Uenighed om opgør
Hej – administrator holder tilbage kr 50.000,- da køber har indvendinger. Hvad siger loven om følgende;
> Vurderingsmand/firma har værdisat to udbedringer jeg-sælger skulle lave/betale. Jeg lavet de begge. Køber klager, og har indhentet pris fra håndværker – tusindvis over vurderingsmandens pris. Gælder ikke vurd.m’s pris dersom jeg må eftergive? > hvem beslutter om der skal eftergives, eller fastholdes? > køber siger komfuret ikke fungerer, og kræver erstatning på flere tusinde kr. Jeg har 2 vidner på at det fungerede da vi forlod lejligheden. Det var helt udemærket faktisk. Mine forpligtelser ligger kun frem til overtagelsen? Jeg ved ikke hvad køber har gjort med det efter. Oveni kræver køber erstatning for rengøring og flytning af det. Jeg skrubbede den 2 uger inden flytningen, så det passer ikke.
> Køber siger køleskab larmer, og at dennes værdi kr 3.600 (var næsten nyt!) skal refunderes, da køber ikke var klar over at det kunne vælge det fra. Køber kan ikke gå tilbage når handelen og overtagelsen er gjort?
> Køber ønsker håndværker ind for at slibe gulve, har lagt ved et billede som viser to etsende (?) punkter. Når jeg går ind i egenskaber på billedet er det taget 11.sept – køberen overtog lejligheden 27.april. Kan jeg afvise på denne baggrund? Er der ikke uansæt en regel om at man overtager “as is”, eller hvad?
Køber skriver også et andet sted at mine møbler har skjult huller i gulverne, mig OGSÅ ukendt – her kan man dersom pkt over ikke gælder, måske bede køberen forklare nøjagtig hvordan de stod, også bruge mine billeder af min indretning til at vise jeg ikke havde møbler over nogle huller?
Til sidst var der et pkt i min el-rapport, som ikke var ok. Bestyrelsen kræver således at køber får udbedre FRIT(!) på min bekostning: Spots på toilet i nedsænket loft. Dette er ulovligt eftersom man laver det idag. Dette blev dog lavet inden min tid. Og jeg har el-rapport fra, da jeg købte lejligheden (2006), som siger at alle el-installationer er ok. Er det så dette el-firmaet som må stå ansvarlig, eller hvem? Sætter MEGET stor pris på jeres feedback!
Andelsboligforeningen skal efter loven godkende aftalen mellem sælger og køber. Bestyrelsen har ansvaret for, at maksimalprisbestemmelserne ikke er overtrådt. Bestyrelsen er således myndighed på samme måde, som Tinglysningsretten er det ved handel med ejerboliger.
Det er ikke klart for mig, om foreningen i din sag har godkendt aftalen. Jeg gætter på, at det ikke er tilfældet, for i modsat fald var der ikke grundlag for en tilbageholdelse.
Bestyrelsens manglende godkendelse kan gå på:
– Individuelle forbedringer er ansat for højt (det kan være komfur, der ikke virker, eller el-installationer er ulovlige)
– Løsøre må ikke indgå i handlen (det kan være køleskabet)
– Gennemgang af vedligeholdelsesstanden giver anledning til nedsættelse af den aftalte pris (det kan være, at gulvet skal afslibes)
Du afviser købers krav. Herefter må du få en stillingtagen fra andelsboligforening. Hvis den holder dig ansvarlig, kan du anlægge sag mod foreningen. Denne sag vil kunne køre sideløbende med en retssag, som køber har anlagt eller anlægger mod dig.
Jeg vil foreslå dig at gå andelsboligforeningen eller administrator på klingen for at få afklaret, hvad det videre forløb er.
Bliver det til en retssag, har du formentlig en retshjælpsforsikringsdækning over den indboforsikring, du havde tegnet, da du boede i andelsbolig. Få det undersøgt.
Sagen som denne afklares i nogen grad ud fra bevisbyrde-regler. F.eks.: Har bestyrelsen ikke bemærket gulvets dårlige stand, får køber meget svært ved at bevise, at det var dårligt på overtagelsestidspunktet. Hvert emne skal behandles for sig. Men uden bestyrelsesreferatet er det vanskeligt at se hvad, der er galt, og hvor, du står.
Advokat Per Nielsen (H)
Flere spørgsmål