Bestyrelsens ansvar at energimærke

En ny regel betyder, at alle boliger skal have et energimærke, inden de bliver sat til salg. I boligforeninger er det bestyrelsens ansvar at bestille energimærket, og er det ikke allerede gjort, så skal det til at gå stærkt. Den nye regel træder nemlig i kraft den 1. juli.

Fra den 1. juli skal alle boliger have et gyldigt energimærke, inden de sættes til salg. I andels- og ejerboligforeninger omfatter energimærket hele ejendommen, og derfor er det bestyrelsen, der skal sørge for at foreningen har et energimærke.

– Det er langt fra alle boligforeninger, der har fået lavet deres energimærke, men med den nye lovændring bliver de tvunget til at få det ordnet, og jeg tror, at energikonsulenterne får travlt i de næste par måneder, siger Martin Borgstrøm, der er direktør for Andelsportal.dk.

Må ikke annoncere udenDer er som sådan ikke noget nyt i, at alle boliger skal energimærkes, inden de kan sælges. Til gengæld betyder den nye lovændring, at man ikke engang må sætte en salgsannonce op for boligen, før man har fået styr på energimærket.

– Når en sælger pludselig ikke kan få sin bolig ud på nettet, så skal han nok kræve, at boligforeningens bestyrelse får bestilt et energimærke, vurderer Martin Borgstrøm fra Andelsportal.dk.

Det kan være en god idé at bestille energimærket hurtigt, hvis man skal sælge sin bolig, da der kan være en del travlhed hos energikonsulenterne for tiden. Gennem Andelsportal.dk kan både private og ejer- og andelsboligforeninger gratis få en pris på et energimærke fra tre forskellige energikonsulenter. Dermed sikrer man sig en god pris og kan finde ud af, hvilken energikonsulent, der hurtigst kan udarbejde energimærket.

Andelsportal.dk
Om forfatteren: Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.