Salgsopstilling v/ selvsalg
Når en andelshaver sælger sin andel uden om mægler, fx i Den Blå Avis, og købers bank gerne vil have en “salgsopstilling”, hvor de kan se, hvad andelen er vurderet til samt den pris, som sælger og køber har aftalt efter mindre nedslag – hvilket dokument kan sælger så give køber/banken? Kan man udarbejde et midlertidigt dokument selv, kan adm.selskabet udarbejde et dokument, eller skal købers bank vente på overdragelsesaftalen?
Overfor en andelsboligforening kan man (sælger, køber og deres banker) efter min opfattelse ikke umiddelbart forlange mere end, at foreningen laver en overdragelsesaftale til brug for salget. Den kommer dog først typisk, når en køber er fundet.
Hvis foreningen har en administrator, kan parterne bestille en såkaldt administratorbesvarelse, hvor administrator oplyser om f.eks. boligafgift, anvendelsesudgifter, maksimal andelskrone, forbedringer m.v. på den specifikke lejlighed. Det er den normale vej til at få de relevante oplysninger i en handel.
En sådan besvarelse tager administratoren et gebyr for.
Jeg vil ikke anbefale en bestyrelsen, at den begynder at lave midlertidige (købs)dokumenter, bl.a. fordi det er et ansvar forbundet med at svare forkert, om f.eks. størrelse på boligafgift og andelskrone/forbedringer.
Køberrelevante oplysninger bør komme direkte fra en professionel administrator.
ADVODAN Glostrup
Hans Christian Færch
Advokat
Flere spørgsmål