Etabler en byttestation i andelsboligforeningen
Det bliver mere og mere aktuelt at gøre brug af bytteordninger eller andre former for genbrugsløsninger. Genbrugsforretninger med både tøj og indbo er i fremgang, og det kan have en positiv indflydelse på både personlig økonomi og i det store miljøbillede. Andelsboligforeninger landet over kan med fordel få etableret en bytteordning, der kan give gamle genstande nyt liv i naboernes stuer.
Hvordan fungerer en bytteordning i en andelsboligforening? Og hvordan kan det være til gavn for både beboerne og miljøet? Vi dykker ned i, hvad en bytteordning er, hvad der skal til for at få ordningen etableret, hvad der skal til for at drive den, og hvorfor det er et fornuftigt initiativ på flere parametre.
Hvad er en bytteordning?
Ifølge Københavns Kommune bliver mange genstande smidt ud som affald, selvom de potentielt godt kunne bruges af andre. Derfor kan en genbrugsstation være med til at forlænge levetiden på de ting, som vi hver især skiller os af med. Flere og flere andelsboligforeninger gør brug af en bytteordning i deres ejendom. Det er dog stadig et initiativ, der med god grund kan etableres i endnu flere ejendomme.
Hvordan kan en bytteordning se ud?
Det er ikke alle andelsboligforeninger, der har samme faciliteter og samme muligheder for opsætning af en bytteordning. Heldigvis er en bytteordning nem at tilpasse fællesområder og kan sættes op på et hav af forskellige måder. Ifølge Københavns Kommune er der nogle konkrete retningslinjer, som generelt er fordelagtige i forhold til etableringen af en bytteordning.
Først og fremmest kan en bytteordning være alt fra en enkelt hylde til et helt rum, hvilket gør det til et fleksibelt initiativ. Dertil bør ordningen placeres et sted, hvor beboerne naturligt kommer forbi. Dette kan være ved et eventuelt storskraldsrum, affaldsbeholdere eller nær et fælles vaskerum. Hvis den placeres nær affaldsbeholdere, er det dog vigtigt, at ordningen ikke er til gene for skraldemænd eller andre. Det er samtidig vigtigt, at placeringen er et tørt sted – dette kan findes og aftales med bestyrelsen, en vicevært eller et eventuelt gårdlaug.
Hvad kræver det at have en bytteordning?
Når den fysiske plads til en byttestation er på plads, er der ifølge Københavns Kommune blot få andre faktorer, som spiller ind for at få den til at fungere. Et råd lyder, at man bør finde én eller flere frivillige til at stå for driften af byttestationen. Deres funktion skal bestå i at holde overskuelighed og orden i stationen og at de ting, som er placeret på byttestationen, ikke hober sig op eller ‘gror fast’. Hertil kan der eventuelt udarbejdes en rutine for bortskaffelse af forældet materiale også med henblik på at bortskaffe det korrekt.
Kom i gang med jeres egen byttestation
Hvis du vil etablere en byttestation i din andelsboligforening, så foreslå det på næste generalforsamling. Det er et bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt initiativ, som både foreningens beboere og vores miljø kan få glæde af. Du kan finde flere gode råd og informationer ved at søge på Københavns Kommunes hjemmeside.