Økonomisk ansvar for røromlægning, ulovlige installationer mv
Min kæreste og jeg overtog i februar 2007 en andelslejlighed i en forening på Frederiksberg. Ved overdragelsen skulle der udbedres en række fejl og mangler. Vi indgik aftale med sælger om, at vi påtog os denne opgave jf synsrapport fra foreningens administrationsselskab, mod en reduktion i prisen på 50.000 kr. Fx skulle vi tage ulovlige nedsænkede lofter ned i køkken, gang og bad. Da vi gjorde dette, kom en virvar af rør og faldstammer til syne. Det viste sig, at det var installationer, der var lavet ved etableringen af lejligheder ovenover på det oprindelige tørreloft. Disse (vandrette) installationer er ifølge fagmænd vurderet som ikke af opfylde gældende lovgivning. Derudover er der etableret bl.a. en ny væg, som et murerfirma har vurderet som ulovlig. Tilsynsmanden fra administrationsselskabet på dette tidspunkt (det er skiftet nu) mente, at det var andelsforeningen s ansvar at afslutte el-og vvs-installationer forsvarligt, at foretage den nødvendige genoprettelse af installationsføring og brandsikring således, at alle installationer er forsvarligt termineret, ophængt og isoleret samt at der er udført brandsikring af lofter i gang, køkken og bad. Og at sørge for den sikkerhedsmæssige understøttelse af de opsatte letbetonelementer (den ekstra mur). Bestyrelsen derimod mener, at det ikke er foreningen der skal betale, da gennemførslerne af installationer og opsætning af letbetonvæg er sket før foreningen blev etableret. Det er også sket før den tidligere ejer, som vi købte fra, flyttede ind. Bestyrelsen har fx brugt det argument at vi, når vi en gang vil sælge, kan skrive det på som forbedring. Men at gøre noget lovligt er vel ikke en forbedring. Det vil også betyde at vores andel, når den er lovlig og på lige fod med de andre andele, vil være væsentlig dyrere og dermed sværere at komme af med. Vores argument er, at det er foreningen som sådan – ikke os som nytilflyttere – der må bære det økonomiske ansvar for dette. Vi håber I kan hjælpe med at fortælle, hvilke områder en henholdsvis forening og lejlighedsejer har det økonomiske ansvar for.
Vedrørende mangler der eksisterede på tidspunktet for foreningens stiftelse, vil det som udgangspunkt være foreningen, der har pligt til at afhjælpe forholdet.
Med venlig hilsen
Jacob Linvald
Advokat
DATEA AS
Lyngby Hovedgade 4 · 2800 Kgs. Lyngby
www.datea.dk
Flere spørgsmål