administratoransvarbestyrelsenrådgivning

Administration af en andelsboligforening

Nogle andelsboligforeninger er selvadministrerende og udfører det meste arbejde selv, eventuelt med ekstern rådgivning inden for jura, revision osv. Ved køb og salg af andele anbefales det at foreningen benytter ekstern rådgivning, da det kan blive temmelig kompliceret for en bestyrelse bestående af andelshavere uden særlige forudsætninger for dette arbejde.

Når I skal vælge administrator

Det er især de små andelsboligforeninger, der er selvadministrerende, da posten til administration her kan blive uforholdsmæssig høj for den enkelte andelshaver. Andelsboligforeningens bestyrelse kan ansætte en administrator til at sørge for det administrative og sikre at alt går rigtigt til – samt lette byrden for bestyrelsen, der jo består af frivillige. Måske bliver det nemmere at tiltrække nye bestyrelsesmedlemmer, hvis arbejdspresset bliver lettet.

En administrator skal hjælpe bestyrelse og andelshavere med at få mest muligt ud af deres ejendom og overtage de administrative opgaver fra bestyrelsen. Når I skal vælge en administrator, skal I sikre jer, at foreningens behov bliver dækket, og at administrator kan løse de opgaver, I har nu og i fremtiden. Ved valg af administrator vil det være en god idé at undersøge, hvor han eller hun er forsikret, og om vedkommende kan skabe økonomisk tryghed og driftsmæssig klarhed, så både bestyrelsen og hver enkelt andelshaver har det fulde overblik.

Hvem skal man kontakte?

Det er ofte administrationsfirmaer eller advokater, der fungerer som administratorer, men alle kan som sådan etablere sig med ejendomsadministration. Derfor skal I sikre jer, at administrator har en ansvarsforsikring. I kan vælge en enkeltperson som administrator eller benytte større ejendomsadministrationer, der har medarbejdere med spidskompetencer indenfor alle ejendomsadministrationens områder. Valget er afhængigt af foreningens behov og økonomi. Nogle ejendomsadministratorer yder bistand indenfor byggeteknisk rådgivning, ejendomsservice, advokatbistand, finansiel rådgivning og meget mere.

Sørg for en skriftlig aftale

Bestyrelsen bør have en skriftlig aftale, der beskriver administrators opgaver. Valg af administrator skal godkendes på generalforsamlingen ud fra en kontrakt, som bestyrelsen har forhandlet på plads inden. Ejendomsforeningen Danmark har udarbejdet en standardaftale, som I kan tage udgangspunkt i.

Stil krav til administratoren

Mange foreninger bliver bange for at stille krav til deres administrator. Der er ingen grund til ikke at gøre dette. Administrator er ansat til at varetage foreningens ve og vel. Og hvis foreningen ikke er tilfreds med den service, pris eller ydelse som I får, så kan det anbefales, at I tager kontakt til en ny administrator for at undersøge markedet. Vigtigt er det dog, at I har en ny administrator på plads, inden I opsiger den gamle.

En administrator kan typisk udføre nedenstående opgaver:

  • Udarbejdelse af overdragelsesaftaler og lejekontrakter
  • Opkrævning af boligafgifter, påkravsskrivelser, ophævelser
  • Udarbejdelse af beboerkartotek med løbende ændringer
  • Reguleringer af boligafgiften
  • Forbrugsregnskaber
  • Betalinger
  • Overdragelse af andelsboliger – fraflytningssyn
  • Beboerkontakt
  • Styring af tilsyn med ejendommen
  • Abonnementsaftaler og forsikringer
  • Kontakt til myndighederne og Grundejernes Investeringsfond
  • Huslejenævnssager
  • Udarbejdelse af årsregnskab og budgetter
  • Deltagelse i bestyrelsesmøder m.m.
  • Afholdelse af generalforsamling

Få tilbud fra 3 ejendomsadministratorer

Her på Andelsportal.dk har vi en service, hvor alle foreninger gratis kan indsende en forespørgsel og derved få 3 uforpligtende tilbud på ejendomsadministration.

Har du spørgsmål til administration af andelsboligforeninger, så skriv dem en kommentar herunder.

Andelsportal.dk
Om forfatteren: Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.
Kommentarer

Ønsker tilbud på en administrator af andelsboligforening i Faaborg,
til udarbejdelse af div. opgaver.
3 tilbud ønskes.

skriv et svar
Jette Worm - 4 år siden

Hej.
Jeg har brug for tilbud på administration af vores andelsforening, men når jeg bruger jeres link, kommer jeg til en side med tilbud på byggeopgave? Skal man bare bruge den?
Mvh

skriv et svar
Gytte Holst - 3 år siden

    Hej Gytte,
    Ja, det skal man. Det er samme formular man udfylder – uanset om man skal have tilbud på administration eller tilbud fra en håndværker.
    Jeg beklager forviringen.

    /Maria – Andelsportal.dk

    Maria Carlsen - 3 år siden

Hej.
Vi er en andelsforening hvor administrator i et år har opkrævet for lidt antennebidrag pga. fejl i deres ende. Kan det være rigtigt de kan opkræve differencen med tilbagevirkede kraft?

Med venlig hilsen
Daniel

skriv et svar
Daniel - 2 år siden

    Hej Daniel,

    Tak for din henvendelse. Den situation du beskriver lyder reel nok. Administratoren kan altså godt opkræve manglende betalt antennebidrag. Har du yderligere tvivlspørgsmål til den konkrete opkrævning, vil jeg anbefale at du kontakter foreningens administrator.

    Bedste hilsner
    Nynne

    Nynne PG
    Nynne PG - 2 år siden

Vi er en selvadministrerende Andelsboligforening,med i alt 16 andelshavere. Vi har generalforsaml8ng i marts og har behov for 3 tilbud på administrationsfunktionen.

skriv et svar
Bjarne - 1 år siden

    Hej Bjarne,
    Mange tak for din henvendelse.
    Jeg skal bede jer om indsende jeres opgave via dette link: https://www.andelsportal.dk/indsendopgave/
    Så vil vores serviceafdeling kontakte jer og finde 3 administrationsfirmaer, som kan give tilbud på jeres administration.
    /Maria – Andelsportal.dk

    Maria Carlsen - 1 år siden

Hej.
Jeg vil bede om svar på følgende:
Jeg er andelshaver i en selvadministrerende andelsboligforening.
Det er så et revisorfirma, der tager sig af alt, incl. Bogføring og revision.
Kan begge dele udføres af det samme firma?
vh
Helle

skriv et svar
Helle johnsen - 1 år siden

    Hej Helle,

    Tak for din henvendelse. Hvis ikke der står andet skrevet i jeres vedtægter, så vil jeg mene, at et revisorfirma både kan stå for bogføring og revision. Da jeg dog ikke er juridiskrådgiver, vil jeg anbefale, at du tager dialogen med revisorfirmaet. hvis du stadig er i tvivl.

    Bedste hilsener

    /Ida – Andelsportal.dk

    Ida Landt
    Ida L. Ipsen - 1 år siden

Hej ????

Vil i ringe mig op på 42439794 – vedr. Lejemål i skanderborg

Tak

skriv et svar
Charlotte Jensen - 9 måneder siden

    Hej Charlotte

    Jeg vil anbefale, at du tager direkte kontakt til en administrator, da de ikke ser din kommentar til denne guide.

    Ønsker du tilbud fra administratorer, så er du mere en velkommen til at benytte vores gratis service her: https://www.andelsportal.dk/indsendopgave/

    De bedste hilsner – og god dag til dig 🙂
    /Nynne – Andelsportal.dk

    Nynne PG
    Nynne PG - 9 måneder siden

Hej.

Jeg har et spørgsmål og jeg ved ikke rigtig hvem jeg skal henvende mig til for at få hjælp.
Jeg kan ikke henvende mig til By og bolig som administre den andelsforening jeg bor i, da han ikke vil svare på spørgsmål som ikke kommer fra bestyrelse og bestyrelsen vil ikke hjælpe mig.
Mit problem er jeg prøver at få sat altaner op i min forening og har prøvet det i snart 6 år. For to år siden havde vi det oppe til en generalforsamling og der blev stemt ja med et simpel flertal. Men administratoren sagde at der skulle være et kvalificeret flertal. ( to år efter finder jeg så ud af at i vores vedtægter at det bare skulle være et simpel flertal) så hvis det er rigtig fik vi godkendelse til at sætte altaner op for to år siden, men dette viste vi ikke så altan projektet var oppe igen til sidste generalforsamling. Administratoren valgt ikke at sige at altaner ikke behøves at komme til afstemning igen, da han lavet en fejl for to år siden.
Så der blev stem om altaner igen og denne gang gik det i gennem. Men det skal stemmes om igen sener.
Så mit spørgsmål er så kan man se bort fra den nye afstemning og så sige at altan projektet gik igennem for to år siden uden forbehold så det er det man skal gå med???
Jeg er i tvivl om hvem der kan hjælpe mig med dette spørgsmål!!!
Håber meget at høre fra jer.

skriv et svar
Marianne - 8 måneder siden

    Kære Marianne,

    Du skriver, at foreslaget om altaner er blevet stemt om to gange, og begge gange er der kommet et flertal for altaner. Jeg ville henvende mig til bestyrelsen samt administrator og fortælle dem, at du planlægger at nedsætte et altanudvalg (eventuelt sammmen med nogle af de andre andelshavere), så I til næste generalforsamling kunne fremvise et altanprojekt og dermed komme igang med at få dem bygget.

    Mvh

    Ida – Andelsportal.dk

    Ida Landt
    Ida Landt - 8 måneder siden

Vi er en A/B som skal udskifte til nyt gasfyr. Kan man få tilskud til nyt fyr som udleder mindre CO2 ??

skriv et svar
Leo Hjorth - 3 uger siden

    Hej Leo

    Tak for din kommentar. Vi har lavet denne artikel om energitilskud, som giver et godt overblik over ydelser, som foreningen kan få energitilskud til: https://www.andelsportal.dk/tilskud/

    OBS: Artiklen er dog ikke opdateret med de nyeste regler – hvilken vi naturligvis har på to-do listen – så derfor vil jeg anbefale dig at kontakte en energirådgiver med dit spørgsmål. Måske jeres administrationsselskab også kan hjælpe med udregningen.

    De bedste hilser
    /Nynne – Andelsportal.dk

    Nynne PG
    Nynne PG - 3 uger siden