Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Bykærs Anlæg ApS

Udbetaling af mandetimer

Kære Andelsportal I forbindelse med køb og sammenlægning af to andelslejligheder i den andelsforening min kone og jeg bor i, er vi nu kommet i en situation, der gør at vi har nogle spørgsmål til jer. Det kræver dog en længere forklaring. I den ene af de to lejligheder var der et tvivlsomt (u)lovligt loft da vi flyttede ind. Der var fra start ikke nedslag i pris på lejligheden da bestyrelsen ikke fik set nærmere efter ved overtagelsen. Vi var lidt usikre på loftet og om vi kunne blive ”bonet” den dag vi har tænkt os sælge igen. Derfor bad vi bestyrelsen om igen at se på loftet, og nogle uger efter overtagelsen kom der en skøns- og synsmand for at se på loftet. Han konstaterede, lidt som vi forventede, at loftet (lofterne, det var to værelser) skulle gøres lovligt pga. for meget luft mellem forskalling/gipsloftet og det oprindelige pudsloft. Min kone og jeg havde fra starten af aftalt med bestyrelsen, at vi selv kunne lave loftet og få ”mandetimer” + materialepenge for det, eller vi kunne bestille håndværkere til at udføre arbejdet. Vi var ligeledes fra start enige med bestyrelsen om, at vi som minimum skulle holdes udgiftsfrie idet loftet blev sat op inden ejendommen blev lavet om til en andelsforening. Det var vist i 1987. Min kone og jeg, valgte selv at sætte loftet op, idet vi var i tidsnød og ikke havde tid til at vente på håndværkere. Det var også fint med bestyrelsen, da det så ville være billigere for dem at få loftet lavet af os. De sagde at vi skulle skrive arbejdstimer ned og gemme bonerne fra materialerne så vi kunne få penge for arbejdet. ”Mandetimerne” skulle så udbetales når arbejdet var slut. Det var udgangspunktet i hvert fald, men undervejs fik vi at vide, at vi ikke behøvede at notere brugte arbejdstimer ned, da bestyrelsen havde en bog, hvori man kan slå op og se hvor meget tid der går på sådan et stykke arbejde. Det undlod vi så at gøre, men undervejs i ombygningen, fik vi at vide af formanden for bestyrelsen at der kunne være et problem i udbetalingen af ”mandetimerne”. Der var nu igen flere muligheder, om end ikke helt sikre da formanden tilsyneladende ikke kender reglerne helt. 1. Pengene kunne skrives på som forbedring på lejligheden, og derved ”indkasseres” de igen ved salg. Dog ville der ikke være den sædvanlige nedskrivning. 2. Pengene kunne fratrækkes huslejen over eksempelvis tre måneder. 3. Pengene for ”mandetimer” kunne udbetales ”nu og her”. Som tiden går, bliver disse tre muligheder kun til en af dem, nemlig den første. Mulighed nr. 3 vil give beskatningsproblemer, mener bestyrelsen. Det var derfor ikke helt det, vi blev lovet fra start af, ydermere er der også en lille ”tvist” angående hvor mange timer vi har brugt. Vi mener derfor ikke at vi har fået en rimelig behandling af bestyrelsen, som flere gange har lavet om på aftalen. Vi var trods alt lovet penge for vores arbejde udbetalt umiddelbart efter vores arbejde, men må derimod forvente at få dem udbetalt den dag vi skal flytte. Til den tid kan man måske forvente at der sidder en ny bestyrelse, og de vil måske studse lidt over at der ikke er nedskrivning på som normalt når nu det står under ”forbedring”! Det skal lige siges at vi har modtaget pengene for materialer af bestyrelsen. Vi kan forstå at der er visse tekniske (og måske skattetekniske) finurligheder omkring udbetalingen, men så må bestyrelsen undersøge dem korrekt fra start af. Havde vi bestilt håndværkere, skulle foreningen betale efter arbejdets udførelse, men nu er der pludselig ikke en kasse der kan betale for arbejdet. Kan det passe, at der ikke er mulighed for at få kontantudbetaling eller periodevis huslejenedsættelse for udførte mandetimer? I øjeblikket går vi og ærgrer os over, at vi ville spare os selv for ventetiden ved ikke at bestille håndværkere. Disse er jo ikke nemme at få fat i for tiden.. På forhånd tak Susan og Henrik Holdt
Foreningsnavn: A/B Solkrogen
Navn: Henrik Holdt

Vores svar fra

Kære Henrik Holdt
Det er ikke muligt har at gå ind i en så konkret sag som du fremstiller. Det normale er at der ved fejl og mangler og ulovligheder ikke udbetales penge men betakles regninger. Grunden til dette er at en fraflytter eller foreningen skal kunne dokumentere kræve dokumentation for et udført arbejde. Foreningen må ikke udbetale kontanter til en andelshaver uden beskatning.

Jeg vil foreslå at I får løst jeres problem ved henvendelse til administrator/bestyrelsen og får en skriftlig aftale.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Anette Dyhl
Administrationschef
DATEA AS
Lyngby Hovedgade 4 · 2800 Kgs. Lyngby
Direkte tlf.: 45260214
Mobiltlf.: 25276955
ady@datea.dk
www.datea.dk

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.