3 digitale værktøjer du bør kende
I dag findes der digitale løsninger til det meste, men også til andelsboligforeningen? Vi har fundet tre digitale løsninger, der kan være relevante for dig som andelshaver.
Det digitale flyttesyn
Firmaet DomuSpect har udviklet en app, der giver andelshavere mulighed for at gøre deres flyttesyn papirløst. Med appen kan du gennemgå alle boligens rum og selv notere de mangler og fejl, der eventuelt måtte være.
Sælger af boligen kan via appen både tage billeder og notere, hvis køkkenlågen hænger skævt eller der er et hul i væggen. Via en digital plantegning har sælger også mulighed for at vise nøjagtig, hvor manglen er. Når det digitale flyttesyn er færdigt, kan informationerne med det samme tilgås af køber på egen app. Appen kan også bruges, hvis foreningen bruger Airbnb eller en andelshaver ønsker at leje sin bolig ud.
Appen DomuSpect er gratis at downloade. Det koster 64 kroner (plus moms) per flyttesyn, når foreningen køber adgang til 100 flyttesyn. De første to flyttesyn er gratis.
Øg tyvens risiko for at blive opdaget
Appen Nabohjælp giver andelshaverne mulighed for at sabotere tyvens plan om indbrud. Her kan du nemlig fortælle dine naboer eller dit kvarter, hvis du har set noget mistænksomt. Og det er netop appens formål.
Nabohjælp fungerer ved, at du opretter dig som bruger, og registrerer din bopæl. Dernæst fortæller du appen, i hvilken radius, du ønsker at blive informeret om mistænkelig adfærd. Det kan for eksempel være i en radius af 200 meter.
Du bliver nu informeret fra andre brugere af appen – såkaldte nabohjælpere – hvis der er mistænkelig adfærd i området eller der allerede har været indbrud. Du vil få en notifikation efterfulgt af gode råd til, hvordan I sammen i foreningen kan øge tyvens risiko for at blive opdaget. Ét indbrud kommer nemlig sjældent alene. Og den samme tyv kan godt slå til to gange i et kvarter. Men hvis tyven fornemmer, at naboerne holder øje og nogen måske endda hilser på ham, så finder han nok et andet område at begå indbrud i. Appen er gratis at bruge.
Digital kommunikation i foreningen
Med det digitale værktøj Borigo kan andelshaverne via mobil eller computer samle kommunikationen i foreningen ét sted. Det gælder alt fra bookning af fællesrummet til beskeder fra bestyrelsen eller information om manglende varmt vand.
Hver andelshaver bliver registreret med sin bopæl og navn og kan herefter frit skrive beskeder på den digitale opslagstavle. Det sikrer transparens og en åben dialog samt hurtig svartid på udfordringer – eller spørgsmål i foreningen.
Basis-appen er gratis at bruge, og pro-versionen koster 395 kroner om måneden for 50 boliger.