Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
STAD Erhverv

Hvad er en korrekt håndværkeraftale?

Når man skal i gang med de nye vinduer, et nyt tag eller den nye trappeopgang, kan det være fristende bare at skrive under på aftalen med leverandørfirmaet, men det kan være økonomisk farligt, hvis aftalen ikke er fyldestgørende. Læs her, hvordan jeres andelsboligforening indgår en god håndværkeraftale.

Det er vigtigt, at I som forening har et klart overblik over, hvad der skal laves, inden I går i gang med en arbejdsopgave. Hvad drejer opgaven sig om, hvilke materialer vil I benytte og hvad er jeres budget? Her kan I med fordel gøre jeres forarbejde, så I er klædt på til at indgå en aftale med leverandøren.

I skal indgå en aftale, der dækker hele opgaven, så I ikke senere kommer i problemer og uoverensstemmelser med leverandøren. Her er det vigtigt, at I tager referater af de møder, I har med leverandøren. Jeres forening kan også få leverandøren til at godkende referatet. Dette er ikke en bindende aftale, men skulle der senere komme problemer, har I noget brugbart dokumentation.

En rigtig håndværkeraftale

Men referaterne er ikke fyldestgørende. Når I har styr på, hvad der skal laves, og håndværkeren har været ude at bese opgaven og afgivet et tilbud, er det tid til at indgå den endelige aftale. Her kan det anbefales, især ved lidt større opgaver, at I bruger standardkontrakten for byggeopgaver for forbrugere, udarbejdet af Byggeri- og Energistyrelsen. I tilfælde med større byggeopgaver kan man bruge AB92, der er ret omfattende og som er byggeriets eget aftalegrundlag. AB92 blev hyppigst anvendt, inden man begyndte at bruge AB Forbruger (standardkontrakten).

I denne aftale fremgår en række nødvendige felter, der skal udfyldes, hvilket sikrer jer som forbruger og bygherre. Aftalen indeholder alle relevante oplysninger såsom betaling, pris, tidsplan, forsinkelse, aflevering, garantiordning m.m. Det kan anbefales, at aftalen udfyldes sammen med håndværkerfirmaet, så I er helt enige om, hvad der skal laves. Dermed er I sikret de vigtigste ting i forbindelse med et byggeprojekt.

Foreningens garanti

Når man går i gang med et byggeprojekt, kan det være en god idé at vælge en leverandør, der er omfattet af en garantiordning, som for eksempel kan være igennem firmaets brancheorganisation. Typisk er en AB92’s entreprenørgaranti den mest oplagte, da den dækker de hyppigste ting omkring et privat byggeri.

5 gode råd til jeres håndværkeraftale:

  1. Aftalen

    Indgå en skriftlig aftale, hvor alle relevante punkter i opgaven er gennemgået og underskrevet.

  2. Garanti

    Det er en god idé at sikre sig, at leverandøren har en garanti for arbejdet, evt. igennem firmaets brancheforening

  3. Rettigheder

    Ved fejl og byggesjusk står I stærkest, hvis det er skrevet ind i aftalen, hvordan fejl og mangler håndteres.

  4. Dagbøder

    Det er en god idé at få ind i aftalen, at leverandøren skal betale dagbøder, hvis projektet bliver forsinket.

  5. Betaling

    Sørg for, at der i aftalen står, hvordan betalingen skal foregå.