Generic filters
Tømrermester RFA

Krav om digital bogføring: Hvad betyder det for andelsboligforeninger?

Fra 1. januar 2026 træder nye regler i kraft, som betyder, at langt de fleste andelsboligforeninger får pligt til at føre deres bogføring digitalt via et godkendt digitalt bogføringssystem. Disse regler er vedtaget for at styrke gennemsigtighed, kvalitet og kontrol, herunder bekæmpelse af hvidvask og mulighed for effektiv myndighedskontrol.

Hvilke foreninger er omfattet de nye krav?

  • Andelsboligforeninger, da de anses som erhvervsdrivende virksomheder. Ifølge Erhvervsstyrelsen vil de automatisk være omfattet af kravet om digital bogføring, uanset omsætning.
  • Personligt ejede virksomheder, foreninger og fonde, der ikke tidligere har skullet aflægge årsrapport, men som fremover omfattes, når de overstiger omsætningsgrænsen.

Fra 1. juli 2024 har selskaber og erhvervsdrivende fonde m.fl., der skal indsende årsrapport til Erhvervsstyrelsen efter årsregnskabsloven, haft pligt til at bogføre digitalt. Fra årsskiftet udvides kravet til også at omfatte andre erhvervsdrivende virksomheder, og altså herunder andelsboligforeninger.

Omsætningsgrænse og undtagelser

  • Grænsen er en nettoomsætning på 300.000 kr. Hvis foreningen har en nettoomsætning på over dette beløb to år i træk, bliver digital bogføring obligatorisk efter de nye regler.
  • Foreninger, hvis omsætning ligger under 300.000 kr. om året i de to forudgående indkomstår, er undtaget fra kravet om digital bogføring.

Bemærk: For andelsboligforeninger vurderes boligafgiften fra foreingens medlemmer som en del af nettoomsætningen ved beregning af grænsen. Derfor vil kun ganske små foreninger være undtaget.

Krav til bogføringssystemer og procedurer

For foreninger, der er omfattet, gælder følgende krav:

Der skal anvendes et digitaltbogføringssystem, der enten er registreret hos Erhvervsstyrelsen – eller som lever op til de samme lovkrav, hvis det ikke er registreret.

Systemet skal opfylde krav om registrering af transaktioner, opbevaring af bilag, sikring af transaktionsspor og kontrolspor, IT-sikkerhed etc.

Regnskabsmateriale (bilag, registreringer etc.) skal opbevares digitalt, og der skal tages sikkerhedskopi.

Der skal udarbejdes en beskrivelse af bogføringsprocedurer, så det tydeligt fremgår, hvem der er ansvarlig for registrering, opbevaring, samt hvordan transaktioner håndteres m.v.

FAQ

Er alle andelsboligforeninger omfattet digital bogføring?

Nej, kun dem, hvis omsætning overstiger 300.000 kr. årligt i de to forudgående indkomstår, omfattes af kravet om at bogføre digitalt den 1. januar 2026.

Hvad skal tælles med som nettoomsætning?

Ifølge årsregnskabsloven defineres nettoomsætning som salgsværdien af produkter og tjenesteydelser, der hører under selskabets ordinære aktiviteter. Erhvervsstyrelsen betragter udlejning som del af andelsboligforeningens ordinære aktivitet – og derfor skal indbetaling af boligafgiften fra foreningens medlemmer anses som en del af nettoomsætningen.

Hvornår begynder kravet for min forening?

Tidspunktet afhænger af:
• Hvornår regnskabsåret starter
• Om foreningen overskrider omsætningsgrænsen.

Men generelt: fra 1. januar 2026 for foreninger, som opfylder betingelserne; senere for dem med forskudt regnskabsår.

Hvornår ophører kravet om digital bogføring?

I modsætning til de generelle regler i den danske regnskabslovgivning ophører pligten til digital bogføring året efter, at en virksomheds nettoomsætning falder til 300.000 kr. eller derunder.
Hvis en virksomhed eksempelvis har en nettoomsætning på 400.000 kr. i både år 1 og år 2, vil den være omfattet af kravet om digital bogføring i år 3. Falder nettoomsætningen i år 3 til 250.000 kr., bortfalder kravet fra og med år 4. Pligten indtræder først igen, når virksomheden på ny har haft en nettoomsætning over 300.000 kr. i to på hinanden følgende år.

Hvad kan konserkvenserne være, hvis ikke reglerne overholdes?

Mulige konsekvenser kan være kontrol fra Erhvervsstyrelsen og sanktioner. Mens konkrete bøder afhænger af overtrædelsens karakter og omfang, kan manglende overholdelse føre til juridiske og økonomiske problemer.

Er der hjælp at hente?

Ja, jeres revisor eller bogholder kan være god sparringspartner.

Skriv en kommentar til artiklen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

5 kommentarer

Michelle NielsenMichelle Nielsen

Hej Britt

Mange tak din kommentar. Jeg ved, at der bl.a. allerede eksisterer krav til foreninger om, at de digitalt skal indberette nøgleoplysninger på andelsboliginfo.dk ved andelshandler. Er det mon det, du mener med digitaleres? Jeg kan ikke forestille mig, at man ville stille krav om at tidligere dokumenter skal digitaleres i den forstand, at de ville skulle registreres i et digitalt system.

De bedste hilsner
Michelle / Andelsportal.dk

Jens Mortensen

Byparken i Assentoft er en lille andelsboligforening med 8 boliger, og en absolut god økonomi og uden offentlige tilskud
Regnskab laves årligt af en af beboerne (regnskabskyndig) uden omkostninger for foreningen
Regnskabet gennemgåes bilag for bilag af bestyrelsen inden færdigudarbejdelse og forelæggelse på årsmødet
Vor lilleforening har huslejeindtægt på knap 400.000kr og bliver omfattet af de nye regler, hvilket vil betyde merudgift til nyt bogføringssystem og skifte til en revisions-/bogføringsvirksomhed – en merudgift skønnet til 60-80.000kr årligt og en skønnet huslejeforhøjelse ca. 8-10.000kr pr bolig
En utrolig tåbelig indgriben i en mindre boligforening, hvor tingene klares uden den store hjælp udefra, – og hvor såvel pengeinstitut og kreditforening er tilfredse med nuværende afrapportering

Preben Harder

Helt samme situation i vores lille andelsboligforening (8 huse). Vi har boligafgifter for kr 364.000 om året. Skriver aldrig fakturaer og har mellem 50 og 60 bilag om året – mest gebyrnotaer fra banken og hæk og vedligehold. Vi har reg . Ekstern revisor til årsregnskab. Bogføring foretager vi gratis af højtuddannet økonom som er andelshaver.
Er der ikke nogen, der kan ændre dette vanvid. ? Hvad er konsekvensen, hvis vi blæser på det hele og fortsætter som nu med bemærkning i regnskabet af vores revisor?

Viser 0 af 5 kommentarer