Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Arbejdernes Landsbank

Tilbageholdelse af penge og mangler

Min mand og jeg har solgt vores andel med overtagelse 1 august, og gik jo derefter ind i 14 dags perioden med tilbageholdelse af 10%. Den 16.8 fik vi en mail fra bestyrelsen om at de vil udbedre nogle defekter ift thermostater og varmemålere. Vi er kun bekendt med at der er fejl på en af dem. Desuden vil de tilbage holde et beløb ift vores kommende varme regning (årsopgørelse) – i alt 30.000. De udspecificerer ikke hvilke mangler der er tale om, eller hvornår de udbedres. Vi tænker at dette virker ugennemskueligt for os ift hvad det reelt er vi kommer til at betale, og hvordan vi ved håndværkeren ikke bare laver hvad han lige synes, og dermed regningens størrelse. Derusden synes vi det virker underligt at de kan tilbageholde ekstra penge efter periodens udløb. Dette forstærkes af at vi først hørte fra dem 16.8 og at skaderne endnu ikke er udbedret. Vi har ærlig talt ikke haft et godt forhold til bestyrelsen, som vi før har syntes forvalter pengene i foreningen noget lempeligt og i egen interesse.

Vores svar fra

Bestyrelsen i den andelsboligforening, hvor du netop har solgt en lejlighed, har ret – og pligt – til at tilbageholde et beløb, så mangler kan udbedre.

Det samme gælder med hensyn til den igangværende varmeregnskabsperiode, hvor det også er normalt at tilbageholde et beløb hos sælger, så andelsboligforeningen er sikker på at få dækket eventuelle omkostninger til varme.

Bestyrelsen (eller administrator) skal dog udarbejde en specifikation, så du som sælger kan se, hvor meget der tilbageholdes til de forskellige formål.

Når udbedringen af de omtalte mangler er lavet, har du endvidere ret til at se den faktura, som så skal modregnes i det hos dig tilbageholdte beløb. Af regningen skal du kunne se, hvad der er lavet.

Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål. Har du supplerende eller yderligere spørgsmål, hører jeg gerne fra dig igen.

Venlig hilsen

Carsten Volden
Direktør

Direkte +45 58 58 37 72 | Mobil +45 40 84 43 33
Telefon +45 70 23 00 78 | Fax +45 70 23 00 41
cvo@colliers.dk

Colliers Ejendomsadministration A/S
Codanhus, Gammel Kongevej 60, 5. sal, 1850 Frederiksberg C
www.ceadm.dk

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.