Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Erhvervsudlejning

En hel del andelsboligforeninger udlejer erhvervslejemål og kan derfor betegnes som professionelle udlejere. Udlejningen af erhvervslejemål kan fungere som en indtægtskilde, der kan indtjene andelsboligforeningen mellem 30 og 50 procent af foreningens indtægter. Der er flere faktorer, som I som forening bør forholde jer til inden I kaster jer ud i erhvervsudlejning.

En del andelsboligforeninger udlejer erhvervslejemål til erhvervsdrivende. De kan derfor betegnes som professionelle udlejere. Afhængig af foreningens faciliteter, kan udlejningen tælle alt fra udlejning af forretnings- og kontorlokaler, udlejning af jord, antennepositioner og gavlreklamer. Nogle andelsboligforeninger udlejer også parkeringspladser. Vær dog opmærksom på, at udlejning af p-pladser er momspligtigt, når foreningen lejer parkeringspladser ud til andre end ejendommens beboere.

Faktorer at tage i betragtning

Andelsboligforeninger, der har succes med det at erhvervsudleje, kan tjene godt på lejeindtægterne. I nogle foreninger kan op til 50 % af foreningens indtjening komme fra kun erhvervsudlejning. Det kan derfor forekomme attraktivt at erhvervsudleje – og det kan det være. Der er dog nogle faktorer, I som andelsboligforening bør tage i betragtning, inden I kaster jer ud i erhvervsudlejning.

Først og fremmest er det sådan, at det ofte er andelsboligforeningens bestyrelse, der administrerer erhvervsudlejningen. Da bestyrelsen blot består af bestemte beboere fra foreningen, har de sjældent professionel erfaring at trække på, når det kommer til erhvervsudlejning. Der eksisterer en erhvervslejelov, som foreningen skal følge, og ikke alle finder det ligetil at sætte sig ind i bestemmelser og paragraffer. Foreningen bør ikke desto mindre sikre sig, at de forstår og følger erhvervslejeloven. Nogle andelsboligforeninger gør brug af en administrator, der kan hjælpe foreningen med administrationen af deres lejemål. En administrator kan tage en del af arbejdsbyrden fra bestyrelsen, men også sikre, at udlejningen sker ifølge erhvervslejeloven.

Også arbejdsbyrden bør I som forening forholde jer til, for dét at håndtere og administrere erhvervslejere kan optage en hel del af bestyrelsens tid. Det gælder særligt, når foreningen har stor udskiftning af lejere, og når foreningen skal søge længe efter nye erhvervslejere. Kan foreningen ikke finde nye lejere, får I ikke lejeindtægter derfra. I sådanne tilfælde kan foreningen tænke i andre baner: Måske de tomme erhvervslokaler skal bygges om til lejligheder?

Vær også opmærksom på, om erhvervslejerne er til gene for andelsboligforeningens beboere. En restaurant kan genere med mados, mens en bar kan genere med støj. I bør også forholde jer til, om jeres potentielle lejer har tænkt, at facaden skal udsmykkes på en manér, som ikke falder i foreningens smag. Sidstnævnte løser nogle foreninger ved at have retningslinjer for, hvordan facaden udsmykkes.

Læs også

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *