Bestyrelse
Bestyrelsen i en andelsboligforening vælges på generalforsamlingen og har til opgave at lede andelsboligforeningen ved at føre de beslutninger, der er truffet på generalforsamlingen, ud i livet.

Bestyrelsen består af en formand og to til fire bestyrelsesmedlemmer, som alle er valgt på generalforsamlingen. Både formanden og de øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen. Hvad den enkelte bestyrelse laver og hvilke opgaver og roller bestyrelsesmedlemmerne har varierer meget fra andelsboligforening til andelsboligforening. Der er flydende rammer for bestyrelsens arbejde og kompetencer.
Klassiske opgaver for bestyrelsen
- Godkende og koordinere i forbindelse med overdragelse af andelsboliger
- Koordinere med foreningens administrator
- Koordinere med foreningens administrator
- Styring af andelsboligforeningens økonomi ud fra budget og tilsyn med betalinger og lån mv.
- Dialog med andelshavere og eventuelle lejere og erhvervslejere
- Eventkoordinering af begivenheder som generalforsamlinger, arbejdsdage, møder med administrator og bank
Nogle andelsboligforeninger vælger at benytte sig af en forretningsorden, der definerer de forskellige opgaver og roller, som bestyrelsesmedlemmerne har internt i bestyrelsen. Bliv klogere på hvad det vil sige at sidde i bestyrelsen i vores guide om samme emne.
Bestyrelsesmøder
Det er op til den enkelte andelsboligforening at afgøre, hvor ofte der er brug for bestyrelsesmøder. Nogle foreninger har en fast dag om måneden, hvor de afholder bestyrelsesmøder – andre indkalder kun efter behov. I de fleste foreninger er det formandens opgave at indkalde til bestyrelsesmøde.
Hvad må en bestyrelse bestemme?
Ofte bliver det beskrevet sådan, at bestyrelsen i en andelsboligforenings fornemmeste opgave er at gennemføre de beslutninger, der er truffet på generalforsamlingen samt at sikre den almindelige drift af andelsboligforeningen. Sidstnævnte er dog en vag beskrivelse, som ofte er op til fortolkning. Driften af en andelsboligforening byder nemlig tit på mange uforudsete opgaver og stillingstagen, hvor bestyrelsen i hver enkelt sag selv skal vurdere, om de skal agere egenrådigt eller involvere generalforsamlingen.
Som en lille rettesnor kan man sige, at bestyrelsen altid må udbedre funktionelle skader og mangler i foreningen uden om generalforsamlingen. Er skaderne af meget omkostningsfuld karakter må bestyrelsen kun igangsætte begrænsende foranstaltninger og indkalde til en ekstraordinær generalforsamling.
Læs også: Bestyrelsens ansvar i en andelsboligforening
Hvad er en suppleant?
En suppleant er en person, der er udpeget til at tiltræde i en bestyrelse, hvis et bestyrelsesmedlem er fraværende. I nogle foreninger sidder suppleanter med til bestyrelsesmøder for at bidrage og være inde i sagerne.
Tegningsregler afgør bestyrelsens råderum
Af andelsboligforeningens vedtægter vil det fremgå, hvad bestyrelsen må og hvad den ikke må. Her vil de såkaldte tegningsregler definere, hvilke aftaler bestyrelsen kan indgå på generalforsamlingens vegne.
Mange foreninger vælger på generalforsamlingen at give bestyrelsen mandat til eksempelvis at omlægge lån på vegne af foreningen – særligt i tider med varierende renter, hvor der skal være mulighed for at agere hurtigt. Andre foreninger har det nedfældet i vedtægterne, at bestyrelsen må omlægge lån på vegne af andelsboligforeningen.
FAQ
Bestyrelsesmedlemmer må ikke tage sig af sager, hvor det pågældende bestyrelsesmedlem har særlig interesse i sagens afgørelse eller særlig tilknytning til sagen. Det kunne eksempelvis være, hvis et bestyrelsesmedlem har fået en klage fra en af andelshaverne.
- Hvor ofte skal en bestyrelse holde bestyrelsesmøder?
Det varierer hvor ofte de forskellige andelsboligforeninger holder bestyrelsesmøder – medmindre at der er noget fastlagt i andelsboligforeningens vedtægter.
- Kan man tvinge nogle til at være med i bestyrelsen?
I nogle foreninger kniber det med at finde nok andelshavere, der ønsker at sidde i bestyrelsen. I disse foreninger ender det ofte med at være de samme, der sidder i bestyrelsen længe. Det er aldrig en god idé at tvinge nogle til at sidde i bestyrelsen, men det kan være en god idé at være proaktiv og allerede inden en generalforsamling at spørge nogle andelshavere, om de vil overveje at stille op til bestyrelsen og sætte dem ind i arbejdets omfang.
- Må bestyrelsen få løn for deres arbejde?
Nej, men der er mulighed for at få en godtgørelse. Læs mere om godtgørelsens størrelse og reglerne.
Læs også
12 kommentarer
Hej
et spørgsmål, i den ene af vores Andelsbolig bor et par hvor kun den ene står som ejer. har den person som ikke står på andelsbeviset stemmeret,
med det mener jeg at hvis den som ikke står på Andelsbeviset har vedkommende stemmeret hvis den som står på Andelsbeviset ikke kan komme til for eksempel vores generalforsamling.
MVH
Henning Ottesen
Hej Henning
Mange tak for din besked.
Almindeligvis er det kun personer, der står på andelsbeviset, som har stemmeret på generalforsamlingen. Dette er typisk angivet i foreningens vedtægter. Stemmeretten tilhører den juridiske ejer af andelen, dvs. den person, der står registreret som andelshaver.
Dog kan man have som regel at andelshaveren kan give en fuldmagt til en anden person – fx en samlever, ægtefælle eller nabo – som dermed kan møde op og stemme på deres vegne. Fuldmagten skal ofte være skriftlig og afleveres til foreningens bestyrelse for at være gyldig.
Hvis jeres forening har særlige regler i vedtægterne, der tillader andre beboere (fx samleveren) at have stemmeret uden at stå på andelsbeviset, skal dette fremgå eksplicit i vedtægterne.
Bedste hilsner
Nicole/Andelsportal.dk
Hej.
Jeg købte en andelsbolig den 1.4.2024. Blev valgt ind i bestyrelsen umiddelbart efter. Der er 8 huse og de fleste af ejerne er i alderen 80-91 år, så vi sidder 3 i bestyrelsen: alder 84 – 69(mig) – 67(formanden) + 1 suppleant (84 år). Hver husstand må have 1 bisidder med til generalforsamlingen (børn af ejerne). Nu er mit spørgsmål, om en af bisidderne kan indtræde i bestyrelsen, da bestyrelsesmedlemmet på 84 år er på valg i 2025, og har talt om ikke at modtage genvalg, og så har vi ikke andre “kompetente” medlemmer p.t. p.g.a. alder, helbred m.m.
Venligst besvar mig hurtigst muligt. TAK
mvh. Inger Skov
Hej Inger
Mange tak for din kommentar. Mig bekendt er det kun andelshavere i foreningen, der kan blive bestyrelsesmedlem. Står der intet i vedtægterne om, hvem der kan blive bestyrelsesmedlem, er reglen typisk kun andelshavere, der kan vælges.
De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk
Hej Andelsportal
Vi fik ikke udleveret foreningens drift- og vedligeholdelsesplan da vi flyttede ind for 3 år siden. Det har vist sig at de andre andelshavere heller ikke fik den da den blev udarbejdet. I planen står der at der er fugt i kælderen og at foreningen bør holde øje med det. Nu er der konstateret opstigende grundfugt i stueetagen. Hvordan stiller det os som andelshavere og hvordan stiller det bestyrelsen? Og har bestyrelsen ret til at tilbageholde vedligeholdelsesplanerne så længe?
Mvh.Søren
Hej Søren
Mange tak for din henvendelse. Bestyrelsen og administrator har som udgangspunkt ikke pligt til at skrive referat af et orienteringsmøde. Det gælder typisk kun ved generalforsamlinger. Ved orienteringsmøder informeres der blot, og der træffes ikke formelle beslutninger. Men blev der fremlagt væsentlig information, der er relevant for hele foreningen, kan det være hensigtsmæssigt, at mødet opsummeres skriftligt. Du og andre beboere kan derfor opfordre bestyrelsen til at udarbejde et kort referat som dokumentation.
Bestyrelsen har en klar forpligtelse til at sørge for foreningens vedligeholdelse. Ifølge andelsboligforeningsloven og de fleste vedtægter er bestyrelsen ansvarlig for, at ejendommen vedligeholdes på forsvarlig vis.
Vedrørende vedligeholdelsesplanen, hedder det, at bestyrelsen ikke har pligt til at udsende vedligeholdelsesplanen til lejerne på eget initiativ, men skal give andelshaverne og lejerne mulighed for at gøre sig bekendt med planen, hvis de anmoder om det. Så jeg vil råde jer til at anmode om at få den tilsendt.
Hvis der er konstateret opstigende fugt i stueetagen, kan det være et alvorligt problem, der kan skade bygningen og indeklimaet. Det er bestyrelsens ansvar at tage hånd om problemet og sikre, at det bliver udbedret. Hvis bestyrelsen ikke agerer, kan det være nødvendigt at tage sagen op på en generalforsamling.
De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk
I vores vedtægter står:
Såfremt et bestyrelsesmedlem fratræder i valgperioden, indtræder suppleanten i bestyrelsen for tiden indtil næste ordinære generalforsamling.
Hvis et generalforsamlingsvalgt bestyrelsesmedlem ønsker at udtræde af bestyrelsen, kan bestyrelsen så udenom generalforsamlingen bare beslutte, at det er 2.suppleanten der indtræder i stedet, og at det udtrædende medlem fortsætter som suppleant i bestyrelsen?
Hej Gert
Tak for din besked. Som jeg læser jeres vedtægter, kan bestyrelsen godt vælge, at 2. suppleanten skal træde til. Måske 1. suppleanten ikke kan eller ønsker at træde til. Om bestyrelsen kan beslutte, at det udtrædende medlem kan fortsætte som suppleant, vil jeg mene afhænger af vedtægterne. Står der, at suppleanter skal vælges af generalforsamlingen, vil jeg ikke mene, at bestyrelsen kan vælge at det udtrædende medlem kan vælges til at være suppleant.
De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk
Hvad gør man hvis formanden fratræder og ingen andre vil være formand?
Hej Anna
Mange tak for dit spørgsmål. En anden læser har tidligere stillet et ligende spørgsmål til vores brevkasse, hvor en advokat kommer med et svar. Du kan læse spørgsmålet og svaret lige her: https://www.andelsportal.dk/brevkasse/manglende-formand/.
De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk
Hej Andelsportal
Generalforsamlingen godkendte en ejendoms- og vedligeholdelsesrapport i oktober 2023. I rapporten var 10-årigt driftsbudget med forslag til periodisk vedligehold, løbende abonnementer og generalt, hvor meget der skulle afsættes/bruges de næste 10 år. Ved forespørgsel om huslejen blev højere, sagde bestyrelsen nej – dette også selvom det aktuelle budget 2023 havde færre udgifter en rapporten fra ingeniøren viste. Nu er der så lavet budget 2024, men også dette afviger væsentligt fra rapporten og der er ikke givet en forklaring. Kan jeg spørge revisor, hvorfor budget afviger i forhold til rapport, når bestyrelsen ikke svarer ? Vi har desværre ikke administrator. Vil revisor være forpligtet til at svare ? (jeg vil gerne betale for f.eks. en times møde om emnet med revisor for at holde ham tidsmæssigt skadesfri)
Hej Lene,
Tak for din kommentar. Vi kan godt forstå din forvirring omkring denne sag. Hvis du gentagende gange har rykket bestyrelsen for svar, kan du prøve at kontakte foreningens revisor. Vi kan desværre ikke udtale os om, hvorvidt revisor er forpligtet til at svare. Får du ikke svar, vil mit råd være at du søger ekstern økonomisk rådgivning.
Bedste hilsner
Fie/Andelsportal.dk
Viser 0 af 12 kommentarer