Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Norca ApS

AB Hellebækgård: Facebook fungerer for os

I en andelsboligforening kan der være behov for at kommunikere med andelshaverne via en kommunikationskanal, der er direkte og hurtig. Mange foreninger anvender derfor sociale medier, som eksempelvis Facebook til kommunikation mellem beboerne.

Andelsboligforeningen Hellebækgård, som består af 193 andele, har en Facebookside, der drives af bestyrelsen. Foreningens formand Christina Terry fortæller om foreningens kommunikation:

”Vores brug af Facebook er egentlig affødt af et ønske om at skabe et sted for dialog beboere imellem. Vi har gennem mange år prøvet at oprette et beboerforum på vores hjemmeside, men det har aldrig virket, og det er også svært at få folk til at tilmelde sig vores elektroniske nyhedsbrev. Samtidig synes vi, at det trykte nyhedsbrev er for envejskommunikerende og tungt at drive.”

Flere former for kommunikation

Det er som udgangspunkt gratis for en forening at oprette en Facebookprofil, men det kan selvfølgelig koste lidt tid i mandetimer. En side på Facebook kan være fordelagtigt, hvis man skal kommunikere ud til mange beboere hurtigt og andelshaverne ikke skal være afhængige af at være på deres bopæl for at tilgå beskeder fra eksempelvis bestyrelsen.

Facebook-siden fungerer perfekt for os – både til hurtige udvekslinger, til notitser om lejlighedsbytte, til beskeder fra viceværten og til meldinger fra bestyrelsen, men også til efterlysninger af kattepassere eller folk til loppemarkedsudvalget. Og så kan vi også godt lide at bruge Facebook til små, fine og finurlige ting, som vi oplever i gården.

Nogle foreninger vælger en Facebook-side, hvor al kommunikation kun er tilgængelig for medlemmer af gruppen, mens andre foretrækker en åben side, som kan tilgås af alle. Sidstnævnte kan være en god idé, hvis man i foreningen har andele til salg, da Facebooksider ofte bliver besøgt af potentielle købere, idet de kan fungere som et lille indblik i stemningen og hverdagen i foreningen.

Facebook-siden skal illustrere det fællesskab, som vi har bygget op i foreningen gennem de sidste mange år. Og ligesom med al vores øvrige kommunikation i foreningen prøver vi at tilstræbe en hyggelig og positiv tone – da vi tror på, at det er vejen til et godt naboskab“ fortæller Christina Terry.

Vær opmærksom på faldgruberne

Anvender man sociale medier til kommunikation i andelsforeningen, bør man være opmærksom på mediets faldgruber. På sociale medier kan diskussioner få en anden tone end de gør i samtaler ansigt-til-ansigt og misforståelser kan lettere opstå i et digitalt forum. Derudover bør man være opmærksom på, at det ikke er alle andelshavere, som har adgang eller lyst til at bruge sociale medier:

Udfordringen er stadig at få flere med – og at få fat i de beboere, som ikke interesserer sig for de elektroniske medier. – Men vi tror på, at det kommer“ tilføjer Christina Terry.