andelsboligkøbandelsboligsalggebyrventeliste

Ventelistedebat: Kan andelsboligforeningerne sætte gebyrerne for højt?

Nogle andelsboligforeninger indkasserer mellem 7.000 og 225.000 kroner årligt på ventelistegebyrer. Det viser en stikprøve blandt andelsboligforeninger i København, som DR har foretaget. Beløbet møder kritik fra Forbrugerrådet Tænk, mens ABF ikke ser grund til yderligere kontrol. Vi ser nærmere på ventelistedebatten her.

Flere andelsboligforeninger tager et gebyr på mellem 50-500 kroner for at være skrevet op til deres andelsboliger. Det viser en stikprøve blandt 21 andelsboligforeninger i København foretaget af DR P4 København. Gebyrerne betyder, at andelsboligforeningerne hvert år kan indkassere mellem 7.000 og op til 225.000 kroner på ventelisterne. Et beløb, som møder kritik fra Forbrugerrådet Tænk:

”Man kan godt få fornemmelsen af, at det ikke bare dækker administration, men at det er blevet en selvstændig indtægtskilde. Og det synes jeg ikke er i orden,” siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk til DR Nyheder.

A/B Jæger: Gebyrerne betaler for administrationen

A/B Jæger er en af de andelsboligforeninger, der tager et ventelistegebyr. Her koster det 200 kroner at stå på venteliste og med ventelistens 1125 opskrevet medlemmer indbringer foreningen 225.000 kroner årligt i ventelistegebyrerne. Et gebyr, som formand Kim Boesen ikke ser noget urimeligt i.

”200 kroner om året er en ganske normal takst for at stå på listen. Jeg synes det er rimeligt, at dem der står på listen, er dem der betaler for administrationen,” siger formanden.

Det siger standardvedtægterne om ventelister

”(…) Bestyrelsen kan fastsætte nærmere regler for administration af ventelisten, herunder om gebyr for indtegning, om antallet af tilbud de indtegnede skal have fået, før de kan slettes, og om, at de indtegnede én gang årligt skal bekræfte deres ønske om at stå på ventelisten, idet de ellers slettes.”

– §13 stk. 2.C

Ventelisterne bør administreres med omtanke

Ventelister er en god idé, da de blandt andet bidrager til en hurtig og billig overdragelse af andelsboligerne og kan hindre handler med penge under bordet. Derfor mener Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) også, at andelsboligforeningerne selv kan administrere gebyrerne.

”Det er op til foreningen selv at finde ud af, hvad der skal til af gebyrer for at få dækket de omkostninger, der måtte være. Gebyrer tjener et formål. Det sikrer, at dem der står på listen stadig er aktive og er interesserede i at få en bolig i den her forening,” siger administrerende direktør i ABF Jan Hansen.

Selvom ABF ikke mener, at man bør kontrollere andelsboligforeningerne opfordrer brancheorganisationen dog til gennemsigtighed. Andelsboligforeningerne bør nemlig informere om, hvor mange andre der er skrevet op på ventelisten, hvor stor udskiftning, der er på boligerne og have en generel åbenhed omkring udsigterne til boligen, før de tager et gebyr for opskrivningen. En anbefaling, som vi også deler hos Andelsportal.dk.

Nynne PG
Om forfatteren: Nynne Pihl Groth arbejder som presse- og kommunikationsmedarbejder hos Andelsportal.dk, hvor hun bidrager til formidlingen af nyheder og guides om andelsboligmarkedet. Nynne har en kandidat i kommunikation fra Copenhagen Business School, og brænder for det journalistiske arbejde. I øvrigt har hun andelstanken på tæt hånd, da hun selv er andelshaver.