Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Tømrermester RFA

vedr defekt på hårde hvidevarer

Jeg har to spørgsmål. 1: vi har solgt vores andelslejlighed pr 1.10. Da vi flyttede ind var håndtaget på gasovnen defekt og sad kun fast i den ene side. Der var ingen snak om at dette skulle nedskrives el lign. Vi fik den opfattelse at ovnen bare var som den var og at det var hvad vi fik. Ingen fra bestyrelsen var nede og for at tjekke disse ting og vi fik ikke oplyst at vi skulle indrapportere fejl og mangler. Nu er problemet at bestyrelsen vil have os til at erstatte ovnene fordi håndtaget ikke virker. Ovnen virker ellers fint. De vil tage pengene til ovnene af en tilbageholdt del af prisen. Mit spørgsmål går på hvor stor en sum de må tage for denne defekt på ovnen. Den er nu min 7 år gl. Jeg føler det er uretfærdigt at foreningen pludselig er blevet så obs på disse ting som man ikke tog sig af da vi flyttede ind og synes ikke det kan passe at jeg skal betale en ny ovn til den nye ejer når vi har levet med en smådefekt ovn fra den dag vi flyttede ind. Bliver sådan hårdehvidevarer ikke afskrevet? Man må jo forvente at ting slides og hvis vi skal erstatte noget må det vel tage udgangspunkt i den værdi tingen har idag. Mit andet spørgsmål handler om stofa. Bestyrelsen har i vores forening ansvar for opsigelse af stofa. Dette har de dog ikke fået gjort i tide hvilket betyder at vi skal betale 3 mdr efter vi er flyttet. Har man ret til at kræve disse penge af den nye ejer. Er der regler for hvordan man afregner sådanne ting?  

Vores svar fra

1.       Der er næsten med sikkerhed foreskrevet en ret i vedtægterne for bestyrelsen til at tilbageholde i købesummen for udbedring af mangler og defekter. Derfor må I finde jer i, at bestyrelsen selv tager for sig i forbindelse med udbedring af manglen. Rådfør jer med vedtægterne. Det beløb som I skal betale skal selvfølgelig være rimeligt. Hvis der skal en helt ny ovn til, skal der tages højde for den forbedring der sker ved, at en 7 år gammel ovn udskiftes til en ny.
2.       Hvordan opsigelse af stofa sker og afregning må være foreskrevet i vedtægterne. Hvis foreningen har glemt at opsige, må tabet tages af dem. Pengene kan ikke opkræves hos den nye ejer.

Venlig hilsen

Klaus Falkenberg, advokat
Dir: 96 31 33 29
E-mail: mailto:klfa@aalborg.advodan.dk |  www.advodan.dk

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.