ny i andelsboligforeningvelkommenvelkomst

Når vi byder nye beboere velkommen

Kan man banke på hos et bestyrelsesmedlem, hvis man skal have udskiftet blandingsbatteriet? Hvem skal man ringe til, hvis der er problemer med wifi-signalet? Og hvornår bliver trappeopgangen egentlig vasket? Når man flytter ind i en andelsbolig, er der et hav af praktiske gøremål og informationer at holde styr på. Nogle har før boet i andelsboligforening, men for de fleste er boformen helt ny. Vi ser nærmere på, hvordan man byder nye beboere velkommen.

Klargøring af den bolig man flytter fra, melding af flytningen til offentlige myndigheder, aflæsning af el, gas og varme, ændrede forsikringsforhold og selve ned- og udpakningen – der er et hav af praktiske opgaver, når man flytter bolig. Ligegyldigt om man flytter hjemmefra for første gang, om man flytter på grund af familieforøgelser, en skilsmisse eller noget helt andet. Og det med at forstå, hvad det vil sige at bo i andelsboligforeningen som boform, er sjældent øverst på huskelisten.

Telefonopkald for at byde velkommen

Langt fra alle ved, hvad det vil sige at flytte ind som andelshaver i en andelsboligforening. Derfor kan det være en rigtig god idé, at andelsboligforeningen gør sig nogle tanker om, hvordan man byder nye andelshavere velkommen, og hvilke informationer, de nye beboere kan få brug for.

„Jeg ringer altid til de nye beboere og byder dem velkommen,“ fortæller Christian Mogensen, der er bestyrelsesformand i AB Annagården, som har adresse på Nørrebro i København.


Det nytter ikke noget at skrive til de nye beboere, for i sådan en flytteproces får man så mange papirer, at man ikke får læst dem alleChristian Mogensen

Andelsboligforeningen tæller 69 andelsboliger, der alle er 1- og 2-værelses andelslejligheder. Lejlighedernes størrelse betyder, at der er en naturlig udskiftning og typisk flere andelsboliger om året, der skifter hænder. Derfor har der været behov for en ensrettet procedure for velkomst af nye beboere, og her har telefonopkaldet været kærkomment.

Opkaldet fra formanden er suppleret med en informativ hjemmeside til andelsboligforeningen, hvor beboere kan finde alt nødvendig information:

„Vi sørger for at fortælle dem lidt om, hvordan og hvorledes, om forventninger, at de skal huske at skifte navneskilt, at de skal søge om, hvis de vil lave om i lejligheden, og hvor de kan finde alle informationerne på hjemmesiden,“ Christian Mogensen.

Forventningsafstem om foreningens informationskanaler

Flere og flere andelsboligforeninger har suppleret opslagstavlen i opgangen med digitale kommunikationskanaler. Hjemmesider, mail-lister, Facebooksider eller grupper er i dag vigtige informationskanaler i mange foreninger. Derfor er det en god idé at informere nye beboere om, hvor de kan finde hvilke informationer, og ligeledes sørge for at invitere dem til sider og grupper, hvis en invitation er nødvendig. I samme ombæring bør man huske at fortælle, hvilken form for kommunikation, der kan forventes via informationskanalerne. Hvor ofte svarer bestyrelsen på henvendelser på deres mail? Og hvilke henvendelser bruges Facebookgruppen til?

Både foreningen og de kommende beboere kan undgå en masse misforståelser og tidsspilde, hvis I husker at forventningsafstemme brugen af kommunikationskanalerne, så spørgsmål og henvendelser forbliver relevante.

Huskeliste til velkomsten af nye beboere:

  • Hvilke informationskanaler er der i andelsbolig foreningen? Og hvad forventes der af dem?
  • Hvem sidder i bestyrelsen, og hvilken rolle spiller bestyrelsen?
  • Er der et administrationsselskab?
  • En vicevært?
  • Har foreningen en husorden?
  • Hvordan fungerer brugen af eventuelt vaske kælder eller beboerlokale?
  • Er der særlige informationer om affald og eksempelvis storskrald?
  • Er der aftaler med faste håndværkere som eksempelvis en VVS’er?
  • Er der noget, man skal vide om wifi og tv-aftaler?
  • Hvor er der mere information om andelsboligforeninger som boform?
  • Er der nogen arrangementer i kalenderen? En sommerfest eller en arbejdsdag?

Hvordan fungerer en andelsbolig egentlig?

Christian Mogensen fra Annagården er administrator hos administrationsselskabet Cobblestone, og han beskæftiger sig derfor dagligt med andelsboliger. Både via sit arbejde og som formand for en forening er han klar over, at det ikke er alle nye andelshavere, der ved, hvad det vil sige at blive andelshaver og bo i en andelsboligforening.

„Nogle gange skal man huske på, at selvom folk har købt en andel i en andelsboligforening, er det ikke sikkert, at de ved, hvordan en andelsboligforening fungerer,“ forklarer han.

Der er mange årsager til, at folk vælger at købe en andelsbolig i en andelsboligforening: boligens pris, beliggenheden, standen på boligen eller fordi de måske kender nogle af de andre andelshavere i den pågældende forening. Derfor er det først, når de flytter ind, at det begynder at gå op for dem, hvordan en andelsboligforening fungerer. Spørgsmål til prissætningen på andelsboligerne, reglerne for, hvad man må lave om i sin bolig, og hvilken myndighed, der kan træffe beslutninger og afgørelser i foreningen, opstår således først i forbindelse med indflytningen.

Derfor er det en rigtig god idé at informere nye andelshavere om, hvad det vil sige at bo i en andelsboligforening. Informér dem om, at generalforsamlingen er den øverste myndighed, hvilken rolle bestyrelsen spiller og ligeledes hvilke opgaver, bestyrelsen desværre ikke hjælper med. Det kan også være en god idé at huske nye beboere på, hvilke informationer de kan finde i foreningens vedtægter, hvad administrationen hjælper med, og hvor de kan finde flere informationer om, hvordan en andelsboligforening fungerer.

Velkommen til

Tag godt i mod nye andelshavere med enten et brev, et telefonopkald eller en velkomstside på foreningens hjemmeside, hvor de kan blive klogere på de spørgsmål, som mange andelshavere har, når de flytter ind. Det er altid rart at føle sig velkommen, når man flytter til et nyt sted, så husk også alle de små gestus, der får nye beboere til at føle sig velkommen: Gode fifs til lokalområdet eller en velkomsthilsen på opslagstavlerne, der samtidig er med til at informere gamle beboere om, hvem de nye beboere er, kan anbefales.

Om forfatteren: Maria Carlsen er kommunikationschef på Andelsportal.dk og redaktør på Andelsbolig Nyt. Hun skriver løbende nyheder om andelsboligmarkedet og om relevante tiltag for landets andelshavere og andelsboligforeninger. Maria Carlsen har en kandidat i kommunikation og medier. De sidste otte år har hun selv været andelshaver i en andelsboligforening.
Skriv en kommentar