altanforkæmperealtanretningslinjerbudgetforligfast-track-ordningkommunalvalg

Altanforkæmpere trumfer hurtigere altanordning igennem

Borgerne i Frederiksberg Kommune kan se frem til at få altaner etableret på den halve tid. Efterspørgslen på altaner har de seneste år været enorm i København, og det har fået lokalpolitikerne og Københavns Borgerrepræsentation til at agere. Først blev de nye altanretningslinjer stadfæstet i København og nu er en ny fast-track altanordning netop blevet trumfet igennem ved budgetforhandlingerne i Frederiksberg Kommune.

Den politiske interesse kommer i kølvandet på den store altanefterspørgsel, hvor de årlige altanansøgninger er steget fra 87 til 210 på Frederiksberg på bare fire år. Det har betydet, at andelshavernes altanansøgningsproces har været forlænget og det vil Konservative i Frederiksberg Kommune nu ændre ved sætte penge af til flere sagsbehandlere. Målet er klart – tiden for ansøgningsprocessen skal halveres.

Fast-track ordning skal skabe flere åndehuller i byen

Især Konservative har været fremme i skoene og udtalt, at det handler om at værne om de borgere, som vælger at blive boende i København og på Frederiksberg. ”Vi oplever på Frederiksberg en rigtig lang byggesagsbehandling, fordi der er sket en ekstrem vækst i ansøgninger om at sætte altaner op. Det er et udtryk for, at vi bliver flere og flere på Frederiksberg, som bliver boende. Det vil vi gerne imødekomme,” siger rådmand Simon Aggesen, Konservative, til TV2 Lorry. Fast-track-ordningen blev d. 10 september vedtaget ved budgetforliget til store glæde for både Simon Aggesen, De Konservative og borgerne på Frederiksberg. Partierne blev enige om, at sagsbehandlingstiden skal nedbringes, og målet er en halvering. Derfor afsættes 2,0 mio. kr. i 2018, 1,7 mio. kr. i 2019 samt 2,2 mio.kr. i 2020. Grundlaget for budgetteringen er også at beskytte Frederiksberg Kommunes mange kulturmiljøer og styrke bevaringsværdige bygninger.

ulrik knudsenUlrik Knudsen,
Altan.dk

Også altanleverandørerne kan mærke den stigende efterspørgsel. Vi har talt med Ulrik Knudsen, marketingansvarlig hos Altan.dk, som etablerer mere end 3000 altaner om året. Vi fik en snak om, hvorfor han tror, at altanerne er blevet mere populære de seneste år og hvad den nye fast-track ordning betyder for fremtiden. ”Vi mærker naturligvis interessen fra borgerne, men interessen har været stor de sidste 5-8 år, så det er som sådan ikke noget nyt,” siger Ulrik Knudsen.

Det interessante fokus er, ifølge Ulrik Knudsen, hvordan samspillet mellem leverandørerne og kommunen bliver, når fast-track ordningen bliver en realitet. Ulrik Knudsen og Altan.dk tror nemlig på, at ordningen vil være rigtig positiv for både leverandørerne, kommunen og borgerne. ”Vi får relativt ofte skudt i skoene, at det er vores skyld, at det tager lang tid. Og jeg kan sagtens forstå borgernes frustration. Men i bund og grund er det samspillet mellem altanfirmaerne og kommunen, som skal gå op i en højere enhed,” lyder det fra Ulrik Knudsen, som supplerer: ”Fast-track ordningen vil gøre arbejdsprocessen hurtigere og det kommer til at skabe flere glade borgere og flere åndehuller i byen.” Ulrik Knudsen forsikrer, at de hos Altan.dk har midlerne til at sætte mange flere altaner op på kortere tid, men blot afventer en hurtigere sagsbehandling hos kommunerne.

Sagsbehandlingen er en forvaltningssag

Også Niels E. Bjerrum, folketingskandidat for Socialdemokraterne og medlem af Københavns Borgerrepræsentation, er forkæmper for en hurtigere sagsbehandling. ”Altanretningslinjerne har gjort det gennemsigtigt for de københavnske borgere at se, hvad der kan lade sig gøre. Nu skal sagsbehandlingen effektiviseres, så processen fra altanansøgning til altanetablering bliver kortere,” lyder det entusiastisk fra Niels E. Bjerrum, der i flere år har haft altaner, som en af sine mærkesager.

Ifølge Niels E. Bjerrum har altanretningslinjerne elimineret mange af de komplicerede altansager, som bevægede sig i en gråzone for, hvad der kunne tillade sig og var lovligt.

”Københavnerne har allerede fået bedre og nemmere muligheder for at få altaner, men det er nu engang sådan, at sagsbehandlingen er en forvaltningssag og ikke en politisk sag.

niels e. bjerrumNiels E. Bjerrum,
Socialdemokraterne, Københavns Borgerrepræsentation

Med det sagt, vil jeg selvfølgelig forsøge at presse så meget på som muligt, for at processen bliver hurtigere,” afslutter altanforkæmperen, Niels E. Bjerrum.

LÆS OGSÅ: Nyt håb for stuealtaner i København

Bedre service til borgerne – hurtigere svar og god vejledning

På Frederiksberg er den gennemsnitlige ventetid på en altansag steget med 16 uger grundet den store efterspørgsel, hvor tre medarbejdere bruger 25 timer per sag.


Simon AggesenSimon Aggesen,
Konservative, Frederiksberg Kommune

Ifølge Simon Aggesen fra Konservative, drejer det sig om en at give en bedre service til borgerne. ”For mig at se, er det en helt naturlig del af borgernær service, at man får et hurtigt svar og god vejledning, når man kontakter kommunen. Her kan vi se, at vi godt kan gøre en ekstra indsats for at levere en ordentlig service til vores borgere,” lyder det fra Simon Aggesen. Flere medarbejdere er på tegnebrættet. Hos Konservative forventer man at kunne supplere de nuværende medarbejdere med yderligere to efter budgetforliget.

Fælles for både Simon Aggesen, Ulrik Knudsen og Niels E. Bjerrum er, at altanerne er deres hjertebørn. Simon Aggesens mener, at altaner øger livskvaliteten. Ulrik Knudsen ser altanerne som et åndehul i byen og Niels E. Bjerrum mener, at altanerne skaber mere liv og tryghed i bybilledet. Derfor er de fleste enige om, at andelshaverne i Hovedstadsområdet skal have nemmere ved at udleve deres altandrømme.


Få tre uforpligtende tilbud på et altanprojekt


Hvad synes I om den nye fast-track-ordning?
Har I oplevet et besynderligt problem i forbindelse med et altanønske?
Eller har jeres sagsbehandling været længe undervejs?
Fortæl os jeres historier i kommentarfeltet herunder.

Om forfatteren: Stefan Sander Grods er kommunikationsmedarbejder hos Andelsportal.dk Han bidrager med nyheder og formidler guides omhandlende andelsboligmarkedet. Stefan har flair for kommunikation og formidling og er netop nu i gang med en kandidat i Human Ressource Management på Copenhagen Business School.
Skriv en kommentar