Ejendomsservice
Ejendomsservice er en bred vifte af de arbejdsopgaver, som sikrer, at der holdes trit med foreningens ejendom og fællesarealer. Faget spænder vidt og bredt – og derfor er det en god idé at prioritere i boligforeningen.
Hvad er ejendomsservice?
Ejendomsservice dækker over alle de almindelige arbejdsopgaver, som skal til for at boligforeningens ejendom og fællesareal er intakte og vedligeholdte. Dette er for eksempel renhold af foreningens områder, grønt arbejde, opsyn af ejendommen, rengøring og glatførebekæmpelse.
Hos Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS gør de boligforeningens drift enkel for alle. Ved opstart udformes der er servicekontrakt indeholdende en arbejdsbeskrivelse samt tidsintervaller for, hvornår opgaverne udføres. Arbejdet kan herefter igangsættes, og foreningen skal ikke tænke mere på det. Som alsidige fagfolk sørger virksomheden for at udføre de serviceopgaver, som skal til for at vedligeholde foreningen.
Indehavere af Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS, Alexander Hansen & Nichlas Rohde, forklarer, at deres service sikrer at alt det praktiske i foreningen er up to date. Dertil forklaring:
Vi plejer at sige, at vi er bestyrelsens højre hånd. Vi hjælper dem med at gøre deres arbejde lettere ved at stå for alt, hvad der skal laves på ejendommen og fællesarealerne.
Nichlas Rohde og Alexander Hansen, Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS
Derfor er ejendomsservice en god idé
Ejendomsservice er en vigtig del af den faste drift af boligforeningen og bringer en række fordele med sig. ”Vi sparer bestyrelsen for en masse koordinering og arbejdsopgaver, så de i stedet kan fokusere på bestyrelsesarbejdet. Mange boligforeninger har også andre servicekontrakter på for eksempel deres varmeanlæg, porte og andre anlæg m.m., som skal serviceres. Her har vi dialog og koordinering med de firmaer, så bestyrelsen eller beboerne ikke skal tænke på opluk for disse. Derudover hjælper vi også til med koordinering med håndværkere, hvis der pågår arbejde på bygningen,” siger Alexander Hansen.
Prioritering af ejendomsservice betyder også, at der mindskes risiko for større og mere omkostningsfulde renoveringer på ejendommen.
Ejendomsservice sikrer, at der holdes et vågent øje med ejendommen. Vi vedligeholder, så skader mindskes og holder øje med ejendommen. Dertil har beboere selvfølgelig mulighed for at kontakte os, hvis der skulle være problemer på fællesområderne.
Alexander Hansen, Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS
Han uddyber hertil: ”Hvis det er mindre opgaver som en pære, der er gået eller en brandalarm, der skal have skiftet alarm, kan beboere kontakte os, og vi får styr på problemet. Ellers får vi kontaktet bestyrelsen, hvis det er større opgaver, som kræver, at der skal rekrutteres håndværkere, hvilket kræver økonomisk tilladelse fra bestyrelsen. Udover den service vi laver, har vi også en fast håndværkerliste, som vi står 100 procent på mål for.”
Hvilke opgaver er typiske inden for ejendomsservice?
Der er ikke en standardopskrift på, hvilke opgaver som ejendomsservicefirmaer typisk udfører. Inden for ejendomsservice findes et væld af forskellige opgaver, som fagfolkene kan løfte. Indehaver Alexander Hansen fortæller, at de typisk opdeler opgaverne i fem forskellige kategorier; vicevært- og beboerservice, renholdelse/rengøring, vintervedligehold, vedligehold af grønne områder og generel opsyn.
Ejendomsserviceopgaver
Vicevært – og beboerservice
- Håndværkerservice
- Løbende tilsyn af brandalarmer
- Kontrol af lyskilder og udskiftning af elpærer
- Tilsyn og justering af dørpumper og lign.
- Indrapportering af fejl og mangler på ejendommen
- Bindeled mellem nødvendige håndværkere
- Administration af flytninger og nøgler
Vintervedligehold
- Snerydning
- Saltning
Generel opsyn
- Kontrol af bygningens overordnede tilstand
- Vedligeholdelse af sikkerhedsudstyr såsom brandalarmer og branddøre
- Kontrol af fællesområder
- Kontrol af tekniske installationer
Renholdelse/rengøring
- Trappevask og støvsugning
- Renholdelse af udearealer
- Renholdelse/tømning af renovationsområder og storskrald
- Skaktning
- Ajourføring med forbrændingens tømmekalender
- Vinduespudsning
- Fejning af p-pladser m.m.
- Kommunal kontakt
- Renholdelse af kælder og fællesområder
- Afspritning
Vedligehold af grønne områder
- Græsslåning
- Hækkeklipning
- Ukrudtsbekæmpelse
- Kantklipning
- Lugning
- Beskæring af grønt
Skræddersyede løsninger
Det er fast procedure hos Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS, at der laves en kontrakt mellem virksomheden og boligforeningen, som beskriver de arbejdsopgaver, som ejendomsservicen skal dække over. ”Vi laver en arbejdsbeskrivelse sammen med foreningen, som matcher deres behov,” siger Alexander Hansen.
Han uddyber desuden: ”Arbejdsbeskrivelserne er skræddersyede til foreningen. De varierer meget alt efter foreningens behov.”
Hos Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS lægger de desuden vægt på at være fleksible. Har boligforeningen brug for hjælp til en ekstra arbejdsopgave, som ligger uden for arbejdsbeskrivelsen, står virksomheden til rådighed.
”Vi hjælper selvfølgelig, hvor vi kan. Har foreningen en gammel indkøbsvogn, som står og fylder i gården, tager vi den bare med kvit og frit. Ved lidt mere tidskrævende opgaver, som ikke er med i servicekontrakten, laver vi det selvfølgelig stadig og tilføjer det til den eksisterende regning,” siger Alexander Hansen.
Glatførebekæmpelse er også en arbejdsopgave, som tilføjes efter behov. Her forklarer eksperten: ”Det er svært at vide på forhånd, hvordan vinteren bliver, derfor laver vi en pris pr. gang. På denne måde snyder vi hverken kunden eller os selv. Vi tilbyder også at sende en underretning dagen efter, så foreningen kan holde trit med antal kørsler.”
Hvad koster det at få ejendomsservice i andelsboligforeningen?
Det varierer meget, hvad det koster at få ejendomsservice i boligforeningen, da det spreder sig over et bredt spænd af opgaver. Derudover varierer størrelsen på boligforeninger også – hvor nogle foreninger har større ejendomme med adskillige opgaver, kan andre foreninger også være små og have en kort liste af opgaver der ønskes udført.
Ejendomsservice er desuden en service som udføres løbende på ejendommen. Derfor er tilbudsgivningen også anderledes end, hvad man ellers kender for håndværkerfaget, hvor der gives et engangstilbud.
”Baseret på den arbejdsbeskrivelse vi udarbejder, giver vi en pris, som vil blive faktureret til boligforeningen hver måned,” siger Alexander Hansen, og uddyber:
”Da der er tale om en løbende service, opererer vi også med en opsigelsesperiode.’’
Nemmere proces med en fast kontaktperson
Når boligforeningen har fået en fast kontrakt med ejendomsservicefirmaet, er det en fordel at udpege et medlem af bestyrelsen, som skal stå for kommunikationen med virksomheden.
”Vi værdsætter, når vi har en kontaktperson i boligforeningen. Det gør det hele lidt lettere, at vi har den samme, vi kan referere til, og der ikke skal for mange ind over hver opgave. Så ved vi også hvem vi skal ringe til, når vi skal have fat i bestyrelsen.”
Afsluttende fortæller Alexander Hansen også at god dialog og forventningsafstemning er vigtigste, da resultatet bliver bedst sådan.’
Ønsker jeres forening en dygtig samarbejdspartner, som skal stå for jeres ejendomsservice?
Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS er klar til at hjælpe jer med at afdække jeres behov og udarbejde en skræddersyet plan for ejendomsservice til jeres andelsboligforening.
Kontakt Rohde & Hansen Ejendomsservice ApS og hør mere.
Læs også