Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Østjysk Tagbyg ApS

Godtgørelse til bestyrelsen: Hvad er reglerne?

Bestyrelsen kan faktisk godt blive betalt for deres frivillige arbejde i foreningen. Det kan enten ske gennem godtgørelse for udgifter, der er brugt i forbindelse med arbejdet eller som et honorar for deres tid og arbejde.

Få betalt udgifterne

Bestyrelsesmedlemmer kan få betalt de udgifter, de har i forbindelse med bestyrelsesarbejdet. Godtgørelsen er skattefri op til følgende beløb:

I 2021 er satserne følgende:

mont

2.400 kr. årligt (telefon og internet)

mont

1.450 kr. årligt (kontorartikler, porto osv.)

I 2022 er satserne følgende:

mont

Maksimum kr. 2.450,- årligt (telefon og internet)

mont

Maksimum kr. 1.500,- årligt (porto, møder, kontorartikler m.v.)

Om bestyrelseshonorar

Vidste du, at det er op til foreningen, om de ønsker at tilbyde økonomisk kompensation for bestyrelsesmedlemmernes tid? Det kræver dog en godkendelse på generalforsamlingen først.
Udbetaling af honorar til bestyrelsesmedlemmer er skattepligtigt og betragtes som A-indkomst, hvorfor der skal betales A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af beløbet. Og nu bliver det rigtig praktisk: Der er nemlig en undtagelse for foreningens indeholdelsespligt, da honorarer til bestyrelsesmedlemmer under 1.500 kr. årligt udbetalt af skattefrie foreninger, skal betragtes som B-indkomst. Det er her det enkelte bestyrelsesmedlem, der skal indberette beløbet via sin årsopgørelse.

Kilde: ABF – og for tekniske spørgsmål er det Skat, I skal have fat i

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

10 kommentarer

Vil det sige at bestyrelsesmedlemmer må modtage 3.950,- skattefrit som udokumenteret godtgørelse hvis dette godkendes på GF + honorar 1.500,- som B-indkomst?

Michelle NielsenMichelle Nielsen

Hej Kc

Mange tak for din besked. Som udgangspunkt ja, men det skal som sagt godkendes på en generalforsamling. De udokumenterede udgifter skal naturligvis komme sig af arbejde, der er udført for foreningen, ligesom honoraret er en symbolsk, økonomisk kompensation til bestyrelsesmedlemmer, der har udført arbejde for foreningen.

De bedste hilsner,
Michelle / Andelsportal.dk

AvatarLeif Thomsen

Hej En andelshaver må desuden godt modtage honorar for konkrete arbejdsopgaver som fx at skovle sne (citat) Derfor dette spørgsmål : Vi er en lille andelsforening med 8 huse. Vi har en græsplæne. Et bestyrelses medlem tilbyder at klippe græsset. Er det muligt at give vedkommende et honorar for dette, uden vi skal have en arbejdsulykkeforsikring og betale feriepenge ?

Maria CarlsenMaria Carlsen

Hej Leif,
Tak for din henvendelse.
Som udgangpsunkt er det lovpligtigt at foreningen tegner en arbejdsskadeforsikring hvis de eksempelvis har en vicevært ansat. Er der tale om, at medlemmerne løser opgaver, der har karakter af arbejde (der fx ikke med rimelighed kan forventes af de enkelte medlemmer) kan der være pligt til at tegne arbejdsskadeforsikring.
Jeg vil foreslå jer, at I tager en dialog med jeres forsikringsselskab om behovet.
Bedste hilsner
Maria – Andelsportal.dk

AvatarLeif Thomsen

Hej Vi en lille andelsforening med 8 huse. Vi har en græsplæne. Et bestyrelses medlem tilbyder at klippe græsset. Er det muligt at give vedkommende et honorar for dette, uden vi skal have en arbejdsulykkeforsikring og betale feriepenge ?

AvatarKim Agerliin Olin

Lille andelsboligforening i Gentofte med 16 medlemmer.
Skal et vederlag til formand dokumenteres ?
Det bliver fremsat som forslag på snarlig kommende GF.
Er det, ved 3950,- kr., skattefrit?
Mvh. Kim

Maria CarlsenMaria Carlsen

Hej Kim,
Mange tak for din henvendelse.
Udbetaling af honorar er skattepligtigt og bør indberettes som A-skat.
Bedste hilsner
Maria – Andelsportal.dk

Hej – Vedr. godtgørelse til bestyrelsen: Når først det er besluttet på en generalforsamling at yde økonomisk kompensation til bestyrelsesmedlemmerne, gælder det så for altid? Eller bør det tages op igen på den årlige generalforsamling? Og hvad med satsen, bør det ikke stå et sted hvad det enkelte medlem bliver kompenseret – eller er det godt nok som én samlet post i budgettet/regnskabet?
I vores budget/regnskab har vi desuden selvstændige poster til tlf/internet og derudover kontorartikler + porto. Jeg er klar over at vores vicevært og administrator også kan stå for nogle af disse udgifter – men taget i betragtning af at der sidder 5 personer i vores bestyrelse, så synes jeg det er lidt vildt at disse poster samlet løber op i ca. 175.000 årligt – specielt nu hvor det meste sendes elektronisk, og man kan få fri tale og internet for under 500 kr. samlet om måneden.
Vh Sandra

Nynne Groth HallanderNynne Groth Hallander

Hej Sandra
Tak for dit spørgsmål. Det kommer an på, hvordan godtgørelse er nedskrevet i jeres vedtægter. Hvis vedtægterne bestemmer, at bestyrelsen skal have godtgørelse uden betingelser skal der en vedtægtsændring til for at ændre dette. Det er vigtigt, at man i foreningen lever op til maksimalsatserne nedskrevet her: https://www.abf-rep.dk/nyheder/nyheder/2022/nye-godtgorelsessatser-til-bestyrelsen/
Vi har desværre ingen juridiske rådgivere siddende herinde. Du skal derfor have fat i en fagmand eller administrator for konkret rådgivning.
De bedste hilsner
/Nynne – Andelsportal.dk

AvatarFlemming Larsen

Jeg ar set udvalgets forslag til ny vurdering af andelsboliger. Det er en ommer!
En indeksering af 2012 vurderingen med nettopristallet. det vil give en stigning på ca. 12% og er alt for lidt til at følge løn, forbrugerpriser og inflation. Andelsboligmarkedet har vist sig at følge ejendomsmarkedet i nedgangstider, men har ingen mulighed for at følge med op i opgangstider.
Det andet forslag, går ud på at forlænge en valuarvurderings gyldighed til 2-3 år. Alt for kort.
Ejendomsmæglere og vurderingsmænd sikres en løbende indtægt og andelsboligerne en tilsvarende udgift. Der må have siddet nogle stærke repræsentanter for valuarerne og tilsvarende nogle svage personer fra andelsboligerne. For et par år siden, fik andelsforeningerne mulighed for at fastfryse en valuarvurderíng, men alle de foreninger, som naivt og tålmodigt har afventet et fornuftigt udspil fra regeringen bliver nu straffet. Vi er ikke længere kun dårligt stillet i forhold til leje- og ejerboliger, men nu er der også forskelsbehandling mellem de enkelte foreninger. Alle burde som minimum igen have mulighed for at fastfryse en valuarvurdering.

Viser 0 af 10 kommentarer