For dyrt med en vicevært?

Der er stor forskel på andelsboligforeninger, og også omkring om de bruger vicevært eller ejendomsservice er der forskel.

Mange andelsboligforeninger har en vicevært. Der er dog flere og flere, der vælger at droppe viceværtsfunktionen og i stedet hyre et firma, der leverer ejendomsservice.
– Vi havde vicevært for mange år siden, men det blev droppet af økonomiske årsager, fortæller Laust Westtoft, der er formand for Andelsboligforeningen Fryd på Vesterbro i København.
De er en forening på 16 andele, og de bruger en speciel model til at udføre viceværtsfunktionen i deres forening.
– Vi har et firma til forskellige rengøringsopgaver som trappevask og så videre, og så prøver vi ellers medlemmerne imellem at hjælpe hinanden med resten af viceværtsopgaverne. Vi passer blandt andet selv vores gård og prøver lidt at genskabe andelstanken, hvor man er fælles om at få foreningen til at fungere, forklarer Laust Westtoft.
Vinteren kommerDe kan dog godt se frem til at få travlt i A/B Fryd i den kommende tid. Nu kommer Kong Vinter nemlig snart forbi, og det betyder, at der opstår nogle ekstra opgaver som for eksempel snerydning. Hvis der sker et glatføreuheld på fortovet ud for en forenings matrikel, kan det nemlig medføre erstatningskrav mod foreningen. Derfor anbefales det at have enten en vicevært eller et ejendomsservicefirma, som kan stå for snerydning og andet forefaldende arbejde.
Et seriøst ejendomsservicefirma fungerer faktisk som en vicevært. De løser de daglige problemer og kvartalsmæssige opgaver i foreningen, såsom vinduespolering, rengøring af trappeopgange og almindelig vedligeholdelse af disse arealer.

Om forfatteren: Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.