Erhvervsudlejning
En hel del andelsboligforeninger udlejer erhvervslejemål og kan derfor betegnes som professionelle udlejere. Udlejningen af erhvervslejemål kan fungere som en indtægtskilde, der kan indtjene andelsboligforeningen mellem 30 og 50 procent af foreningens indtægter. Der er flere faktorer, som I som forening bør forholde jer til inden I kaster jer ud i erhvervsudlejning.
En del andelsboligforeninger udlejer erhvervslejemål til erhvervsdrivende. De kan derfor betegnes som professionelle udlejere. Afhængig af foreningens faciliteter, kan udlejningen tælle alt fra udlejning af forretnings- og kontorlokaler, udlejning af jord, antennepositioner og gavlreklamer. Nogle andelsboligforeninger udlejer også parkeringspladser. Vær dog opmærksom på, at udlejning af p-pladser er momspligtigt, når foreningen lejer parkeringspladser ud til andre end ejendommens beboere.
Faktorer at tage i betragtning
Andelsboligforeninger, der har succes med det at erhvervsudleje, kan tjene godt på lejeindtægterne. I nogle foreninger kan op til 50 % af foreningens indtjening komme fra kun erhvervsudlejning. Det kan derfor forekomme attraktivt at erhvervsudleje – og det kan det være. Der er dog nogle faktorer, I som andelsboligforening bør tage i betragtning, inden I kaster jer ud i erhvervsudlejning.
Først og fremmest er det sådan, at det ofte er andelsboligforeningens bestyrelse, der administrerer erhvervsudlejningen. Da bestyrelsen blot består af bestemte beboere fra foreningen, har de sjældent professionel erfaring at trække på, når det kommer til erhvervsudlejning. Der eksisterer en erhvervslejelov, som foreningen skal følge, og ikke alle finder det ligetil at sætte sig ind i bestemmelser og paragraffer. Foreningen bør ikke desto mindre sikre sig, at de forstår og følger erhvervslejeloven. Nogle andelsboligforeninger gør brug af en administrator, der kan hjælpe foreningen med administrationen af deres lejemål. En administrator kan tage en del af arbejdsbyrden fra bestyrelsen, men også sikre, at udlejningen sker ifølge erhvervslejeloven.
Også arbejdsbyrden bør I som forening forholde jer til, for dét at håndtere og administrere erhvervslejere kan optage en hel del af bestyrelsens tid. Det gælder særligt, når foreningen har stor udskiftning af lejere, og når foreningen skal søge længe efter nye erhvervslejere. Kan foreningen ikke finde nye lejere, får I ikke lejeindtægter derfra. I sådanne tilfælde kan foreningen tænke i andre baner: Måske de tomme erhvervslokaler skal bygges om til lejligheder?
Vær også opmærksom på, om erhvervslejerne er til gene for andelsboligforeningens beboere. En restaurant kan genere med mados, mens en bar kan genere med støj. I bør også forholde jer til, om jeres potentielle lejer har tænkt, at facaden skal udsmykkes på en manér, som ikke falder i foreningens smag. Sidstnævnte løser nogle foreninger ved at have retningslinjer for, hvordan facaden udsmykkes.
Læs også
2 kommentarer
Jeg har boet over en restaurant siden 2011 og har ikke haft gener før lokalet skiftede ejer og blev total renoveret i 2019-2020. Al isolation såsom 40 cm nedsænkede lofter og omk. Døre og vinduer blev fjernet ind til de rå mursten. Jeg gjorde formanden opmærksom på jeg kan høre når to personer fører en samtale, men bestyrelsen og jeg havde aldrig en dialog. Ej heller når jeg har sendt billeder med tidsinfo. sent om natten hvor der blev festet med shots sent om natten og videoer af ydredørene der ikke lukker tæt, så jeg sidder i træk og temperaturen falder 3 grader i min dagligstue, så foretager Bestyrelsen sig intet. Formanden har dog skrevet til mig, at dørpumperne er indvendig vedligeholdelse og derfor ikke er en sag for hverken Bestyrelsen eller Administrationen. Formanden opfordre andelshaverne skriftligt til ikke at kontakte restauratøren, men at hyre egen advokat eller myndighederne. Jeg har derfor oprettet sag både hos BBE samt Klima og Miljø. Men der har siden 2020 været adskillige ejerskifter i restauranten så sagen skulle oprettes på ny hver gang, og de målinger Klima og Miljø foretog efter anmeldelse om de nævnte afterpartys efter lukketid og højstemmeføring( shots og barstemning hver aften)
Klima og Miljø fik restauratøren til at få foretaget måling afRambøll. Jeg meddelte dette på generalforsamlingen. Men restauranten gik konkurs så målingerne kan derfor ikke bruges mere som bevis. Det er enormt opslidende og stressende at sidde i larm men også træk, da dørpumperne til yderdørene ikke er blevet serviceret. Og da restauranten tvangsåbner ydredørene med en kile i forår/sommerperioden går dørpumpen i udu. Dørene lukker ikke tæt, selvom de skal være lukket i henhold til Miljøforskriften.
Vi har generalforsamling i næste uge og jeg skal igen læse “tale” op. Jeg er godt forvirret over diverse love og forskrifter, så jeg håber l snarest vil besvare mine følgende ?
HVAD ANSVAR HAR BESTYRELSEN IFHT. RESTAURANTENS VEDLIGEHOLD SAMT EVT. GENER OG HVILKEN PARAGRAF I HVILKEN LOV?
HVEM HAR ANSVARET FOR AT VEDLIGEHOLDE DØRPUMPER TIL YDREDØRENE I Restaurant/Erhvervslejemål?
ER RESTAURANTEN OMFATTET AF ERHVERVSLEJELOVEN NÅR DEN OGSÅ ER OMFATTET AF MILJØFORSKRIFTEN?
Hej Maria
Tak for din besked. Jeg kan godt forstå, at du finder det både opslidende og stressende at sidde i den larm. Det lyder som en rigtig øv og ærgerlig situation, du befinder dig i. Men vi kan desværre ikke besvare dine spørgsmål for dig. Vi sidder som journalister her på Andelsportal.dk og har derfor ikke de juridiske kompetencer til at kunne rådgive dig. Mit råd vil derfor være, at du kontakter en advokat, der kan afklare for dig, hvem ansvaret ligger hos, hvordan du er stillet samt om restauranten er omfattet af erhvervslejeloven.
De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk
Viser 0 af 2 kommentarer