Benyt en erfaren valuar til vurdering af jeres andelsboligforening. Så får I en konkret og nuanceret vurdering af ejendommens tilstand og dermed en værdisætning, som I kan planlægge efter.
En valuar er en ejendomsmægler med speciale i ejendomsvurdering. Andelskronen i andelsforeningen er baseret på ejendomsvurderingen. De seneste mange år har mange andelsboligforeninger valgt at basere enten andelskronen på den gamle, offentlige ejendomsvurdering (der forinden den 15. april 2024 af ikke kunne indeksreguleres og derfor afspejlede en pris fra et ikke-nutidigt boligmarked) eller ladt en valuar vurdere ejendommen. En valuar kan nemlig sikre foreningen et retvisende estimat på, hvad ejendommen er værd.
I mange år har en valuarvurdering været gyldig i 18 måneder (og ét regnskabsår), men det har ændret sig pr. 15 april 2024. Fra den dags dato er en valuarvurdering gyldig i op til 42 måneder (og 3 regnskabsår).
Værdisætning af andelsboligforeningers ejendomme i 2024
I 2024 blev en ny lovændring af værdiansættelsesprincipperne, L 1111 vedtaget. Ændringerne vedrør både den gamle, offentlige ejendomsvurdering samt valuarvurderingen.
Sidst der blev udstedt offentlige ejendomsvurderinger var tilbage i 2012 og det betyder, at landets foreninger enten har måtte benytte en offentlig vurdering, der baserer sig på 2012’s boligmarked, benytte anskaffelsesværdien, der ej heller følger inflationen, eller benytte en valuarvurdering, der viser et retvisende billede af ejendommens pris ift. nutidens marked. I dag er det muligt for andelsboligforeninger, der bruger den offentlige vurdering, at regulere værdien i den efter nettoprisindekset.
Hertil blev gyldigheden af valuarvurderinger forlænget, så den er gyldig i op til 42 måneder (3 regnskabsår). Foreningerne vælger selv, om de ønsker at gøre brug af den forlængede gyldighed eller få en ny valuarvurdering på årlig basis, der afspejler et retvisende billede af ejendommens værdi ift. det aktuelle boligmarked.
Valuaren kan korrigere for større vedligeholdelsesprojekter
Kort sagt så er vurderingen fra en valuar både tidssvarende og korrekt. Få kontakt til 3 erfarne valuarer gennem Andelsportal.dk ved at indsende jeres opgave. Inden for 3 dage modtager I 3 gratis tilbud på ejendomsvurdering fra valuarer og kan vælge det tilbud, der passer jeres andelsforening bedst.
Tidligere boligminister Kaare Dybvad Bek (S) har indgået en aftale om et boligudspil med venstrefløjen og DF. Det trådte i kraft 1. juli 2020. Aftalen indebar blandt andet, at andelsboligforeninger kunne fastfryse deres valuarvurderinger – tidsubegrænset. Derfor indhentede mange andelsboligforeninger en ny vurdering inden den 1. juli 2020.
Stil spørgsmål til valuarens vurdering
Sørg for at få dokumentation for de beregninger, der ligger til grund for valuarvurderingen. Så er I som bestyrelse klædt på til at kunne informere og vejlede andelshaverne bedst muligt. Få også styr på, hvilke udviklingsmuligheder valuaren ser for jeres ejendom – så kan I planlægge efter det på både kort og langt sigt.
Send en beskrivelse af jeres opgave ind nu og modtag 3 tilbud fra valuarer – det er gratis og uden forpligtelser for jer.
Krav til valuarvurderinger, der udarbejdes efter 1. oktober 2018
For at undgå tårnhøje og usammenlignelige valuarvurderinger trådte en ny vurderringsnorm for valuarvurderinger i kraft. Den er gældende for alle valaurvurderinger, der udarbejdes efter d. 1.10 2018. Med den nye bekendtgørelse er alle valuarer pålagt samme krav og retningslinjer.
Kravene til valuarerne lyder:
Har uddannelsen Diplom i Vurdering.
Har mindst 2 års praktisk erfaring med vurdering af boligudlejnings-ejendomme.
Har et aktuelt og indgående kendskab til markedet for boligudlejningsejendomme.
Er dækket af en ansvarsforsikring med en minimumsdækningssum på 5 mio. kroner per krav.
På Andelsportal.dk samarbejder vi kun med valuarer, der kan efterleve de nye krav til valuarvurderinger.
“Det gik let og smertefrit. Vi sendte en ret specificeret forespørgsel ud på, hvad vi søgte hos en valuar og fik leveret nogle tilbud indenfor dette.”
Andelsforeningen Dronningensgade 15
“Det har været fint, der var respons og vi fik 3 tilbud på dørtelefoner. Oplevelsen var at det fungerede. Vi fik de tilbud vi havde bedt om.“
AB Nørrebrogade 66-70
“Jeg var meget positivt overrasket over, at der var en person, der ringede og uddybede opgaven. Det er jo en gratis service. Det gav os mulighed for, at få overblik over prisniveauet på opgaven.”
Slip for besværet med selv at finde dygtige håndværkere