Skattefrie godtgørelser stiger i 2025
Andelsboligforeninger kan økonomisk kompensere bestyrelsesmedlemmer i form af godtgørelse for udgifter, der kommer i forbindelse med det ulønnede arbejde, de udfører for foreningen. Og i 2025 stiger den fastsatte takst for skattefrie godtgørelser.

Som bestyrelsesmedlem udfører man en masse arbejde på foreningens vegne. En del af arbejdet omfatter opkald til forskellige aktører, opdatering af foreningens hjemmeside, møder samt skriv, håndtering og arkivering af dokumenter. Dette kan medføre udgifter til telefoni og internet samt møde- og kontorartikler. Foreninger kan dog kompensere bestyrelsesmedlemmer for (del af) omkostningerne forbundet med arbejdet via skattefri godtgørelser. Fra 2025 gælder nye, forhøjede satser.
De nye satser lyder:
Til dækning af mødeomkostninger og kontorartikler: 1.700 kr. årligt
Til dækning af udgifter til telefoni og internet: 2.800 kr. årligt
Fra 2022 og frem til nu har satserne lydt på 1.500 kr. årligt til mødeomkostninger og kontorartikler og 2.450 kr. årligt til telefoni og internet.
Bestyrelsesmedlemmer kan få godtgjort både dokumenterede og udokumenterede udgifter. Uagtet om en udgift kan dokumenteres eller ej, skal den vedrøre arbejde udført for foreningen og godkendes af foreningen, før den udbetales.
Modtager man som bestyrelsesmedlem godtgørelser for mere end den fastsatte takst, skal der betales skat af alle udbetalte godtgørelser. For at undgå dette kan foreningen godtgøre udgifterne efter bilagsdokumentation. Det vil sige, at foreningen i stedet for at udbetale en fast skattefri godtgørelse kan vælge at refundere de faktiske udgifter, såfremt bestyrelsesmedlemmet fremlægger dokumentation i form af originale kvitteringer, fakturaer eller andre bilag.
Honorarer
Foreningen kan også vælge at udbetale honorarer til bestyrelsesmedlemmerne for deres arbejde. Udbetaling af honorar til bestyrelsesmedlemmer er skattepligtigt. Det betyder, at der skal betales A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af det modtagne honorar.