Generic filters
Tømrermester RFA

Oversigt: Disse puljer og midler kan andelsboligforeninger søge

Det kan være noget af en jungle, når man som privat andelshaver eller forening vil søge tilskud eller støtte til sine projekter. Ofte overser andelshavere eller foreninger deres muligheder for tilskuds- og fradagsordninger. Og netop ved mange renoverings- eller udviklingsprojekter, er der rig mulighed for at opnå økonomiske fordele, der gavner andelshaver og foreninger. Hvis du står med en tvivl om, hvordan mulighederne for fradrag og tilskud er, så læs med her.

Opdateret 13/8 2025: Artiklen opdateres løbende, så informationen om puljerne er aktuel.

Her kan du finde en oversigt over de puljer den private andelshaver og foreninger har mulighed for at få gavn af. Udvalgte kommuner udleder også puljer og fonde som kan søges af foreninger, projekter mm.

Landsdækkende puljer til den private andelshaver

Se en samlet oversigt med nogle af de landsdækkende fonde der kan søges, som privat andelshaver.


Varmepumpepuljen

Hvad er en varmepumpe?

En varmepumpe er et varmeanlæg, der udnytter varmen i luften eller jorden til at opvarme boligen. Selvom varmepumper bruger el, er de langt mere miljøvenlige og billigere i drift end almindelig elvarme. En varmepumpe bruger mellem en tredje- og en fjerdedel af den elektricitet, som en el-radiator bruger til at opvarme en bolig.

Det er Energistyrelsen, der administrer varmepumpepuljen.

Puljen lukkede den 30.11.2024, men er siden da blevet åbnet igen d. 25. februar 2025

Hvem kan søge?

Det er typisk foreningen, der søger på vegne af de private andelshaver, om at få udskiftet fyret. Det er kun muligt at søge om tilskud til en varmepumpe hvis man bor uden for et fjernvarmeområde og har et olie-, naturgas, biokedel eller elvarme.

Vær opmærksom på, at hvis du er bosat i et område, hvor der er eller kommer fjernvarme, kan der ikke søges om tilskud til en varmepumpe. Dog kan du i få tilfælde søge om tilskud til et vandbårent radiatoranlæg, hvis ikke du har et i forvejen og gerne vil skifte til fjernvarme.

Hvordan søger man?

Man søger på en ansøgningsportal på Energistyrelsens hjemmeside efter først-til-mølle princippet. Man skal søge inden udskiftningen igangsættes. Herefter får man tilsagn om tilskud. Når arbejdet er udført, indsendes dokumentation til Energistyrelsen som står for udbetalingen.

Hvornår?

Puljen har været åben siden d. 25. februar 2025.

Hvad kan man få tilskud til og hvor meget?

Fra varmepumpepuljen kan man få tilskud til en luft til vand varmepumpe eller et jordvarmeanlæg. Man kan søge tilskud til en luft til vand varmepumpe på 17.000 kroner og til et jordvarmeanlæg på 27.000 kroner.

Det burde også være muligt at kombinere tilskud fra varmepumpepuljen med afkoblingsordningen, der giver boligejeren mulighed for at spare de ca. 8.000 kroner, som det koster at blive afkoblet.

Hvordan med udbetaling?

For ansøgere i 2024 hedder det, at man fra den dag man får tilsagn om tilskud har 2 år til at skifte til nye varmepumper og ansøge om udbetaling af tilskuddet. Fristen for udbetaling hedder 30 dage. Det vil sige, at man skal ansøge om udbetaling af tilskud senest 30 dage efter, man har færdiggjort sit projekt.

For ansøgere i 2025 er reglerne anderledes. Det er nemlig sådan, at ansøgere fremadrettet har 1 år til at gennemføre hele projektet. Fristen på 30 dage for udbetaling bortfalder.


Skrotningsordningen

Varmepumper på abonnement

Via skrotningsordningen kan man få tilskud til at skifte fra gas-, olie-, eller træpillefyr til en varmepumpe på abonnement. Her er det en energitjenesteleverandør, der påtager sig ejerskab af varmepumpen samt har ansvaret for installationen, driften og vedligeholdelsen af varmepumpen. Med en varmepumpe på abonnement slipper man for den stor investering, som varmepumpen er, og man opnår samtidigt en række servicefordele.

Hvad kan man søge tilskud til?

Via skrotningsordningen kan man få tilskud til at skifte fra gas-, olie-, eller træpillefyr til en varmepumpe på abonnement.

Konkret ydes der tilskud til delvis dækning af energitjenesteleverandørernes omkostninger til indkøb af varmepumper inklusiv måleudstyr, der installeres som abonnementsløsning hos varmekunde

 

Hvor meget kan man få i tilskud?

Der er tilskud på op til 25.000 kr. gennem Skrotningsordningen. Man får dog ikke tilskuddet selv. Det søges af, og udbetales til, ens energitjenesteleverandør, som så bruger det til at give en bedre pris på varmepumpen.

Hvordan søger man?

Man søger ikke selv tilskuddet fra Skrotningsordningen. Tilskuddet søges af – og udbetales til – leverandøren af din varmepumpe på abonnement. Leverandøren bruger tilskuddet til at give dig en bedre pris. De prækvalificerede energitjenesteleverandører ansøger om tilsagn løbende efter først-til-mølle-princip.

For at få tilskuddet skal man bruge en godkendt leverandør og bo i et område, hvor der hverken er fjernvarme eller planlagt fjernvarme.


Afkoblingsordningen

Gennem de senere år er der indført flere puljer og ordninger, der skal gøre det attraktivt at udskifte olie- eller gasfyr med en grønnere energikilde som fx varmepumpe eller fjernvarme.

Indtil april 2021 har du selv skulle betale omkring de 8.000 kr., det koster at blive frakoblet selve gasforsyningen, når gasfyret skrottes.

Hvad dækker afkoblingsordningen?

Frakoblingen dækker arbejdet med fx opgravning, afbrydelse af stikledning fra gadeledning samt fjernelse af måler, regulator og gasskab.

I april 2021 blev der indført en ny, midlertidig afkoblingsordning, hvor du kan søge om at få dækket udgiften på de 8.000 kr.

Er puljen tømt for et år, kan du altså ikke få del i ordningen det år. Hvis du opsiger din gasforsyning, mens puljen er lukket, skal du selv betale ca. 8.000 for afkobling. Du kan ikke få andel i puljen med tilbagevirkende kraft – det er den dato, du opsiger din gasforsyning, som tæller.

Hvornår og hvor meget?

Afkoblingspuljen uddeles efter først til mølle-princippet. Der er pt. stadig penge i puljen (pr. august 2025).

Hvem kan få del i Afkoblingsordningen?

Afkoblingsordningen gælder for private husholdninger og udlejere med udlejningsboliger, der på den pågældende adresse og:

  • Har et årligt gasforbrug (i seneste aflæsningsår) på 100-6.000 m3.
  • Har du ikke et eller flere CVR-numre registeret på adressen, der i de seneste tre regnskabsår sammenlagt har modtaget de minimums-støtte, der overstiger 1.500.000 kr. (200.000 EUR).

Der er intet krav om, hvilken opvarmningsform du skal skifte til, for at få penge fra Afkoblingsordningen.


Servicefradrag

Det er i 2025 muligt at få servicefradrag. Du kan i 2025 få fradrag for rengøring, vinduespudsning, havearbejde, børnepasning, installation af tyverialarm og reparation af hårde hvidevarer. Læs mere om servicefradraget 2025.

Du kan få servicefradrag, uanset om du bor i eget hus, lejlighed eller bor i en andelsbolig eller en lejebolig.

Hvor meget er fradraget på?

Servicefradraget er op til 17.500 kr. pr. person i 2025.

Betingelser for at modtage servicefradrag

For at du kan få fradrag for arbejde udført i 2024, skal det være betalt senest den 28. februar 2025. Betales det senere, får du fradraget i det indkomstår, det er betalt i.

Bemærk, at ved visse typer arbejde kun kan få fradrag, hvis arbejdet er udført i 2025. Det glæder fx noget havearbejde, installation af tyverialarm og reparation af hårde hvidevarer.

Du skal selv betale for arbejdet, og du skal betale elektronisk fx med dankort, MobilePay eller netbank (ikke med kontanter).

Du skal gemme dokumentation for det udførte arbejde.

Læs yderligere betingelser her.

 

Særligt for servicefradrag for lejeboliger, andelsboliger og ejerlejligheder

Du skal betale for arbejdet af egen lomme for at få servicefradrag. Du kan altså ikke få fradrag for udgifter, der betales via huslejen, fra en vedligeholdelseskonto for dit lejemål eller via hensættelser i din boligforening.

Du skal have ret til at vedligeholde boligen (ved vedligeholdelsesarbejde).

Du skal bo i boligen, mens arbejdet bliver udført.

Hvordan får man servicedraget?

Du skal indberette udgifterne til Skattestyrelsen på skat.dk og kan se følgende guide her.


Håndværkerfradrag

Det er i 2025 muligt at få håndværkerfradrag. Håndværkerfradraget har et grønt fokus.

Hvor meget kan jeg få i fradrag?

I 2025 kan du få håndværkerfradrag på  op til 8.600 kroner pr. person. Det kan bruges på både ens helårsbolig og sommerhus, men ikke på begge boliger samme år. Det er kun muligt at få fradrag for håndværkerens arbejdsløn inklusiv moms – og derfor ikke muligt at få fradrag for materialer eller gør-det-selv arbejde.

Hvad kan jeg få fradrag for?

I 2025 kan man få fradrag på en længere række arbejder indenfor bl.a. klima- og miljøsikring, arbejde på vedvarende energianlæg og energirenovering af boligens ydre lag. Du kan finde hele listen på Andelsportal.dks søsterportal 3byggetilbud.dks artikel om håndværkerfradraget 2025.

Kan jeg få håndværkerfradrag for arbejde i min andelsbolig?

Ja, er du bosiddende i en andelsbolig, kan du også gøre brug af håndværkerfradraget i 2025 – såfremt arbejdet, der udføres, hører under din vedligeholdelsespligt og ikke andelsboligforeningens. Flere af de ydelser, som håndværkerfradraget dækker, vedrører dog arbejde, som foreningen står for, hvorfor den enkelte andelshaver ikke vil kunne bruge fradraget.  Læs mere her.

Er du bosiddende i en leje- eller andelsbolig, kan du også gøre brug af håndværkerfradraget i 2025.
Er du bosiddende i en leje- eller andelsbolig, kan du også gøre brug af håndværkerfradraget i 2025.
Er du bosiddende i en leje- eller andelsbolig, kan du også gøre brug af håndværkerfradraget i 2025.

Landsdækkende puljer til foreningen

Se en samlet oversigt med nogle af de landsdækkende fonde der kan søges, som støtter foreningslivet. Puljerne giver bl.a. driftstilskud til almennyttige organisationer og humanitære foreninger.

Energirenoveringspuljen

Energirenoveringspuljen er for boligejere, som ønsker at energioptimere boligen, via projekter, som ikke indebærer udskiftning af boligens energikilde til en varmepumpe.

Hvis du skal renovere din bolig med fokus på energiforbedring, muliggør energirenoveringspuljen det at søge tilskud. Dette indebærer tilskud til udskift af vinduer, isolering, og optimering af boligens drift.

Puljen muliggør det at søge om tilskud til energirenovering for boliger med energimærke D, E, F eller G (i 2025). Energistyrelsen vil gerne fokusere på de boliger, der har et dårligt energimærke, grundet det høje energiforbrug de medfører.

Puljen lukkede den 30.11.2024, men er siden da blevet åbnet igen den 19. februar 2025.

Hvem kan søge?

Fra 2025 hedder det, at boliger med energimærke D, E, F eller G kan ansøge om tilskud til energiforbedringer. Grunden til dette er, at der er tale om dårlige energimærker, som medfører et højt energiforbrug. I takt med at Energistyrelsen ønsker at mindske det høje energiforbrug, er det derfor udelukkende boliger med disse energimærker, som er berettiget til at modtage tilskuddet.

Hvordan søger man?

Man søger  via ansøgerportalen på SparEnergi. Husk, at man ikke må gå i gang med projektet før efter man har fået tilsagn. Man kan ikke få tilskud, når først man har købt materialer eller underskrevet en aftale med håndværkeren.

Hvornår?

Puljen lukkede den 30.11.2024. Den er nu åben igen fra den 19. februar 2025

Hvor meget tilskud kan du få?

Tilskudsportionerne har førhen varieret alt efter hvilken energiforbedring, der var tale om. I Klima, Energi- og Forsyningsministeriets bekendtgørelse omkring tilskudsordningen skriver de, at tilskuddet maksimalt må udgøre 20 procent af de estimerede markedspriser for de enkelte tiltag.

Hvornår bliver energitilskuddet udbetalt?

For ansøgere i 2024 hedder det, at man fra den dag man får tilsagn om tilskud har 2 år til at gennemføre sit energirenoveringsprojekt og ansøge om udbetaling af tilskuddet. Fristen for udbetaling hedder 60 dage. Det vil sige, at man skal ansøge om udbetaling af tilskud senest 60 dage efter, man har færdiggjort sit projekt.

For ansøgere i 2025 er reglerne anderledes. Det er nemlig sådan, at ansøgere fremadrettet har 1 år til at gennemføre hele projektet og ansøge om udbetaling af tilskuddet. Fristen på 60 dage for udbetaling bortfalder.

Betingelser for ansøgning energitilskud
  • Boligen skal være energimærke D, E, F eller G
  • Energimærkningen må maks. være 10 år
  • Boligen må ikke være renoveret siden energimærkningen
  • Renoveringen må først igangsættes efter godkendelse på ansøgning
  • Der må ikke ydes andre tilskud eller fradrag til renoveringsprojektet
  • Boligen skal være en helårsbolig
  • Arbejdet skal udføres af en virksomhed med et gyldigt CVR-nummer.

Det er vigtigt, at du bor i en bolig, der er registreret som helårsbolig i BBR-registreret. Du behøver ikke et gyldigt energimærke for at søge tilskud til varmepumper (fra varmepumpepuljen). Det skal også understreges at du ikke kan søge energitilskud til renovering af dit sommerhus, grundet  kravet om, at boligen er en helårsbolig.

Bymidtepulje

Bymidtepuljen er for jeres andelsboligforening, der har brug for støtte til at skabe liv i bymidten og jeres andelsboligforening. Realdania vil støtte udviklingen i Danmarks mindre byer, hvilket har medført, at der er afsat 100 millioner kroner til lokale projekter i de mindre byer.

Hvem kan søge?

Som udgangspunkt kan blandt andet andelsboligforeninger bosat i mindre byer med et indbyggertal mellem 4.000 og 20.000 søge. Projektet skal understøtte, at bymidten forbliver levende, aktiv og smuk til glæde for lokale og besøgende.

Læs mere om krav for at ansøge Bymidtepuljen her:

Hvordan søger man?

Man søger via en ansøgningsportal på Realdanias hjemmeside.  De modtager både interessetilkendegivelser og reelle ansøgninger. Puljen åbnede d. 17. januar 2023 og forventes at være åben frem mod 2027.

Hvor meget støtte kan der modtages?

Der kan modtages op til 15 mio., men det er også muligt at ansøge om mindre beløb. Der dækkes typisk maksimalt 50% af den samlede projektsum, hvor der stilles krav om, at jeres andelsboligforening selv kommer med et tilsvarende beløb som medfinansiering. Dette kan være fra andre puljer eller fonde.

Hvad kan bymidtepuljen bruges til?

Bymidtepuljen kan bruges til mange forskellige ting, som gør jeres andelsboligforening mere attraktiv. Blandt andet flere fælleslokaler, nye stier eller ruter mellem andelsboligforeningens faciliteter eller måske et helt nyt fælleshus, der giver mulighed for andre aktiviteter.

Puljer i kommunerne

Her kan du finde information om hvilke tilskud kommunernes puljer og fonde udleder, som kan søges af foreninger, projekter, mm.

Københavns Kommune

Toiletpuljen

Du kan søge støtte fra toiletpuljen til at få et badeværelse inde i lejligheden, hvis du har toilet på bagtrappen, bad i kælderen eller en brusekabine i køkkenet.

Hvem kan søge?

Toiletpuljen kan søges af:

  • Enkeltpersoner, som ejer en andels- eller ejerlejlighed
  • Andels- eller ejerforeninger, på vegne af flere lejligheder
  • Ejere af private udlejningsejendomme
Hvad giver puljen støtte til?

Du kan få støtte til at etablere toilet/bad i lejligheden, hvis der er toilet på bagtrappen, og/eller der mangler bad i lejligheden.

Du kan kun få støtte til arbejde, som udføres af en entreprenør/håndværker, der er medlem af en byggegarantiordning. Køber du selv materialer ind direkte eller udfører du selv dele af projektet, vil du ikke kunne få støtte.

Du kan ikke få støtte, hvis du allerede har et toilet/bad med gulvafløb inde i lejligheden.

Hvor meget kan jeg få i støtte?

Ved manglende toilet i lejligheden udgør støtten halvdelen af de samlede udgifter – dog max. 125.000 kr. pr lejlighed.

Ved manglende bad i lejligheden udgør støtten en tredjedel af de samlede udgifter – dog max. 75.000 kr. pr lejlighed.

Samlede udgifter inkluderer blandt andet håndværkerudgifter, materialer samt rådgiver-, låne- og administrationsudgifter.

Støtten udbetales,, når regnskabet er godkendt, og en medarbejder fra Bygningsfornyelsen har besigtiget ejendommen.

Vigtigt: Som andelshaver skal du have fuldmagt fra din andelsforening for at kunne få støtte til at etablere toilet og/eller bad fra Københavns Kommunes toiletpulje. Bestyrelsen skal godkende, at der tinglyses en deklaration på ejendommen i 20 år. Søges der på vegne af flere boliger i foreningens ejendom, kan andelsboligforeningen søge om støtten.

Før du søger

Læs mere om puljen og om, hvordan du ansøger.

Hvad så efter jeg har søgt?

Svar sker via ansøgningsportalen.

Der tilsendes et ’tilbud om støtte’ til dig, og du bedes indsende tilbud fra en entreprenør eller evt. manglende bilag. Hvis du allerede har indsendt tilbud fra en entreprenør samt alle bilag, kan der gives direkte tilsagn.

Når regnskabet er godkendt, modtager du en vejledning til hvordan du får støtten udbetalt.

Hvor længe kan jeg søge støtte fra puljen?

Der er afsat midler i toiletpuljen til og med 2025.

Der er afsat i alt 50 mio. kr. til puljen. Da ansøgninger om støtte behandles efter først-til-mølle, kan midlerne være opbrugt inden puljens udløb.

Eventuel tilbagebetaling af støtte

Sælger din bolig inden for en 20-årig periode efter din renovering, skal du formentlig betale dit tilskud tilbage. Det afhænger af, hvilken aftale du og din andelsboligforening indgår.

Selvom du skal betale din støtte tilbage, vil tilskuddet indtil da i praksis fungere som et rente- og afdragsfrit lån.

Du kan her finde en skabelon til frivillig aftale om tilbagebetaling af støtte mellem andelshaver og andelsforening her:

Solcellepuljen

Solcellepuljen er blandt andet andelsboligforeningers støtte til professionel teknisk rådgivning, der screener om foreningens ejendom er velegnet til solceller. Enten kan man få tildelt en rådgiver eller kan man finde sin egen. Ansøgning finder sted på byfornyelsespuljers hjemmeside via deres ansøgningsportal

Hvem kan søge?

Solcellepuljen kan søges af blandt andet andelsboligforeninger. Ansøgeren skal formelt repræsentere ejendommen som eksempelvis bestyrelsesmedlem. Der kan søges tilskud til én boligforening pr. blanket. Ejendommen skal være placeret i Københavns Kommune.

Hvad giver puljen støtte til?

Puljen giver støtte til professionel, teknisk rådgivning, der kan hjælpe med at undersøge hvorvidt jeres ejendom er egnet til solceller. Rådgiveren skal opfylde en række krav, for at støtten kan blive udbetalt.

  1. Ejendommens egnethed både arkitektonisk og konstruktionsmæssigt
  2. Økonomien i den valgte solcelleløsning
  3. Et fysisk møde med jer som ejere, hvor rådgiveren gennemgår og forklarer rapportens indhold.
Hvor meget kan vi få i støtte?

I kan som udgangspunkt få maksimalt 20.000 kr. inkl. moms pr. boligforening, hvor tilskuddet dermed dækker 50% af rådgiverudgiften. Har i dog flere bygninger indenfor samme boligforening kan I modtage et større beløb. Maksimalt tilsvarende til tre bygninger, hvor det maksimale beløb er 60.000 kr. inkl. moms.

Ansøgningsrunder

Der er afsat midler til puljen i 2025, 2026 og 2027. Efter hvert år behandles ansøgninger efter først-til-mølle-princippet, og derfor kan der blive lukket af for flere ansøgninger inden året er omme.

Støjpuljen

Hvis en andelsforening har adresse i Københavns Kommune og er beliggende langs en stærkt trafikeret vej, kan den ansøge om midler fra støjpuljen for at få støtte til at erstatte eller dæmpe støjniveauet fra foreningens vinduer.

Hvem kan søge?

Bestyrelserne i andelsbolig- og ejerforeninger eller ejerne af private udlejningsejendomme (eller deres bemyndigede rådgivere) kan ansøge på vegne af hele ejendommen. For at være kvalificeret til støtte fra puljen skal ejendommen være udsat for vejstøj på 58 dB eller højere. Du kan finde støjmålinger for din ejendom ved at zoome ind på kortet under “Støjkort” overskriften.

Det er også en forudsætning, at ejendommen er en etageboligejendom, der er blevet opført før 1960. Derudover skal de nuværende vinduer i ejendommen være nedslidte, mindst 25 år gamle og have en dårlig støjisolering. Det anbefales at tilknytte en privat byggerådgiver til projektet for at sikre en vellykket gennemførelse.

Hvad giver puljen støtte til?
  • Udskiftning til nye, støjdæmpende vinduer på gadesiden.
  • Støjdæmpning med forsatsruder af eksisterende, bevaringsværdige vinduer (for eksempel gamle trævinduer).

Med henblik på at bevare ejendommens arkitektoniske integritet er det normalt muligt at opnå støtte til udskiftning af alle vinduer (inklusive eventuelle altandøre) på facaden, selvom kun en del af dem vender mod en trafikeret vej.

Hvornår?

Næste ansøgningsfrist: 17.  september 2025

I kan kun få støtte, hvis projektet endnu ikke er gået i gang.

Puljen tilbyder to årlige ansøgningsfrister, en om foråret og en om efteråret.

I alt er der øremærket 60 millioner kroner til puljen i perioden 2025-2027.

Hvor meget støtte kan der modtages?

Støttebeløbet afhænger af din ejendoms bevaringsværdi, som kan findes på Københavnerkortet.

Hvis din ejendom har en SAVE-værdi på 1-4, udgør støtten 1/3 af omkostningerne til ombygningen, dog højst 8.000 kr. per vindue.

For ejendomme med en SAVE-værdi på 5-9, udgør støtten også 1/3 af omkostningerne til ombygningen, men højst 6.500 kr. per vindue.

Omkostningerne til ombygningen inkluderer forskellige udgifter som håndværkeromkostninger, materialer, stillads og byggeplads, samt udgifter til rådgivere, lån og administration.

Tilbagebetaling af støtte

Sælges andelsboligforeningen eller laves der ejerskifte i de første 20 år efter renoveringen, skal tilskuddet betales tilbage. Læs mere hos Københavns  Kommune. 

Selv hvis støtten skal betales tilbage, vil tilskuddet indtil da i praksis fungere som et rente- og afdragsfrit lån.

Bygningsrenoveringspuljen

Søg støtte til et større renoveringsprojekt i din andelsforening, ejerforening eller private udlejningsejendom. For eksempel facaderenovering, nyt tag, energioptimering og etablering af bad og toilet i de lejligheder, der mangler.

Hvem kan søge?

Bygningsrenoveringspuljen kan søges af privatejede boligejendomme med lejligheder. Det vil sige:

  • Andelsforeninger
  • Ejerforeninger
  • Private udlejningsejendomme

 

Puljen kan kun søges på vegne af hele ejendommen af bestyrelsen i eksempelvis en andelsboligforening.

En rådgiver kan også søge på ejers vegne, med en underskrevet fuldmagt.

Et flertal af beboerne skal bakke op, før den kvalificerede ansøgning (trin 2) kan sendes ind. I andelsbolig- og ejerforeninger kræver det godkendelse fra en generalforsamling. I udlejningsejendomme skal renoveringsplanerne til afstemning blandt beboerne.

I skal ansætte en byggerådgiver, der kan planlægge og styre renoveringsprojektet, senest når I skal udarbejde den kvalificerede ansøgning. Det anbefales dog, at I har en rådgiver med fra start.

Hvornår?

Næste ansøgningsfrist er 23. februar  2026.

Trin 1: Indsend overordnede oplysninger om ejendommen samt korte beskrivelser af de byggearbejder, som I gerne vil have støtte til.

Trin 2: Bliver jeres ejendom udvalgt til at gå videre, skal I sende en mere omfattende ansøgning med deadline 11. august 2025 (kvalificeret ansøgningsrunde).

Hvad kan man få støtte til?
  • Renovering af bygningens yderside, den såkaldte “klimaskærm”. Det kan for eksempel være tag, vinduer, yderdøre, facader og gavle.
  • Energiforbedringer og energioptimering, såsom tilslutning til fjernvarme, forbedret isolering, solceller og andre tiltag, som indgår i ejendommens energimærke.
  • Skybrudssikring, såsom forhøjning af kanterne rundt om nedgange til jeres kælder.
  • Etablering af toilet/bad, hvis flere lejligheder mangler, eller har toilet på bagtrappen.

Puljen støtter ikke fx altaner eller etablering af tagboliger, men det må gerne indgå som en egenfinansieret del af det samlede renoveringsprojekt.

Det er ikke muligt at få støtte, hvis projektet allerede er gået i gang.

Hvor meget støtte kan der modtages?

Støtten afhænger både af ejendommens bevaringsværdi og projektets karakter. Find din ejendoms bevaringsværdi (SAVE-værdi):

  • Demonstrationsprojekt: Støtten udgør 50% af udgiften, dog maks. 150.000 kr. per bolig.
  • Almindelig bygningsrenovering med høj bevaringsværdi: Ejendommen skal have en bevaringsværdi (SAVE) mellem 1-4. Støtten udgør 50% af udgiften, dog maks. 125.000 kr. per bolig.
  • Almindelig bygningsrenovering med lav bevaringsværdi: Ejendomme med bevaringsværdi (SAVE) på 5 eller højere. Støtten udgør 33% af udgiften, dog maks. 100.000 kr. per bolig.
  • Hvis bad og/eller toilet mangler i nogle af ejendommens lejligheder, kan der fås ekstra støtte til bygningsrenoveringen. Den udgør ikke 75.000 kr. per bolig uden bad og 125.000 kr. pr. bolig uden toilet.

 

 

 

Tillæg ved manglende toilet/bad

Hvis der mangler toilet og/eller bad inde i nogle af ejendommens lejligheder, kan I få ekstra støtte udover støtten til bygningsrenovering.

Den ekstra støtte udgør:

  • 75.000 kr. per bolig uden bad
  • 125.000 kr. per bolig uden toilet (eller uden både toilet og bad)
Tilbagebetaling af støtte

Sælges andelsboligforeningen eller laves der ejerskifte i de første 20 år efter renoveringen, skal tilskuddet betales tilbage. Læs mere hos Københavns Kommune.


Puljen til biodiversitet

Puljen er med til at skabe mere og bedre bynatur i København og sørge for at naturen giver mulighed for at skabe og bevare levesteder. Derudover er det også tiltænkt at forbedre fødegrundlaget for insekter, smådyr og fugle.

Puljen kan søges både som borger og som forening.

Blandt andet kan der gives støtte til at erstatte græs eller belægning med planter, plante grønt op ad vægge, opsætte insekthoteller og formidle viden om biodiversitet, for eksempel gennem foredrag.

Puljen er åben fra d. 1. august til d. 1. september, hvor der er ansøgningsfrist. Puljen har 0,5 mio. kr. til uddeling i denne runde.

Du kan læse mere om puljen og hvad du skal være opmærksom på her:


Københavns gårdhaver

Puljen er blandt andet til andelsboligforeninger, der ønsker støtte til et byggeprojekt, der omhandler en fælles grøn gårdhave.

Ventelisten har været lukket siden 2019, men er nu igen åben for optagelse af nye karréer – dog efter nye kriterier.

I kan læse mere om puljen her:



Aarhus Kommune

KlimaPuF – Puljen for lokale, grønne Fællesskaber

Aarhus Omstiller har uddelt økonomiske KlimaPuF til lokale grønne fællesskaber, der har søgt støtte til en stribe grønne initiativer.

Der er i 2025 ikke taget stilling til, om puljen åbner igen, eller om det besluttes, hvorvidt lokale grønne fællesskaber støttes på andre måder. Formålet med puljen er at give økonomisk støtte til konkrete initiativer lokalt i Aarhus, så fællesskaberne kan blomstre og give flere lyst til at leve klimavenligt.


Kolding kommune

Byfornyelse

Puljen giver blandt andet andelsboligforeninger mulighed for at søge støtte til renovering af ældre bygninger, som er opført før 1960. P

Puljen dækker blandt andet udgifter til forbedringer af klimaskærmen – som tag, vinduer og facader – og der lægges vægt på både energimæssige forbedringer, sundhedsmæssige forhold og bygningens betydning for det arkitektoniske eller kulturhistoriske bymiljø.

Tilskuddet gives på baggrund af en konkret vurdering og udbetales, når arbejdet er afsluttet og dokumenteret.

Tilskud til ejer- og andelsboliger kan ydes til arbejder på klimaskærmen, nedrivning, etablering af bad, afhjælpning af kondemnable forhold, fjernelse af skrot og affald samt arbejder nævnt i energimærkning.

Hvordan søger jeg?

Ansøgningen skal sendes i det digitale ansøgningssystem, der er tilgængeligt her, når puljen åbner.

I 2025 kunne der ansøges fra den 2. april 2025 til 7. maj 2025 kl 07.00.

Bemærk at følgende skal fremgå af ansøgningen, som findes her: 

Kriterier

Byfornyelse og landsbyfornyelse kan søges til udvendige bygningsarbejder på klimaskærmen.

Plan og Teknik har for 2025 vedtaget følgende kriterier, som ansøgninger vil blive vurderet på:

  • Bygningens bevaringsmæssig værdi samt projektets karakter i forhold til at bevare eller styrke bygningens bevaringsværdier.
  • Projektets gevinst for bygningens nærmiljø og projektets sammenhæng med en evt. beliggenhed i kulturhistorisk miljø.
  • Projektets arkitektoniske forbedring af bygningens facadeudtryk, så projektet bliver en visuel gevinst/forskønnelse af helheden.
  • Projektets betydning for bygningens energiforbrug.
  • Bekæmpelse af fysisk fare og sundhedsfare i bygninger, bl.a. i form af skimmelsvamp og risiko for nedstyrtning af bygning.
Hvor meget støtte kan man få?
  • Støtten som ansøgere vil modtage, er på omkring 25-30% af den ansøgte byggesum.
  • Størrelsesomfanget på støtten afhænger af bygningens bevaringsmæssige værdi, bygningens beliggenhed og byggearbejdernes karakter.
  • Ansøgere opfordres til at opdele evt. større renoveringsprojekter i mindre dele med byggesum på minimum kr. 100.000 inkl. moms.
Tips og råd
  • Opdel gerne projektet i mindre delprojekter, så Kolding Kommune kan støtte en del af projektet – fx nyt tag, renovering af vinduer, omfugning eller lignende.
  • Medsend gerne et gammelt foto af bygningen, så evt. tilbageføring og materialevalg let forstås.
  • Bemærk, at der kan ansøges om støtte til et nyt projekt/en ny etape af bygningens renovering i efterfølgende år.
Husk

Byggearbejdet må ikke påbegyndes inden, at Kolding Kommune har meddelt tilsagn.

Ved nedrivninger og større byggearbejder skal der søges byggetilladelse via bygogmiljø.dk inden, at arbejdet startes.

Du er velkommen til at skrive en kommentar i nedenstående kommentarfelt, hvis du kender til andre puljer, end denne puljeoversigt indeholder.

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *