Regler for bestyrelser
Min faster, der er blevet dement og venter på plejehjemsplads, bor i andelslejlighed på ovennævnte adresse. Da min faster ikke selv kan overskue at sælge sin lejlighed har jeg bedt formanden for boligforeningen om at sende mig vedtægter og øvrige relevante papirer for foreningen. (Min faster har ingen som helst styr på papirer og vi har ikke kunnet finde noget materiale i hendes lejlighed). Vi er naturligvis nødt til at have ovennævnte papirer for at kunne gå videre med salget. Boligforeningens formand har været ualmindeligt lidt imødekommende og har, i løbet af de nu ca. 4 måneder, jeg har efterlyst papirerne, ikke ment at have tid til at fremsende dem. Kan De oplyse mig om, hvorvidt der findes regler for, hvordan en bestyrelse skal administrere sit ansvar i en sådan situation – eventuelt råde mig til, hvad jeg kan foretage mig for at få fat på papirerne. Findes der måske et centralt sted, hvor samtlige andelsboligforeningers bestemmelser/vedtægter er tilgængelige? Det er dybt utilfredsstillende, at salget af lejligheden skal udskydes, fordi vi ikke har de relevante dokumenter, når vi skal gå videre.
Hvis din faster er dement eller ikke kan råde fuldt ud bør det overvejes at du bliver værge/samværge for din faster for at kunne varetage hendes interesser og hjælpe hende.
Du bør rette henvendelse til Statsforvaltningen herom.
Når du kan dokumentere din rolle overfor bestyrelsen i Andelsboligforeningen har du ret til at forlange at få de relevante dokumenter udleveret.
Med mindre foreningen har en hjemmeside kan du ikke på anden vis skaffe papirerne. Din faster bør dog have de samme oplysninger liggende.
Med venlig hilsen
Thomas Damsholt, advokat (H)
Rabenhorst & Thorlacius A/S
ADVODAN – Lyngby
Toftebæksvej 2
2800 Kgs. Lyngby
Flere spørgsmål