andelsboligforeningGrundejernes Investeringsfondkonflikthåndteringkøbenhavns universitetnabostøjrealdania

Ny håndbog: Sådan håndterer foreningen nabostøj

Er du træt af overboens vækkeur, der ringer klokken 06:30? Eller er det musikken fra den unge nabo, du ikke orker at høre gennem væggene? Så er du langt fra alene. Heldigvis har en forskergruppe fra Københavns Universitet udgivet en ny håndbog, der giver 12 gode råd til håndtering af nabostøj. Læs med her og bliv klogere.

Mange kender det. Ja, faktisk viser forskningen, at en tredjedel af alle danskere, der bor i lejlighed, kender det – nemlig nabostøj. Gennem projektet ’Sammen om nabostøj’ har en forskergruppe på Institut for Antropologi ved Københavns Universitet nu udgivet håndbogen ’Gode råd om nabostøj’. Og selve håndbogen er ligesom projektet støttet af Grundejernes Investeringsfond og Realdania.

Håndbogen henvender sig til alle, som bor i lejlighed i eksempelvis almene boligforeninger, men bestemt også i andelsboligforeninger.

Vores fire råd til bestyrelser og administratorer er også særligt fordelagtige for andelsboligforeningerne, fordi vi har lagt mærke til, at bestyrelserne i andelsboligforeningerne rent organisatorisk er meget tæt på beboerne. Så når der opstår konflikter i en andelsboligforening, vil rådet om at bruge en konfliktmægler give god mening, fordi vi gennem forskning har fundet ud af, at det som bestyrelsesmedlem kan svært at skabe et neutralt rum for beboere i konflikt, siger forskningsassistent Thea-Maria Sørensen.

Hun forklarer yderligere, at forskningsgruppen anbefaler, at konfliktmægleren er ekstern og uvildig. Dog understreger hun også, at det for flere andelsboligforeninger også kan være en fordel, at bestyrelsen er tæt med beboerne, når der skal løses konflikter.

Med fællesskab og dialog kommer man langt

Håndbogen konkluderer, at det overordnet er fordelagtigt at løse støjgener og konflikter i fællesskab og gennem dialog. Dog erkender forskningsgruppen også, at en god snak ikke altid kan klare det alene.

“Det er ikke realistisk at tro, at vi kan slippe af med alle nabostøjskonflikter gennem dialog. Ofte er det også̊ nødvendigt at forbedre lydisoleringen. Men det gør en positiv forskel, hvis man i fællesskab f.eks. får viden om, at lydisoleringen er meget sparsom, og at det er grunden til, at man hører sine naboer så tydeligt,” siger Thea-Maria Sørensen i en pressemeddelelse.

tre tilbud på lydisolering

De samlede 12 gode råd
8 råd til beboere:

  1. Tag uformel kontakt med din nye nabo
  2. Tal med din nabo, hvis du er generet af støj
  3. Søg viden om bygningens lydisolering
  4. Afprøv praktiske løsninger
  5. Rådfør dig, inden du klager skriftligt
  6. Prøv at forstå din nabos klager
  7. Få hjælp af en neutral tredjepart
  8. Investér i bedre lydisolering af lejligheden

4 råd til bestyrelser/administrationer:

  1. Informér beboerne om bygningens lydisolering
  2. Brug husordenen til at fremme dialogen om nabostøj
  3. Knyt en konfliktmægler til ejendommen
  4. Investér i bedre lydisolering i ejendommen

Du kan downloade hele håndbogen hos Grundejernes Investeringsfond eller hos Realdania.

Kilde: Håndbog: Gode råd om nabostøj – til beboere, bestyrelser og administratorer

Arrangér en lytte-workshop

En lytte-workshop i foreningen er også en måde, hvorpå foreningens beboere kan få mere vished om, hvilke lyde der måske bør begrænses. Det er nemlig ikke unormalt, at mange går på listefødder for at undgå at støjgener, men måske er det et helt andet sted, at skoen trykker i den enkelte forening.

”Det kan være en idé at arrangere en lytte-workshop for både at give beboerne mere viden om bygningen. Her får de viden om, hvordan lyd og vibrationer transporterer sig igennem f.eks. bygningens konstruktioner, og ligeledes får de en fysisk oplevelse og forståelse af, hvordan lyden reelt går fra lejlighed til lejlighed i lige netop deres boligforening. Til sådan en workshop bliver beboerne delt op i to hold og får lov til at ’teste’ hvordan forskellige hverdagsaktiviteter, som f.eks. støvsugning, opleves hos overboen eller underboen,” afslutter Thea-Maria Sørensen.

Vil du vide mere om konflikthåndtering?

Andelsportal.dk har før skrevet en artikel om, hvordan andelsboligforeningen bedre kan tackle konflikter i andelsboligforeningen.

Vidste du at… Center for Konfliktløsning tilbyder gratis rådgivning om konflikthåndtering.

Om forfatteren: Mette Blume arbejder i kommunikationsafdelingen hos Andelsportal.dk. Her arbejder hun blandt andet med udarbejdelse af artikler og guides om andelsboligmarkedet. Mette læser en bachelor i Journalistik- og Kultur- og sprogmødestudier på Roskilde Universitet, og har derfor en forkærlighed for journalistik og formidling. I øvrigt har hun bred interesse for samfundet og dets udvikling i mange henseender.
Kommentarer

Hej
Jeg vil gerne lydisolere væggen ind til min nabo da der er meget lyt.
Er sådan en lydisoleret væg en forbedring?
Hilsen Hanne

skriv et svar
Hanne Bang - 4 måneder siden

    Hej Hanne

    Tak for dit spørgsmål. I flere foreninger godkendes lydisolering som en forbedring, men det varierer alt efter, hvad der er bestemt i vedtægterne. Du skal derfor have fat i bestyrelsen.

    De bedste hilsner
    /Nynne – Andelsportal.dk

    Nynne PG - 4 måneder siden
Skriv en kommentar