Alt om tørrelofter i andelsboligforeningen
Drømmer jeres forening om et nyt tag, nye vinduer, nyt varmesystem eller andre forbedringer af ejendommen? Så kunne det være en mulighed at sælge jeres loftrum fra. Bliv klogere på processen fra start til slut i denne guide.
Andelsboligforeningens gamle tørrelofter kan skabe ny værdi. Flere andelsboligforeninger vælger nemlig at frasælge tørreloftet og bruge pengene på værdiskabende renoveringsprojekter. Andelsboligforeningen kan også nedlægge de uudnyttede loftrum og skabe taglejligheder til foreningens egne beboere. Vi ser her på mulighederne for andelsboligforeningerne.
De uudnyttede tørrelofter
Idéen om at etablere tagboliger på tørrelofterne i ejendomme tog for alvor sit afsæt i starten af 00’erne. Bevæggrundene for, hvorfor andelsboligforeninger giver sig i kast med sådan et projekt kan være mange. Enten er der et ønske om større boliger hos foreningens beboere, eller også ønsker foreningen en økonomisk gevinst ved at frasælge de uudnyttede loftarealer og bruge pengene på renovering. Står andelsboligforeningen overfor en tagrenovering, kan overvejelsen om at udnytte tørrelofterne også blomstre frem. Her kan foreningen nemlig i samme ombæring etablere taglejligheder og slå to fluer med et smæk.
Økonomiske fordele ved at omdanne tørrelofterne
Etablering af boliger på tørrelofterne eller loftsrum er med til at øge ejendommens værdi, hvilket også betyder en øget andelsboligværdi. Renoveringen medfører en værdistigning i ejendommen, som kan påvirke andelskronen positivt. Hertil kommer den forhøjede indtægt som andelsboligforeningen vil opleve, da beboere i de nye tagboliger også skal bidrage til ejendommens fælles udgifter, som varme, vand, renovation, vedligeholdelse og rengøring.
Fordele ved etablering af taglejligheder
- Foreningen kan ombytte til nyt tag eller andre forbedringer
- Mindre fordelingstal og dermed reducerede fællesudgifter for den enkelte lejlighed
- Værdistigning af de enkelte andelsboliger pga. ejendommens bedre stand
- Besparelse i varmeregnskabet med nyt tag på grund af bedre isolering
Skal foreningen selv stå for frasalg?
Flere andelsboligforeninger finansierer tagboligerne gennem et frasalg af dem til en tredjepart. Det betyder, at foreningen til gengæld får etableret tagboligerne gratis og eksempelvis får nyt tag eller nye vinduer uden afregning. Ønsker andelsboligforeningen at frasælge tørrelofterne til beboere udefra, som indgår som lejere, eller etablere en ejerforening på toppen af andelsboligforeningen, er der naturligvis en masse praktik, der skal tages højde for. Flere andelsboligforeninger vælger derfor at alliere sig med et firma, der kan stå for hele entreprisen samt salgsprocessen. Til gengæld får andelsboligforeningen et fordelagtigt og gratis renoveringsprojekt udført.
Det sker ved, at virksomheden overtager foreningens loft og ombygger det til taglejligheder. Herefter vil virksomheden stå for at sælge lejlighederne, så andelsboligforeningen får flere beboere. Det betyder, at der vil være flere om at dele fællesomkostningerne. Typisk vil virksomheden også stå for at skifte taget. På den måde står virksomheden for både entreprise og salg.
Flertal bag beslutningen om tagboliger
Der er typisk krav om 2/3 eller 3/4 flertal og krav til et stort fremmøde på generalforsamlingen ved salg af dele af foreningens ejendom. Tjek foreningens vedtægter og brug gerne en fagmand til at sikre, at alle beslutningsprocesser forløber, som de skal.
Tagboliger på tørreloftet: Hvordan etableres de?
Ombygning af tørrelofter eller loftrum er naturligvis en større renoveringsproces, som indebærer, at der bliver isoleret efter nyeste standarder i tagetagen, samtidig med at taget udskiftes med et nyt tag.
Tre gode råd til projekt tørrelofter
1: Nedsæt et byggeudvalg af folk fra foreningen
Vælg en gruppe i andelsboligforeningen, der kan være tovholder på de forskellige ting under projektet. På den måde er det lettere at sikre god kommunikation mellem beboerne og entreprenøren. Derudover så sørg for at invitere relevante aktører med på en generalforsamling, når projektet præsenteres, så man undgår misforståelser og dermed sikre den gode kommunikation, inden projektet iværksættes.
2: En uafhængig byggerådgiver er vigtig
Ved at bruge en uafhængig byggerådgiver kan foreningen sikre et stærkt fagligt samarbejde med entreprenøren. Samtidig er der flere professionelle øjne på de byggetekniske udfordringer, som vil opstå.
3: Find en entreprenør, der kan sit håndværk
Der er bestemt ikke noget ved at få en entreprenør ind, som sjusker med detaljen. Derfor er det vigtigt, at I finder en entreprenør, der kan sit håndværk. Der kan desuden være en ekstra sikkerhed I at vælge en entreprenør, der står for både entreprisen samt salgsprocessen. Det skyldes, at foreningen og entreprenøren begge har interesse i projektet, da entreprenøren kommer til at eje lejlighederne og skal stå for at sælge dem videre.