Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Tømrermester RFA

Vederlag – merudgift ved salg

Jeg har solgt min afdøde fars andelsrækkehus, og har lige modtaget afregning fra andelsboligforeningen. En udgiftspost kalder de “Merudgift i forbindelse med salg” på kr. 10.000, hvilket jeg finder ganske ublu. Specifikationen er uden beløb, hedder bare diverse telefonopkald, henvendelse til kommune, kørsel, telefon, kontakt til håndværkere. Pasning af have (græsslåning) (4 måneder), og rentetab ved manglende indbetaling af boligudgifter. (19.700) (aftale fra start at jeg kunne vente med at betale til huset var solgt), men 4 måneders rentetab på dette beløb er jo ikke enormt! Vedtægter siger at der kan opkræves et passende vederlag for ekstra arbejde i forbindelse med salg. Hvad er administratorens “arbejde”, (best.formanden i dette tilfælde) og hvad kan kaldes ekstra? Havearbejdet er udført på eget initiativ af samme formand. Bolig er solgt for 310.000, andelsbeviset var på 514.000. Jeg synes de 10.000 er en pæn procentdel for disse “ydelser”. Er det fair, og kan jeg kræve regnskab for disse 10.000. 

Vores svar fra

 
Det er svært at vurdere konkret.
Hvis der er ydet et væsentligt arbejde fra bestyrelsens side/administrator mener jeg ikke det er urimeligt.
Med venlig hilsen
Thomas Damsholt, advokat (H)
Rabenhorst & Thorlacius A/S
ADVODAN – Lyngby
Toftebæksvej 2
2800 Kgs. Lyngby

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.