Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS

Nye regler om nøgleoplysninger i andelsboligforeninger fra 1. juli 2018

Nye regler for nøgleoplysninger i andelsboligforeninger trådte i kraft den 1. juli 2018. Reglerne betyder, at andelsboligforeninger nu skal fremlægge et skema med økonomiske nøgletalsoplysninger på generalforsamling.

Sådan lyder bekendtgørelsen

De nævnte nøgleoplysninger skal af bestyrelsen forelægges for generalforsamlingen i et særskilt skema på baggrund af det regnskab der skal godkendes på generalforsamlingen,

Sådan står det skrevet i Erhvervsstyrelsens bekendtgørelse, som blev sendt ud den 30. maj 2018. Modtagerne var landets andelsboligforeninger og formålet med bekendtgørelsen var at præcisere reglerne for nøgleoplysninger. Konkret betyder det, at bestyrelserne nu pålægges pligten til at fremlægge et skema over centrale økonomiske nøgleoplysninger på den årlige generalforsamling. Skemaet hedder ”Nøgleoplysninger til brug for generalforsamlingen” og findes i bilag 4 under bekendtgørelsen.

Formålet med det nye krav er at sikre mere gennemsigtighed i økonomien for nuværende og fremtidige andelshavere. Derfor skal nøgletalsskemaet også udleveres til dem, der ønsker at købe en andelsbolig i foreningen.

Nøgleoplysninger til brug for generalforsamlingen - Bilag 4

Gælder allerede fra næste handel i foreningen

De nye regler er allerede trådt i kraft. Det betyder, at så snart andelsboligforeningen står overfor den første handel, så skal nøgleoplysningsskemaet til brug for generalforsamlingen (bilag 4) udarbejdes. Når andelsboligforeningen står overfor næste generalforsamling skal nøgleoplysningsskemaet udfyldes og det skal gøres på generalforsamlingerne fremover.

OBS: Reglerne om udlevering af ”Nøgleoplysninger til brug for generalforsamlingen” gælder ikke ved handel med erhvervsandele.

Hvorfor nøgleoplysningsskemaer?

Det er ikke noget nyt, at der er oplysningspligt, når en andelsbolig sættes til salg. Sælger har nemlig pligt til at udlevere nøgleoplysningsskemaer til køber inden et salg. Nøgleoplysningerne skal give køber et overblik over foreningens økonomiske situation og dermed mulige økonomiske risici inden handlen underskrives. Og med den nye pligt til at fremlægge nøgletalsoplysningerne på generalforsamlingen er det ikke kun nytilkomne andelshavere, der får en dybdegående indsigt i foreningens nøgletal.

Bestyrelsens ansvar at indberette nøgleoplysninger

Rent praktisk indberettes nøgleoplysningsskemaer digitalt på andelsboliginfo.dk, som drives af Erhvervsstyrelsen. Det er bestyrelsen i andelsboligforeningen, der er ansvarlig for at indtaste oplysningerne.

Der findes tre skemaer, som bestyrelsen skal tage stilling til:

  1. ”Nøgleoplysningsskema for andelsboligforeningen”, som udfyldes én gang årligt på baggrund af det godkendte regnskab.
  2. ”Nøgleoplysningsskema om andelsbolig til salg”, som omhandler oplysninger på den bolig, der er til salg. Skemaet skal derfor udfyldes hver gang, at en andelsbolig sættes til salg.
  3. ”Nøgleoplysninger til brug for generalforsamlingen”, hvor udvalgte oplysninger fra skema 1 (Nøgleoplysningsskema for andelsboligforeningen) bliver udvalgt og godkendes på den årlige generalforsamlingen.

Læs mere om, hvordan foreningen indberetter nøgleoplysningerne digitalt her.

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

4 kommentarer

Jeg har lige solgt min mors andelsbolig efter hun er afgået ved døden. I skriver, at det er bestyrelsen i andelsboligforeningen, som har PLIGT til at udfylde nøgleoplysningsskemaet til salg af andel og indberette til Erhvervsstyrelsen. Er det så helt efter bogen, at min mors andelsboligforeningen, lader deres administrator tag sig af den opgave, som så trækker 2.100 kr, fra den pris, som andelen er solgt til? Og så frem de godt må det, skal sådan en modregning ikke fremgå af overdragelsesaftalen eller i form af en opkrævning på girokort? For hvordan skal man kunne dokumentere denne udgift overfor skifteretten, så pengene bare er modregnet inden de er overført til en bankkonti og ikke fremgår af overdragelsesaftalen?
Mvh Birthe

Hej Birthe
Tak for din kommentar. I flere foreninger gør man brug af en administrator til det juridiske papirarbejde for at aflaste bestyrelsen. Denne praksis burde gerne være beskrevet i vedtægterne, som er gældende. Angående dokumentation overfor skifteretten, så vil jeg anbefale, at du kontakter bestyrelsen og/eller administrator med dette spørgsmål, så du kan få dokumentation for overførelsen.
De bedste hilsner
/Nynne – Andelsportal.dk

hej,
Gælder de nye regler for overdragelsesaftaler, underskrevet efter 1 juli 2018?
Jeg har endeligt indgået og underskrevet en handel af andelsbolig til privat brug efter 1 juli 2018. Overdragelsen var 1. december 2018. I handelen er der vedlagt nøgleoplysningsskemaer fra 2015, det mener jeg er forældet.
Jeg har klaget til admininstrator, men administrator afviser min klage, da han mener at det er tidspunktet, som var i april 2018, for hvornår at han begyndte af skrive vurderingen og overdragelsesaftle.

Hej Jesper
Tak for din henvendelse. Normalvis ville jeg netop anbefale dig at kontakte administratoren, da han/hun kan vurdere din situation i forhold til de juridiske bestemmelser. Jeg vil derfor mene, at du må gå med administratorens vurdering, hvis overdragelsen blev påbegyndt før den 1. juli 2018, hvor de nye regler trådte i kraft. Du kan altid prøve at kontakte en boligadvokat, hvis du ønsker en anden juridisk vurdering.
Når andelsboligforeningen står overfor næste generalforsamling i 2019 skal nøgleoplysningsskemaet udfyldes og det skal gøres på generalforsamlingerne fremover.
Bedste hilsner
/Nynne – Andelsportal.dk

Viser 0 af 4 kommentarer