Vederlag – merudgift ved salg
Jeg har solgt min afdøde fars andelsrækkehus, og har lige modtaget afregning fra andelsboligforeningen. En udgiftspost kalder de “Merudgift i forbindelse med salg” på kr. 10.000, hvilket jeg finder ganske ublu. Specifikationen er uden beløb, hedder bare diverse telefonopkald, henvendelse til kommune, kørsel, telefon, kontakt til håndværkere. Pasning af have (græsslåning) (4 måneder), og rentetab ved manglende indbetaling af boligudgifter. (19.700) (aftale fra start at jeg kunne vente med at betale til huset var solgt), men 4 måneders rentetab på dette beløb er jo ikke enormt! Vedtægter siger at der kan opkræves et passende vederlag for ekstra arbejde i forbindelse med salg. Hvad er administratorens “arbejde”, (best.formanden i dette tilfælde) og hvad kan kaldes ekstra? Havearbejdet er udført på eget initiativ af samme formand. Bolig er solgt for 310.000, andelsbeviset var på 514.000. Jeg synes de 10.000 er en pæn procentdel for disse “ydelser”. Er det fair, og kan jeg kræve regnskab for disse 10.000.
Det er svært at vurdere konkret.
Hvis der er ydet et væsentligt arbejde fra bestyrelsens side/administrator mener jeg ikke det er urimeligt.
Med venlig hilsen
Thomas Damsholt, advokat (H)
Rabenhorst & Thorlacius A/S
ADVODAN – Lyngby
Toftebæksvej 2
2800 Kgs. Lyngby
Flere spørgsmål