Rykkergebyrer
: Gennem 10 – 15 år har foreningen haft samme administrator, der har bistået med bl. a indkrævning af husleje. Ved for sen indbetaling af husleje er der altid lagt et rykkergebyr på beløbet, ca 2 -250 kr. Vi har gennem alle årene troet på at disse rykkergebyrpenge tilfaldt andelsboligforeningen. Tilfældigt har vi opdaget at administrator putter pengene i egen lomme. Det drejer sig om et efterhånden ganske stort beløb, og det undrer os, da det jo er foreningen der har risiko ved de manglende indbetalinger. Jeg har spurgt administrator, der siger at det er en aftale han har overtaget fra vores forrige administrator. Jeg har nu kigget deres skriftlige aftale/kontrakt igennem, og kan ikke se at den indeholder en aftale om at administrator beholder evt. rykkergebyrer. Administrator får jo sin løn for netop tjek og indkrævning af husleje, så den x-trabetaling er ganske mange penge oveni admin.aftalen. Spørgsmål 1. Er det normalt at administrator beholder rykkergebyrer ? 2. Hvem bestemmer størrelsen af sådanne rykkergebyrer ? Jeg kan se i “Erhverv og Byggestyrelsen” at gebyr for påkrav ved erhvervslejemål, beløber sig til 139 kr, ved lovbestemmelse 1. januar 2010. Vores administrator lægger 2 – 250 kr på i rykkergebyr ? Hvad er alm. gebyrtarif ved restancer?
Nej, jeg mener ikke administrator har lov at beholde rykkergebyrerne, medmindre det udtrykkelig fremgår af foreningens aftale med administrator.
De bør således tilfalde foreningen.
Jeg mener at kr. 250,- i rykkergebyr er acceptabelt.
Med venlig hilsen
Thomas Damsholt, advokat (H)
Rabenhorst & Thorlacius A/S
ADVODAN – Lyngby
Toftebæksvej 2
2800 Kgs. Lyngby
Flere spørgsmål