Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Korsholm Byg A/S

Optræk til priskrig på forsikringer

Danmarks femtestørste forsikringsselskab, ALKA Forsikring, sænker prisen på familieforsikring med 10 procent, mens konkurrenterne ser tiden an.

Kampen om forsikringskunderne skærpes efter nytår, når landets femtestørste forsikringsselskab, ALKA Forsikring, sænker priserne på sin familieforsikring med 10 procent.

»De sidste par år har vi oplevet, at erstatningsniveauet er faldet, fordi der er sket færre skader. Samtidig er administrationsomkostningerne også faldet. Vi tror det er et niveau, der mere afspejler fremtiden, og det betyder, at vi kan sætte priserne ned,« siger Henrik Grønborg, forsikringsdirektør i ALKA Forsikring, der i dag sidder på 8-9 procent af markedet for familieforsikringer.

I første omgang vil 22.000 ALKA-kunder automatisk få en mindre regning ind ad døren efter nytår, mens de omkring 180.000 resterende kunder med familieforsikringer hos ALKA vil få tilbuddet om at lægge om til den nye familieforsikring.

»Vi gør det selvfølgelig for at få nye kunder, men når vi tjener mange penge i ALKA vil vi bruge dem til, at vores medlemmer og vores kunder får en lavere pris,« siger Henrik Grønborg.

Ejerkredsens ønske

ALKA er – i modsætning til de store i forsikringsbranchen – fagbevægelsens forsikringsselskab og ejes af danske lønmodtagerinteresser. Det er ejerkredsens ønske, at ALKAs overskud kun lige skal være stort nok til at sikre en effektiv drift, og det er derfor, der er råd til at sænke præmierne.

Det er ikke kun ALKA, der oplever, at præmieindtægterne overstiger udgifterne. I de seneste år er det blevet mere rentabelt at drive forsikring i Danmark. Det ses blandt andet af nøgletallet combined ratio – der måler, selskabernes udgifter og erstatningsudbetalinger i forhold til, hvad folk betaler i forsikringspræmier. For blot tre år siden var combined ratio over 100 for de fleste selskaber, og det betød, at udgifterne var større end indtægterne, men i dag ser det betydeligt lysere ud for forsikringsselskaberne.

Nye priser

I første omgang er ingen af de andre forsikringsselskaber klar til at følge ALKAs generelle præmienedsættelse.

»Vi har ikke til sinde at sænke præmierne. Vi kommer med en ændring i starten af næste år, og det betyder at ganske mange kunder oplever et fald i prisen, men der vil også være nogle priseR, der stiger,« siger Frits Klingenberg, vicedirektør i Topdanmark, der er landets næststørste skadesforsikringsselskab efter TrygVesta.

Topdanmark vil i begyndelsen af det nye år gå over til at fastsætte priserne på en ny måde. I dag benytter man blandt andet postnumre til at bestemme prisen på en familieforsikring, men fremover kan prisen variere inden for det samme postnummer. Det kaldes med forsikringssprog mikrotarrifering.

Codan, der også har indført mikrotarriffering, har heller ikke til sinde at sænke priserne. I hvert fald ikke før, de gode tider har varet lidt længere. I stedet regner Codan på at udbetale i alt 60 millioner kroner i bonus til kunder, der har haft få eller ingen skader i år.

»Med bonussen kvitterer vi for et godt skadeforløb hos vores kernekunder. Det skal der være råd til – også selvom branchen generelt først i de seneste to år er begyndt at tjene fornuftige penge. Faktisk er det sådan, at forsikringsselskaberne over de sidste ti år har haft seks dårlige år, to der lige løb rundt, og så de sidste to år med en rimelig indtjening,« siger divisionsdirektør Hubert Jensen.

Heller ikke Alm. Brand – landets fjerdestørste forsikringsselskab – frygter priskonkurrence. »Vi er ikke bekymrede for præmienedsættelser, fordi vi har et dobbeltkundekoncept, hvor kunderne kan få op til 51 procent i rabat, og det er svært at slå,« siger Susanne Biltoft, informationschef i Alm. Brand.

Børsnotering blokerer

I Jyske Bank har forsikringsanalytiker Torsten Bech stor forståelse for, at de danske forsikringsselskaber ikke ønsker at sænke præmierne lige med det samme.

»Det lave renteniveau gør det nødvendigt at have en høj rentabilitet, så jeg tror ikke umiddelbart at dette her vil starte en priskrig,« siger Torsten Bech.

Det faktum at de fire største danske forsikringsselskaber er børsnoterede – TrygVesta kom på Fondsbørsen i sidste måned – kan også spille en rolle. Med ejere at tænke på vil selskaberne tænke sig om en ekstra gang, før de kaster sig ud i en priskrig.

»En stor del af præmieindtægterne på det danske marked er blevet børsnoteret, så min vurdering er, at disciplinen i den danske forsikringssektor er ret høj,« siger Torsten Bech.

Kilde: Berlingske Tidende