Tilskudsordning skaber ekstraordinær vækst i byggeriet
Selvom der ikke er tilskud til alle ansøgere af statens nye renoveringspulje på kr. 1.5 mia., så vil et stort flertal gennemføre deres byggearbejde alligevel. Det viser en analyse, som tilbudsportalen 3byggetilbud.dk har foretaget blandt 1468 bygherrer, som får håndværkertilbud gennem portalen, til brug for ansøgningen om tilskud.
Skal man måle effekten af den nye tilskudsordning gennem en af landets største tilbudsportaler; 3byggetilbud.dk, så får staten meget ud af de kr. 1.5 mia., som efter påske bliver pumpet ud til boligejerne. For selvom ikke alle opnår tilskud til deres byggeprojekt, vil næsten 70 % af de adspurgte bygherrer gennemføre deres renovering alligevel. Det viser en analyse foretaget blandt 1468 bygherrer, som har lagt deres byggeopgave i udbud via 3byggetilbud.dk.
Vi har modtaget små 2500 opgaver på en uge efter at lovforslaget blev fremlagt i Folketinget og det er en syvdobling af hvad vi normalt får ind om ugen – og alle er meget positive over muligheden for at få tilskud – men de er også klar over at næppe alle får det udtaler adm. direktør Martin Borgstrøm fra 3byggetilbud.dk og fortsætter; til gengæld fortæller næsten 70 %, at de vil gennemføre deres byggeprojekt – tilskud eller ej – og det er jo en positiv sidegevinst af ordningen slutter Martin Borgstrøm.
Forvirring om tilskuddet
Lovforslaget er blevet hastet igennem, da bygherre pludselig var afventende, da de vidste, at der var et tilskud på vej. Det har desværre haft den følgevirkning, at der er en del forvirring om, hvad der gives tilskud til og hvad der ikke gives tilskud til. For eksempel har flere boligejere fået at vide af Erhvervs- og Byggestyrelsen, at de kan få tilskud til deres vinduer i ejer- og andelslejligheder – men det er ikke rigtigt med mindre der specifikt står i foreningens vedtægter, at boligejeren er ansvarlig for den ydre vedligeholdelse. Og det er yderst sjældent.
Det er grundlæggende noget rod at Erhvervs- og Byggestyrelsen opretter en hotline på www.boligforbedringer.dk, som skal hjælpe borgere med råd og vejledning af en lov, som endnu ikke er vedtaget. Der kan meget nemt komme ændringer i loven, hvilket vil betyde, at Erhvervs- og Byggestyrelsens hotline fejlinformerer en lang række potentielle bygherre. Det er jo ærgerligt, hvis borgere og håndværksvirksomheder spilder deres tid med at indhente tilbud på en byggesag, som ikke bliver til noget på grund af fejlinformation. Eller omvendt bliver afvist for senere at komme med under ordningen. Senest er malerarbejde eksempelvis kommet på positivlisten og alle henvendelser omkring maling er hidtidig blevet afvist!
AB Gruppen A/S
AB Gruppen A/S driver sammen med 3byggetilbud.dk også portalerne Andelsportal.dk og Ejerportal.dk, der bl.a. servicerer landets boligejere og boligforeninger med gratis rådgivning, nyheder og arbejdsopgaver i udbud. De tre portaler har over 55.000 månedlige brugere og vil i 2009 videreformidle over 15.000 arbejdsopgaver til en samlet værdi på over kr. 3 mia.