregnet til andelsboligforeningens gæster.
DEr er det sidste års tid flyttet nye andelshavere ind hvilke har 2 biler.
Hvet andeslhus har en carport som er pænt lang, her kan sagtens holde
2 biler.
DE nye andelshavere har dog parkeret deres bil nr. 2 fast på parkeringspladsen, som iøvrigt grænser meget tæt på foranvores køkkenvindue og carport.
problemet er følgende: den ene bil er en stor arbejdsvogn ( gartnervogn) som udfylder hele vinduet, altså ser vi kun ud på og ind i hans arbejsvogn , der pga. parkeringsspladsens placering, ser ud som om at den holder i vores carport. Vi har anmodet om at han ikke holder foran vinduet men det preller tilsyndeladende af på ham, idet han gentager seancen.
Han er erhvervsdrivende og kan de have sin rigtighed at han blot kan holde til gene for andre med sin store bil, istedet for at benytte egen carport? ( han er iøvrigt næstformand i foreningen)
mvh
Lene Thrane
Hej Lene
Mange tak for din henvendelse. Med mindre at han bryder nogle regler (f.eks. i foreningens vedtægter) eller spærre for jeres carport, så I ikke selv kan komme ind, ser jeg ikke, vil jeg mene, at der er meget I kan gøre andet end at gå i dialog med ham og nævne problematikken igen.
De bedste hilsner
Michelle – Andelsportal.dk
Hejsa
Jeg har en rude som er punkteret, i vedtægterne står der at Andelsboligforeningen står for døre og vinduer, men foreningen har oplyst mig, at det ikke gælder ruder, er det korrekt?
Mvh Jonna Kristensen
Hej Jonna
Mange tak for din kommentar. Når foreningen mener, at det ikke gælder ruder, lyder det umiddelbart som om, det er det der er gældende, altså at det ikke gælder ruder. Du kan evt. høre foreningen ad, om du kan modregne udskiftning af ruden som en forbedring, hvis du fraflytter og i givet fald til hvilken afskrivningskurve?
De bedste hilsner,
Michelle / Andelsportal.dk
Hej, jeg bor i en andelsbolig og vi har lige haft generalforsamling, hvor der fra bestyrelsens side kom et forslag til opgradering af en vedtægt. Dette vakte stor diskussion og nogen ufred.
Er det muligt at ABF har en repræsentant som man evt. kan invitere med til et møde ( generalforsamling) for at forklare reglerne på en måske mere juridisk måde?
P.F.t.
Hej Alice,
Jeg vil foreslå dig at tage kontakt direkte til ABF. Jeg ved faktisk ikke om de hjælper med den slags.
Mange foreninger har en repræsentant med fra deres administrationsselskab, som kan agere mere neutral end de som bor der. Måske det var en løsning?
Bedste hilsner
Maria – Andelsportal.dk
Hej.
Jeg sidder som formand i A/F Troldholm III i Veksø.
Kan I oplyse, om der er lovgivning omkring energimærkning.
I hvor mange år er en energimærkning gældende?
Jan
Hej Jan
Tak for dine spørgsmål. Vores dygtige branchepartner svarer på alt om energimærker i andelsboligforeninger i denne guide: https://www.andelsportal.dk/guides/energimaerkning-i-boligforeningen/
Et energimærke er gyldigt i 10 år. Ved salg og ved udlejning er det et krav, at andelsboligforeningen har et gyldigt energimærke.
De bedste hilsner
/Nynne – Andelsportal.dk
Kan du lede mig hen til en instans, hvor jeg kan fremføre klage over en bestyrelse og deres virke overfor mig. Jeg er “ude” idet jeg lige har solgt min andelslejlighed, og hvor bestyrelsen af købers penge til mig, handler ulovligt ved at tilbageholde et uretmæssigt beløb. I Overdragelseaftalen samt vedtægterne samt procedure findes der modsigende tekster omkring sælgers/købers ret.
Hej Søren,
Tak for din henvendelse.
Det lyder som en rigtig uheldig situation I er havnet i. Det er ofte praksis ved andelsboligkøb, at et beløb tilbageholdes i tilfælde af, at der skulle være skjulte mangler i andelsboligen. Typisk tilbageholdes beløbet i 14 dage. Du kan læse mere om mangler her: https://www.andelsportal.dk/guides/mangler-andelsbolig/ Har andelsboligforeningen en administrator vil jeg anbefale dig at kontakte denne for at høre nærmere om processen ved dit salg og ellers kan du tage en dialog med bestyrelsen om det tilbageholdte beløb. Er der ikke noget at hente i den forbindelse er det en boligadvokat du skal have fat på.
Jeg håber, at I finder en løsning.
Bedste hilsner
Maria – Andelsportal.dk
Det er jo netop det der er mit problem, vi har læst vedtægter igennem, der står intet i vedtægter om de stillede spørgsmål, vedr. vedligeholdelse af udendørsarealer.
Det er ting formand har oplyst efter køb, som der ikke står noget om nogen steder i vedtægter.
Med hensyn til græskasse, er det normalt at køre sådan en kasse udenom revisor, bliver det ikke sorte penge, der bliver udbetalt til formand og andelshaveren der slår græs?
når det kører udenom revisor, Er det jo ikke penge der figurerer i regnskab.
Der står heller intet om overdækning af terrasse, men formanden siger at alle skal laves magen til den han har sat op hos ham, men det står ingen steder i vedtægter.
Vær sød at svare på mine spørgsmål istedet for at snakke udenom.
Hej Tom,
Vi har ikke nogle jurister eller juridiske rådgivere siddende herinde, så derfor kan vi ikke komme dit svar nærmere. Vi sidder som journalister og derfor var mit tidligere svar henvisninger til lignende artikler, som du måske kunne finde inspiration i. Jeg vil anbefale, at du kontakter en administrator eller boligadvokat.
Mvh
Ida – Andelsportal.dk
Hej
Har for ca. 1 år siden købt en 1 1/2 plans andelsbolig med en lille have.
Vi købte gennem ejendomsmægler, der oplyste os om at alt udendørs vedligeholdelse af bolig, fælles arealer, hækklipning, snerydning og græsslåning hørte under andelsforeningen.
Efter køb og godkendelse af bestyrelse flytter vi ind og alt syntes ok, men så kommer vores problem.
Det viser sig at vi selv skal klippe hæk, rydde sne og salte, male redskabsrum, og i fællesskab på bestemte arbejdsdage holde fælles områder, der er også en “ græskasse “ der skal betales til hvert år som formanden har udenom revisor, den aflønner formand og en andelshaver der slår græsset samt andre mindre ting, hvis man er forhindret eller ikke kan deltage i fælles ardejdsdage bliver man pålagt en betaling for fravær til græskassen.
Det har også vist sig at der er en masse bestemmelser vi ikke har fået oplyst før købet, f.eks. Ville vi gerne have en overdækningen ved terrasse, så bliver vi oplyst af formand at det er besluttet at der må sættes udestue i træ op og ikke andet, det til trods at der er både markiser, pavillioner, alu. og træ udestuer ved andre huse. Man må også kun parkere med 1 bil på området og vi skal selv vaske udvendige gavlplader med højtryksrenser, sådan er der flere ting vi ikke er oplyst om før købet.
Jeg syntes helt ærligt at vi er misinformeret.
Vi købte en andelsbolig der anbefales til personer +50år.
Kan det være rigtigt at formand kan komme efter vi har købt og diktere hvad man må og ikke må, når vi intet har fået på skrift før købet?
Skal vi ikke have alt hvad der er besluttet på bestyrelses møder og general forsamlinger på skrift, før vi køber?
Kære Tom,
Tak for din henvendelse.
Ejendomsmægler er desværre ikke altid bekendt med alle vedtægter i en andelsboligforening. Derfor kan det godt være, at ejendomsmægler ikke har informeret jer korrekt omkring jeres vedligeholdelsespligt af udendørsarealerne. Det er dog jeres ansvar, at læse alle vedtægter igennem inden et køb.
I forhold til spørgsmålet om ”græskassen”, så kan nogle andelsboligforeninger godt have vedtaget, at bestyrelsen og formanden får et honorar for at varetage bestyrelsesarbejdet. Det skal også stå i jeres vedtægter. Derudover kan jeres andelsboligforening også have vedtaget, at dem som ikke deltager på arbejdsdagen bliver afkrævet et gebyr.
Det kan du læse mere om her: https://www.andelsportal.dk/guides/arbejdsdag-andelsboligforening/
I forhold til spørgsmålet om overdækning af terassen, så kan I jo altid foreslå det som et punkt til jeres næste generalforsamling. Der kan I så stemme om, om det skal være lovligt at opsætte en træterasse. Ligeledes kan I også forslå til en generalforsamling, at beboere i området får 2 parkeringspladser hver. Men igen, I skal stille det som et forslag til generalforsamlingen og stemme om det.
Til dit sidste spørgsmål, om I ikke skulle have været oplyst om de ovenstående regler, så skal man have udleveret vedtægterne inden et køb. Du kan læse mere om det at stille et forslag til en generalforsamling her:
https://www.andelsportal.dk/guides/alt-om-generalforsamling/
Ida – Andelsportal.dk
Hej,
Vores overbo er ved at lave nyt badeværelse og skal have koblet rør/afløb på faldstammen hos os over vores nedsænkede loft. I princippet vil vi gerne hjælpe – men har stillet nogle helt rimelige krav, synes vi selv, ifm dette (bla ekstra isolering pga lyd, det er vores håndværkere der skal udføre det på deres regning, etc) Nu kræver de så at få adgang til arbejdet undervejs – altså adgang til vores lejlighed. Vi ønsker ikke at give dem adgang til lejligheden. Kan vi nægte det? Hører det ikke ind under privat ejendomsret.
Hej Mads,
Mange tak for din henvendelse. Det lyder som en lidt kringlet situation. Det sker ofte, at en badeværelsesrenovering i overboens lejlighed betyder at overboen / dennes håndværkere har behov for at få adgang til underboens lejlighed. De fleste plejer at lave en aftale om, hvornår der er behov for adgang til underboens lejligheden og i fællesskab aftaler nogle bestemte dage / tidspunkter, hvor der er behov for adgang. Det kan I eventuelt foreslå jeres overbo. Alternativt vil jeg foreslå, at I spørger jeres bestyrelse om råd / erfaringer fra tidligere badeværelsesrenoveringer i ejendommen.
Bedste hilsner
Maria – Andelsportal.dk
Hej
Jeg står i den situation, at min kæreste og jeg har været ude at se på en andelsrækkehus der er sat til salg for 1.070.000 kr.
De nye regler siger, at man skal betale 5% i udbetaling – for så vidt, så godt. Efter en snak med vores bank, får vi at vide at vi skal betale 120.000 kr i udbetaling grundet en ny lov, som er trådt i kraft pr. 01.07.2018.
Det kan jeg slet ikke få til at stemme og kan ikke finde noget om den såkaldte nye lov.
Vi har arbejdernes Landsbank.
Hej Janne,
Tak for din henvendelse.
Det er helt korrekt, at der er kommet nye krav om egenfinansiering af andelsbolig. Det kan du læse mere om her: https://www.andelsportal.dk/nyheder/ny-lov-egenfinansiering/
Det er defineret sådan, at køber selv skal ligge en “passende egenbetaling”. De fleste tolker “passende egenbetaling” som 5 procent, men banken skal altid foretage en kreditvurdering af køber og procentsatsen kan derfor afvige. Jeg vil foreslå jer at I spørger banken, hvorfor jeres egenbetaling skal være så stor, hvilke årsager der ligger bag. Alternativt vil jeg foreslå, at I kontakter andre banker for at høre, om de kan være behjælpelige med jeres låneforespørgsel.
/Maria – Andelsportal.dk
Hej. Jeg er ved at sælge min andelsbolig selv. Der er fundet en køber.
Formanden vil gerne have en snak med køber, hvor jeg ikke må deltage. Han siger at det står i vores vedtægter (jeg kan ikke læse ud fra vores vedtægter at man ikke må deltage)
Er der nogle regler om at man ikke må det ? ( en tanke kan være at han vil forpurre handlen, da ham der vil købe den er en ung mand på 25 år og dem der bor i foreningen er alle over 60 år. ) tænker hvad er der hemmeligt ved det ?
Hej Ina
Tak for din henvendelse. Det er en meget almindelig procedure, at formanden byder nye andelshavere velkommen på et individuelt møde. Her bliver regler og nyttig viden om foreningen blandt andet præsenteret. Det står også nedskrevet i de fleste vedtægter, at bestyrelsen skal godkende nye andelshavere.
Bedste hilsner
/Nynne – Andelportal.dk
I vores forening har 34 ud af 73 andelshavere på en generalforsamling besluttet at hjemtage lån i foreningen for at bygge altaner til de interesserede. Det skete med simpelt flertal blandt de fremmødte. Formålet var at gøre det billigere for den enkelte at hjemtage lån til altanerne. Kreditforeningslånet på 6,5 mill. skal så angiveligt forrentes og afdrages over 30 år via et tillæg til boligafgiften for dem, der ønsker altan samt afdraget på lånet. Altanerne bliver foreningens ejendom. Tillægget vedrører brugen af altanerne. De andelshavere, der ikke ønsker/ ikke kan få altan, bliver således ufrivilligt kautionister for de 6,5 mill. i 30 år. Der skal angiveligt ikke tinglyses et pantebrev for hver enkelt altan”ejer”, og der er således ingen sikkerhed for lånet( det vil blive efterstillet alle andre lån). Hvis boligboblen brister, vil det næppe kunne undgås, at foreningen og dermed ikke-altan”ejerne” lider tab.
Ved nogen noget om lovligheden af dette?? Poul E. Olesen
Hej Poul Erik,
Tak for din kommentar. Den model for finansiering af altaner, som du beskriver er også benyttet i andre andelsboligforeninger. Argumentet for at det er en god idé, er blandt andet at altanerne bliver foreningens ejendom (frem for de enkelte andelshaveres) – herved kan ejendommen stige med det beløb som altanerne er værd. Fremadrettet vil foreningen i takt med at lånet til altanerne afdrages af altanejerne, opnå en forbedret andelskrone idet der afdrages på ”altanlånet” og forbedringen vil således komme alle andelshavere til gode.
Debatten om hvorvidt der er en boligboble, der vil briste tør jeg ikke at spå om. Hvis I er bekymrede for jeres økonomi i foreningen, så kan det måske være en god idé, at I tager en dialog med en uvildig rådgiver, som kan se nærmere på jeres belåningsgrad, værdien af jeres ejendom og jeres fremtidige prioriteringer.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
/Maria
Føst jeg er ordblinde ring hvis i ikke kan læse det tak. Tlf 25331814
Er flytte fra min andelslejlighed på nøgerbro , og hade enlig en køber til min lejlighed
Men så fik jeg at hvide i andelforining ,er der vedtægter at dem der bor i andelforining
Hade føste rat . Så der vil gå 14 dage så ville de ha spurt alle .
Der var så en der vil købe min dejlit
Der efter skulle naboer og alle i foringen ha changsen igen
Så efter 14 dage ville vi få svar om naboer til den nye lejlighed om de vil lække den sammen
Der var Inge
Og der var heller ingen af de ander
Men nu påstår de at de har glemt at spøger den ene nabo
Og der er gået over de 14 dage som der står i vedtægter hvad skal jeg gø’er
Jura så er tiden jo enlig gået
Håber i kan hjælpe mig thomas Hansen tlf 25331814
Takker
Hej Thomas,
Tak for din henvendelse. Først og fremmest lyder det til at være en rigtig ærgerlig situation du er havnet i.
Hvis det fremgår af andelsboligforeningens vedtægter at andelsboligen skal tilbydes internt inden et eksternt-salg, har din andelsboligforening i første omgang håndteret sagen korrekt. Det lyder dog ikke rimeligt, at du skal udskyde dit salg efter tidsfristen, fordi de har glemt at spørge én andelshaver. Jeg vil anbefale at du undersøger vedtægterne, og hvad der konkret står angående et eksternt salg. Hvis der i vedtægterne står en maksimal frist på 14 dage – burde du jo være berettiget til sælge lejligheden eksternt efter denne tidsfrist er overskredet. Står der derimod ingen konkret tidsfrist – er det jo desværre lidt mere komplekst.
Da spørgsmålet er af juridisk karakter (og vi ikke sidder med den juridiske viden), vil jeg anbefale, at du tager kontakt til jeres ejendomsadministrator, da personen vil kunne give et mere korrekt og endegyldigt svar på problemstillingen og dine rettigheder.
/Nynne – Andelsportal.dk
Vores andelsboligforening vil købe et stykke forurenet jord samt en ” lille skov” der vokser på en gammel teglværkslosseplads. Jeg finder det mærkeligt/ dumt at købe uanvendelig forurenet jord. Hvad risici kan der være i det køb, og hvilke ekstra udgifter kan vi risikere at få ?
Mvh
Hej,
Tak for din henvendelse. Vi kender desværre ikke til risici og udgifter ved dette projekt hos andelsportal.dk, og vi kan derfor ikke svare på dit spørgsmål. Jeg vil foreslå at I diskuterer det nærmere på en generalforsamling og indhenter rådgivning fra jeres bank og administrator i den forbindelse.
/Maria – Energihjem.dk
Viser 0 af 33 kommentarer