driftforeningenlovgivningvedtægter

Info om andelsboligforeningen

Hvis du flytter i andelsbolig, følger der et fællesskab med. Andelshaverne er fælles om praktiske opgaver og beslutninger om drift og vedligehold af ejendommen. Ofte vil der også være en vis grad af socialt fællesskab med de øvrige beboere.

Kort om drift af andelsboligforening

Beslutninger træffes på den årlige generalforsamling, og alle kan få indflydelse på husorden, vedtægter og drift i andelsboligforeningen.

En andelsboligforening er en forening, der er stiftet med det formål at erhverve, eje og drive den ejendom, som foreningens medlemmer bor i. Andelsboligforeningen ejer ejendommen. Andelshaverne – foreningens medlemmer – ejer hver en del af foreningens formue og har ret til at bo i en af boligerne.

Den årlige generalforsamling vælger en formand og en bestyrelse, der er ansvarlig for den daglige drift. Bestyrelsen kan vælge at ansætte en administrator, der så står for det administrative.

Lovgrundlag for andelsboligforeninger

En andelsboligforening drives på baggrund af:

  • Lov om andelsboliger og andre bofællesskaber (andelsboligloven)
  • Foreningens vedtægter
  • Foreningens husorden

Vedtægter og husorden

Indholdet af vedtægterne fastsætter af generalforsamlingen selv. Vedtægterne fastlægger blandt andet ledelsen af andelsboligforeningen samt beboernes rettigheder og pligter.

Generalforsamlingen kan bruge standardvedtægter som vejledning ved udarbejdelse af vedtægter for andelsboligforeningen. Erhvervs- og Vækstministeriet har udgivet normalvedtægter, ligesom ABF (Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation) har udfærdiget standardvedtægter for både nye og ældre andelsboliger.

Normalvedtægter for andelsboligforeninger

Husorden er den praktiske anvisning for, hvordan reglerne bliver brugt i den konkrete andelsboligforening.

Ledelse af andelsboligforeningen

  1. Andelshavere

    Generalforsamlingen er den øverste myndighed i andelsboligforeningen og indkaldes efter reglerne i vedtægterne. Generalforsamlingen behandler de vigtigste forhold i andelsboligforeningen og de fleste beslutninger træffes i fællesskab ved simpelt stemmeflertal. Mindst 1/5 af de stemmeberettigede skal være repræsenterede, før generalforsamlingen kan træffe bindende beslutninger.

    Hver andelshaver har normalt én stemme. Generalforsamlingen vælger en formand og en bestyrelse, som er ansvarlig for den daglige drift. Mange andelsboligforeninger uddelegerer desuden en del af de løbende opgaver til en administrator.

  2. Bestyrelse

    Bestyrelsen for andelsboligforeningen består af en formand og 2-4 bestyrelsesmedlemmer. De vælges på generalforsamlingen for to år ad gangen. Bestyrelsen kan antage en administrator til at stå for den økonomi, juridiske problemstillinger og drift af andelsboligforeningen. Bestyrelsen får delt lidt af ansvaret ud på en professionel person, der er ansvarlig for, at foreningens vedtægter og generalforsamlingens beslutninger – herunder budgetter – love og andre forskrifter overholdes.

    Andelsportal anbefaler, at bestyrelsen inddrager professionel rådgivning ved større opgaver i foreningen. Både for at opnå den mest hensigtsmæssige løsning og for at dele lidt af ansvaret for beslutningerne ud.

  3. Administrator

    Administratoren kan tage sig af budget, regnskab og papirarbejde ved salg af andele med videre – alt hvad der vedrører foreningens økonomiske, juridiske og driftsmæssige forvaltning. Det er ikke et lovkrav, at andelsboligforeningen skal vælge en administrator. Det er dog ofte hensigtsmæssigt, da andelsboligforeningen skal administrere en stor mængde administrative data, en kompliceret lovgivning og betydelige beløb.

    Administrator skal rådgive bestyrelsen bedst muligt og hjælpe med at etablere et godt beslutningsgrundlag. Administrators opgaver kan være fastsat i vedtægterne og/eller i en aftale mellem andelsboligforeningen og administrator.
    Forskellige andelsboliger

Forskellige andelsboliger

Andelsboliger, der er stiftet i en eksisterende ejendom

En andelsboligforening kan etableres i en eksisterende ejendom, der omdannes til en andelsboligforening. Disse andelsboligforeninger stiftes normalt i udlejningsejendomme. Her er det typisk de hidtidige lejere, der danner andelsboligforeningen.

Nyopførte andelsboliger

Nyopførte andelsboliger kan enten etableres som egentligt nybyggeri eller ved køb og efterfølgende ombygning af en ejendom, der ikke tidligere har været anvendt til beboelse.

Køber I en andel i en nyopført andelsboligforening, er det vigtigt, at I som nye andelshavere får jeres egen advokat med på den stiftende generalforsamling, eller at I får omdøbt generalforsamlingen til beboermøde i stedet. Så har andelshaverne nemlig mulighed for at have deres egen juridiske bisidder med til mødet.

Nogle nybyggede andelsboliger er opført med kommunal garanti. Kontakt jeres kommune eller jeres rådgivere – advokat, bank eller ejendomsadministrator for at høre om jeres muligheder.

Andelsportal.dk
Om forfatteren: Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.
Kommentarer

Kan en andelsbolig foreningen, på nogen måde fraskrive sig ansvaret for vedligeholdelse af ud vendinger mure og taget.. Vh. Dorthe

skriv et svar
Dorthe Aagaard - 2 år siden