Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Altan.dk

Håndværkere snydes af dårlige betalere

De dårlige betalere bliver flere og flere. Men virksomhederne og håndværkmestrene er ofte for dårligt klædt på til at sikre sig mod de mange faldgruber. Et simpelt aftalebrev kan spare håndværkere for store beløb.

Tal fra både Debitor Registret og Experian viser, at antallet af dårlige betalere og konkurser er støt stigende. Særligt håndværkere har problemer med de mange dårlige betalere, og det kan der være en særlig god grund til ifølge advokatfuldmægtig Trine Brønsgaard fra ADVODAN Maribo som AB Gruppen A/S har talt med.

For at man kan få sine penge som håndværker, er det først og fremmest nødvendigt at vide, hvem der er ens kunde. Det lyder næsten grotesk, men jeg sidder desværre tit med sager, hvor min klient ikke ved, hvem der reelt er kunden, fordi en række helt basale spørgsmål ikke er blevet afklaret i forbindelse med bestillingen af arbejdet, siger Trine Brønsgaard.

Hvem betaler?

Det store spørgsmål er, om den der bestiller arbejdet, er den samme, som den der skal betale for arbejdet. Et typisk eksempel er en tømrer på en byggeplads, der bestiller noget ekstra arbejde hos elektrikeren på byggepladsen. Elektrikeren udfører arbejdet, men hvem skal han sende regningen til? Er det tømreren eller bygherren? Og situationen er måske, at ingen af dem vil kendes ved regningen. Eller lejeren, der ringer til en maler og bestiller et større malerarbejde i lejligheden. Maleren udfører arbejdet i den tro, at vedkommende, der bor i lejligheden, enten er ejer og dermed selv skal betale for arbejdet, eller at lejeren har bestilt arbejdet i samråd med udlejer. Men når regningen kommer, viser det sig, at lejeren blot har bestilt arbejdet og nu vil have udlejer til at betale, hvilket udlejer ikke vil.

Vi ser masser af lignende eksempler, hvor håndværkeren udfører et stykke arbejde uden at have fuld klarhed over, om bestilleren er den samme som den, der skal betale, forklarer Trine Brønsgaard og fortsætter: Mange af disse problemer kan undgås ved, at håndværkeren bliver bedre til at stille få, men vigtige spørgsmål, inden han går i gang med arbejdet. Tjek hvem der skal betale. Få en ordrebekræftelse på bestillingen – og få den skrevet under af den ansvarlige. Hvis det er på byggepladsen, skal bygherren skrive under. Hvis det er malerarbejdet i lejligheden, skal udlejer skrive under osv.

Håndværkere tvunget til påpasselighed

Trine Brønsgaard foreslår, at et simpelt aftalebrev, der bliver udfyldt med det samme på byggepladsen – og inden arbejdet bliver udført – vil løse en stor del af problemet. Aftalebrevet skal indeholde en beskrivelse af, hvem der bestiller, en faktureringsadresse og en arbejdsbeskrivelse. Det giver en god anledning til at få det ud i det åbne, hvem bestilleren har tænkt sig skal betale for ydelsen eller varen. Hos mange håndværkere kræver det lidt af en holdningsændring at spørge grundigt ind til disse forhold.

Traditionen er fortsat mange steder, at et ord er ord. Men den går bare ikke længere, og vi ser i øjeblikket en markant stigning af sager med dårlige betalere og firmaer, der går konkurs. Derfor er håndværkere og virksomheder tvunget til at være langt mere påpasselige og få de basale informationer på plads, inden de går i gang med arbejdet, lyder den klare melding fra Trine Brønsgaard.

Forbrugeraftale

Du kan på nedenstående link finde et eksempel på en aftale, som du kan udfylde med din kunde eller bruge som inspiration: http://www.3byggetilbud.dk/fileadmin/bruger_upload/Word-filer/forbrugeraftale.doc

Ovenstående artikel er udarbejdet i samarbejde med ADVODAN-kæden, som AB Gruppen A/S har et samarbejde med og din virksomhed kan med fordel finde en god lokal advokat på www.advodan.dk