A/B Frødalen har gjort klar til el-bilernes indtog
Hos A/B Frødalen er man sikker på, at el-biler er en del af fremtiden. Faktisk så sikker, at foreningen for et år tilbage fik opsat en ladestander, selvom ingen i foreningen ejede en el-bil. I dag har en enkelt beboer el-bil, men spørger man bestyrelsesmedlemmerne bag projektet, kommer der helt sikkert flere til i fremtiden. Og så er det godt at være på forkant og attraktiv for dem, der en dag flytter til med el-bil.
Et oplæg til en temaaften på Høje-Taastrup rådhus tilbage i 2021 satte gang i andelsboligforeningen A/B Frødalens ladestanderprojekt, for her fik bestyrelsesmedlemmerne Finn Bodholdt og Allan Hyldgaard, samt et tredje medlem, vækket interessen – og de besluttede sig for at tage ideen om en ladestander videre til foreningen. Men inden dette, søgte de vejledning hos en rådgiver, der blandt andet undersøgte mulige placeringer af ladestanderen, beregnede på afstanden mellem el-skab og p-plads m.v. Herefter deltog rådgiveren i et beboermøde, hvor Finn Bodholt og Allan Hyldgaard stak en finger i jorden hos beboerne. Men ikke alle var varme på ideen om ladestanderen til start, for hvorfor skulle foreningen bruge penge på en ladestander, når nu ingen af dem ejede en el-bil?
A/B Frødalen
Hvor: Taastrup, Høje-Taastrup.
Hvem: A/B Frødalen med 18 rækkehuse.
Hvad: Ladestanderprojekt.
Men Finn Bodholt og Allan Hyldgaard var ret solgt på ideen, og valgte derfor at søge tilskud, for ”det skadede jo ikke, at vi gav det et skud,” som Finn Bodholdt siger. Det var, og er, nemlig sådan, at boligforeninger kan søge tilskud til installationen af ladestandere. Faktisk kan foreninger få tilskud på op til 25 procent af projektets udgifter. A/B Frødalen var blandt de foreninger, der fik tilsagn til tilskud – og så skulle foreningen igen snakke ladestanderprojektet igennem. Og det gjorde de på en generalforsamling.
Opsætning af en ladestander skal stemmes igennem på en generalforsamling, og det blev det – med kun to stemmer i flertal. Men hvordan får man så solgt ideen om en ladestander til en generalforsamling, der tidligere har vist lille interesse for projektet? Allan Hyldgaard forklarer:
“For at få tilslutning til etablering af ladestanderne, tror jeg det var vigtigt, at projektet var ordentligt oplyst og gennemarbejdet samt det, at vi selvfølgelig samtidig kunne få et tilskud til etableringen. Endvidere gav vi udtryk for, at vi mente at vores forening fremadrettet ville være mere attraktiv for fremtidens beboere, der har en el-bil.”
Allan Hyldgaard
Få en ekstern rådgiver på sagen
Rådgiveren, som bestyrelsesmedlemmerne tidligt allierede sig med, var med i hele processen,
fortæller Finn Bodholt og Allan Hyldgaard.
“Rådgiveren kontaktede Ørsted, der fik lagt flere ampere i el-skabet, som ladestanderen skulle tilsluttes til. Han kontaktede kommunen, der fik lagt informationerne i LER-systemet, som er et register, der fortæller om ledninger i offentlig vej osv. Det var også rådgiveren, der fandt 3 mulige operatører, hvoraf vi valgte Power Fuels produkt, fordi det matchede foreningens ønsker og behov bedst,” fortæller Allan Hyldgaard. Og i og med, at Power Fuels produkt matchede foreningens ønsker bedst, blev Power Fuel valgt til som operatør.
“Det var vigtigt for os, at det ikke ville koste os noget rent administrativt at have anlægget stående, for der var jo ikke nogen dengang, der ejede en el-bil. Og det kunne Power Fuel tilbyde os. Så det har ikke kostet os noget, at vi har haft ladestanderen til at stå i, ja, et år. Eller jo, prisen på installationen af anlægget, men ingen administrationsomkostninger,” forklarer Allan Hyldgaard.
Projektet tog omkring et år, men fordi ingen i foreningen ejede en el-bil, var der ingen grund til, at de skulle skynde sig gennem det. Og det var rart, forklarer de to bestyrelsesmedlemmer og tilføjer, at der var tid til, at de kunne vende alle sten og spørgsmål, der var omkring projektet. Og dét hjalp rådgiveren særligt med:
“Vi er ikke ladestandereksperter, så vi kunne ikke tage os af alle de spørgsmål, som alle beboerne har haft på beboermøderne. Men det kunne rådgiveren, så han var virkelig en stor hjælp. Han hjalp os igennem hele processen. Vi vil klart råde andre foreninger, der planlægger at få ladestandere, til at de får en rådgiver på, der kan vejlede dem.”
Finn Bodholt og Allan Hyldgaard
En enkelt ladestander, men foreningen er klar til at få flere
Løsningen blev til en enkelt ladestander med to stik. Og så er der forberedt til, at der en dag nemt kan sættes en ladestander til op. At lade sin el-bil er også nemt, forklarer de to bestyrelsesmedlemmer. Man bruger enten en brik eller Power Fuels app – begge dele løsninger, man knytter til sin egen konto. Lige pt har Allan, og ejeren af den nye el-bil, en brik. Allan Hyldgaard har haft sin brik, siden ladestanderen blev opsat, for skulle der komme nogen forbi, for eksempel gæster, der ønskede at lade, kunne de bruge hans brik. Men i og med, at brikken er tilknyttet Allans konto, er regningen endt hos ham, men “sådan er det jo, og så afregner man jo bare,” fortæller han og tilføjer, at det dog ikke er sket mange gange.
Får flere beboere el-bil, eller kommer der nye el-bilejere til, så er det nemt at få nye brikker igennem Power Fuel – eller bruge appen, såfremt de ønsker det. Og siden der er forberedt til, at der nemt kan opsættes en ladestander til, er den lille forening klar til at byde flere el-bilejere velkomne.
I dag er ladestanderen i brug, den fungerer lige som den skal, og skulle der i fremtiden være noget, der driller, tager foreningen bare fat i deres operatør, Power Fuel.
Fotos: Power Fuel
Ønsker I at vide mere om, hvordan I får ladestandere i andelsboligforeningen?