Hvor langt ud i fremtiden skal andelsboligforeninger budgettere?
I andelsboligforeninger er det kutyme, at man lægger budgetter for et år ad gangen, ja nærmest kun for et halvt år, da det typisk forelægges på foreningens ordinære generalforsamling 4-5 måneder inde i det regnskabsår, hvor budgettet er gældende. Sådan har det været i mange år og er blevet fast rutine for en del andelsboligforeninger og deres administratorer.
En ny måde
Men der er andre muligheder. En anden måde at anskue det på kan være at holde budgetmøde inden regnskabet afsluttes. Det kan betyde, at man inden generalforsamlingen har fået drøftet kommende tiltag for foreningen, indhentet tilbud på f.eks. ønskede renoveringsprojekter og fået det med i budgettet til vedtagelse på generalforsamlingen.
Det kan også være en ide, at lægge 5-10 årige budgetter således, at der på foreningens ordinære generalforsamling vedtages en ”plan” for, hvad der skal ske de kommende år. Det vil skabe overskuelighed for foreningen, og eventuelle købere af foreningens lejligheder vil få et indblik i, hvad de kan forvente og samtidig se, at det er en forening, der har tænkt over tingene og set fremad.
Flere gode grunde
Som en del af budgetplanlægningen kan et møde med foreningens finansielle samarbejdspartner være en mulighed for at høre, hvilke muligheder der er for at optimere foreningens økonomi i forhold til de ønsker og tanker, andelshaverne har gjort for fremtiden.
Der er flere grunde til, at det kan være en god idé. Banker og realkreditinstitutter har fingeren på pulsen og ved hvad der rør sig på lånesiden. Vi kan være behjælpelige med ideer til at optimere lån i forhold til foreningens strategi og agere sparringspartner ved at lytte til tanker og ønsker for fremtiden. Vi kan netop trække på erfaringer fra andre foreninger om helt konkrete planer for vedligeholdelse og finansieringstilbud på projekterne. Det skaber overblik for foreningen både i forhold til lånemuligheder og foreningens ønsker for boligafgiften.