Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Bykærs Anlæg ApS

Foreningen sætter urimelige krav ved salg – Hvad gør vi?

Jeg er andelshaver og har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på. Hvis der bliver tilbageholdt et beløb i forbindelse med salg af bolig, skal beløbet så blive stående på foreningens konto eller kan en andelshaver forlange, at beløbet sættes på en spærret konto i sælgers navn? Skal der ikke ved syn af bolig udleveres en rapport til sælger og køber? Hvad gør vi som andelshavere i en forening, når vi har en bestyrelse, som opfører sig som diktatorer. Vores kasserer snager i vores privatliv, bagtaler os alle og går nærmest og inspicerer hver dag. Dette er uudholdeligt og han ødlægger lysten for os alle til at blive boende. I forbindelse med salg stiller de krav, som ikke holder ifølge vores vedtægter, selvom de siger, at de går efter vedtægterne. Ved første syn bliver boligen godkendt med få små ting der skal udbedres. Godkendelsen bliver noteret på pair og der noteres selvfølgelig også de få ting der skal udbedres. Skønt der er krav der strider mod vedtægterne, men de vil høre på det. Efterfølgende finder de næsten hver dag på nye ting (kassereren har inspiceret), som de påpeger skal forbedres (det er ren chikane og misundelse på salgsprisen). De forlanger der skal være syn nummer 2. De nægter at have godkendt boligen ved 1. syn og forlanger nu flere forbedringer der heller ikke holder ifølge vedtægterne. Dette vil de igen ikke høre på. Denne handel burde efter normale omstændigheder lige køre igennem, da der ikke er noget at komme efter. Hvad gør vi andelshavere ved sådan en bestyrelse. Der skal lige siges, at alle andelshavere er enige om, at vores bestyrelse opfører sig usmageligt. Vi ved godt, at vi selvfølgelig skal have en ny bestyrelse, men de er der jo stadig, som også er vores problem. Men hvad gør man midt i en handel, når man ikke kan nå en “bestyrelse”? Hvad gør man i det hele taget som andelshaver i sådan en forening. Er den eneste hjælp at gå til en advokat og derved få yderlige omkostninger? Der skal desuden oplyses, at salget er sket via en ejendomsmægler. Det tirrer bestyrelsen når vi bruger ejendomsmægler ved salg. De sviner også ejendomsmægleren til. Hun er selvfølgelig også dybt rystet over deres opførsel. Hun kan heller ikke nå dem og de svarer hende ikke på hendes spørgsmål. Alle der hører og er indblandet i dette er dybt rystede over vores “psykopatiske” bestyrelse. Bestyrelsen kan heller ikke indse, at de ødelægger for både sælger og køber og også foreningens omdømme. Vores forening har eksisteret siden 1984 og har aldrig haft problemer før nu!!!

Vores svar fra

Jeg kan kun anbefale at rette henvendelse til advokat og så i øvrigt hurtigst muligt få indkaldt til og afholdt en ekstraordinær generalforsamling for at få væltet bestyrelsen.

Med venlig hilsen

ADVODAN
Ebbe Gregers Madsen
Advokat

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.