Få svar på alt om adgangskontrol i andelsboligforeningen
Elektronisk adgangskontrol bliver i højere og højere grad efterspurgt blandt andelsboligforeningerne. Adgangskontrol bringer nemlig en række fordele med sig, som et klassisk, mekanisk låsesystem ikke gør. I denne guide gør ekspert i adgangskontrol, Mejlshede Gruppen, os klogere på, hvad andelsboligforeningen får ud af en sådan løsning, og besvarer dertil alt der er værd at vide om adgangskontrolsystemer.
Adgangskontrol er en elektronisk måde at styre og sikre adgangen til andelsboligforeningens ejendom eller fælles udendørsområde på. Systemet installeres ved alle indgange til området. Dette indebærer porte, døre og elevatorer.
”Med et adgangskontrolsystem har andelsboligforeningens bestyrelse mulighed for at få et overblik over, hvem der har adgang til foreningens ejendom,” siger Gert Mejlshede, som er indehaver af Mejlshede Gruppen. Mejlshede Gruppen har siden 1964 sikret hjem med låsesystemer og adgangskontrol.
Hvad er forskellen på elektronisk adgangskontrol og mekaniske låse?
Elektronisk adgangskontrol og mekaniske låse har begge til formål at holde ubudne gæster ude fra andelsboligforeningens ejendom. Dog har adgangskontrol mulighed for at kontrollere adgangen på en langt enklere måde.
”Har andelsboligforeningen et mekanisk låsesystem, og får en andelshaver stjålet sin taske, så skriver formanden eller bestyrelsesmedlemmet med ansvaret for nøglerne til os. Vi får at vide, at nøglen for eksempel hedder L21. Så fremstiller vi tre nye nøgler til andelshaveren, der hedder L21A, så de bortkomne nøgler udelukkes. Derefter skal vi så ud for at omlægge låsene hos andelshaveren og nogle gange også omlægge låsene i fællesdørene,” siger Gert Mejlshede. Hele denne proces er langt nemmere med adgangskontrol.
Normalt er det sådan, at hvis man gerne vil have mere sikring af en ejendom, så giver det også mindre fleksibilitet. Det undgår man med adgangskontrol, hvor man både kan blæse og have mel i munden.
Gert Mejlshede
Hvorfor få adgangskontrol i andelsboligforeningen?
Ønsker andelsboligforeningen øget tryghed eller en mere effektiv måde at regulere, hvem der tilgår ejendommen, er adgangskontrol en relevant løsning.
”Andelsboligforeninger som overvejer adgangskontrol, er foreninger som føler, at de har et kontrolbehov. Typisk har de ikke styr på, hvem der har adgang til ejendommen, og derfor ønsker de at styre det digitalt,” forklarer eksperten, men lægger vægt på at et mekanisk låsesystem også kan være den rette løsning for andelsboligforeningen. Et adgangskontrolsystem kræves ikke altid – især ikke hvis andelsboligforeningen har styr på nøglerne eller en lav sikkerhedsrisiko.
Forskellen mellem dørtelefoni og adgangskontrol ligger i, hvem der giver adgang til bygningen. Dørtelefoner er til når andelshaverne får gæster og herved kan lukke velkomne gæster ind i ejendommen. Modsat reguleres adgangskontrol af andelsboligforeningens bestyrelse.
Hvilke former for adgangskontrol findes der?
Inden for adgangskontrol findes der forskellige løsninger som kan vælges alt efter, hvilket behov andelsboligforeningen har. Mejlshede Gruppen kan vejlede jeres andelsboligforening til den rette løsning.
Adgangskontrol med brik eller elektronisk nøgle
Det er ofte adgangskontrol med brik eller elektroniske nøgler, som andelsboligforeninger forespørger. Og det er der god grund til. Denne form for adgangskontrol er nemlig fleksibel. Det gør, at der nemt og enkelt kan oprettes nye brikker eller nøgler, bortfaldne eller stjålne kan spærres og adgangsmulighederne kan ændres. Desuden er det hurtigt og let at betjene sådan en løsning, hvorfor den foretrækkes blandt boligforeninger.
Adgangskontrol med app
Til den almindelige andelsboligforening er adgangskontrol med app almindeligvis ikke den foretrukne løsning. Dette skyldes flere grunde. Adgangskontrol via app tager nemlig længere tid at betjene end en nøglebrik. Telefonen skal op af lommen, skærmen skal aktiveres og åbnes. Først herefter kan den sættes op foran låsen og døren åbnes. Hele denne proces tager omkring 10 sekunder. Det er en del længere tid end, hvad det tager at betjene en lås med en elektronisk nøgle eller nøglebrik. Derudover kræves det også, at alle i andelsboligforeningen har en smartphone, som er kompatibel og kan anvende appen.
”Adgangskontrol som administreres via app, er hyppigt anvendt steder, hvor brug af mobiltelefonen til diverse hverdagsgøremål, er helt almindeligt. Dette kan være ved ungdomsboliger eller kollegier,” forklarer Gert Mejlshede.
Her er der også større udskiftning mellem beboerne, og der er ofte tale om større beboelsesejendomme. Af den grund kan det være en enklere løsning at få adgangskontrol via app. Så skal der ikke holdes styr på mange nøgler eller brikker, men i stedet app-licenser, som let kan overflyttes til nye beboere.
Her er der også større udskiftning mellem beboerne, og der er ofte tale om større beboelsesejendomme. Af den grund kan det være en enklere løsning at få adgangskontrol via app. Så skal der ikke holdes styr på mange nøgler eller brikker, men i stedet app-licenser, som let kan overflyttes til nye beboere.
Adgangskontrol med kode
Der findes desuden adgangskontrol, som betjenes via kode. Dette er ikke særligt anvendt blandt andelsboligforeninger, da en kode ikke er lige så sikker som nøgler, brikker eller en app. Derimod anvendes denne teknologi typisk steder, hvor mange forskellige mennesker skal have adgang, men hvor tilfældige fra gaden ikke skal have adgang. For eksempel kan denne løsning være fordelagtig ved indgangsporten til en børnehave, hvor man vil sikre mod uvedkommende fra gaden, men alle forældre skal have adgang.
Hvordan forløber processen, når en andelsboligforening ønsker adgangskontrol?
Det er meget afhængigt af andelsboligforeningen, hvor længe det tager at få adgangskontrol og hvor ligetil processen er. ”Selve proceduren er ikke noget, der behøver at tage speciel lang tid. Nogle gange tager det en måned, og andre gange kan det tage flere år – det er alt efter, hvordan man plejer at behandle forslag i andelsboligforeningen,” siger eksperten. Han forklarer dertil:
”Den normale proces forløber sådan, at vi kontakter foreningen, foretager et eftersyn og afgiver tilbud. Herefter afhænger den fremtidige periode af, om foreningen kan få godkendt tilbuddet eller om de ikke er parate til installationen endnu. Herefter aftales det, hvornår installationen skal foregå. Projektet kan i princippet opstartes inden for få uger – vi er klar, når andelsboligforeningen er klar.”
Forberedelserne inden installation af adgangskontrol
Inden Mejlshede Gruppen installerer adgangskontrolsystemet, er der nogle overvejelser, som andelsboligforeningen skal foretage sig. ”Der er en del dokumentarbejde, der skal laves til at starte med. Hvor mange nøgler skal vi bruge til hver enkelt lejlighed? Hvordan vil vi have dem leveret? Vil vi have forskellige farver til de enkelte opgange? Hvordan skal de noteres i systemet – må de stå med navn eller blot adressen?” siger Gert Mejlshede.
Mejlshede Gruppen erfarer også, at det er en god idé at andelsboligforeninger får nøglebrikkerne eller nøglerne til omdeling inden installationen. Almindeligvis et par uger forinden. Her bliver andelshaverne bedt om at sætte brikken ind i nøglebundtet – og så skal de ikke smide den gamle nøgle ud, før de kan konstatere at det nye system virker. Så sikrer man, at alle har en brik eller nøgle, når systemet er oppe og køre.
Hvem skal administrere adgangskontrolsystemet?
Mejlshede Gruppen forklarer, at der er to forskellige scenarier for, hvordan administration af et adgangskontrolsystem skal foregå. ”Enten kan man købe et system, hvor vi står for det hele, ellers kan man købe et system, hvor andelsboligforeningen står for administration af systemet,” forklarer Gert Mejlshede og uddyber om første systemløsning: ”Det er et såkaldt hosted system, altså hvor vi står for administrationen – ligesom ved et mekanisk låsesystem. Vi koder nøglerne hver gang der skal oprettes en ny eller spærres en gammel nøgle eller brik. Kunden kan så ikke stå for noget selv, og på den anden side, kan de så heller ikke gøre noget galt.”
I det andet scenarie er det andelsboligforeningen selv, som har brikker eller elektroniske nøgler liggende. De koder derfor selv nye nøgler og brikker og spærrer de gamle. ”Ofte er der mange roller som bestyrelsesmedlemmerne i en andelsboligforening skal varetage – og der er også udskiftning i bestyrelser. Derfor vælger over 50 procent af de boligforeninger, som vi samarbejder med en hosted løsning. Så undgår de at en ny fra bestyrelsen skal sættes ind i systemerne, når der er omrokering,” forklarer Gert Mejlshede.
Få en ekspert med på råd
Hvis I går og overvejer elektronisk adgangskontrol i andelsboligforeningen, er det en fordel, at I rådfører jer med en ekspert. På den måde får I afdækket alle de behov, som foreningen måtte have. Hos Mejlshede Gruppen er besigtigelse af projektet en fast del af proceduren. Der er nemlig ikke en fast formel for, hvordan et adgangskontrolsystem skal se ud for en andelsboligforening.
”Uanset hvad så er alle ejendomme forskellige. Derfor skal vi altid ud og afstemme med foreningen, hvad de gerne vil have. Det kan godt være de fleste først tænker, at de efterspørger en relativ enkel løsning, men så når vi afstemmer deres behov, kan der være andet de ønsker inkluderet. Det kan for eksempel være, at man ønsker at logge aktiviteten fra fælleslokalet eller ser fordele i, at ikke kun fællesdørene skal have adgangskontrol, men også beboernes døre. Det giver en række nye muligheder og yderligere fleksibilitet i andelsboligforeningen,” afrunder Gert Mejlshede.
Ønsker I at høre mere om mulighederne for adgangskontrol i andelsboligforeningen?
Mejlshede Gruppen står altid til rådighed, hvis jeres andelsboligforening ønsker at høre mere omkring adgangskontrol. Læs mere på deres hjemmeside eller kontakt dem på:
Telefon: 35 39 39 39
Mail: info@mejlshede.dk