Når bestyrelsen ikke følger vedtagne forslag/vedtægter.
Hvad kan andelsboligforeningers menige medlemmer gøre, hvis bestyrelsen ikke følger vedtagne forslag eller vedtægterne? Det blev vedtaget på GF, at omkonvertere foreningens lån (da de havde en gennemsnitsrente på 7%) og at besparelsen herfra skulle bruges til nedsættelse af boligafgifterne. Af balancen fra årsrapporten 2010 fremgår det, at foreningen HAR omkonvereteret lånene, forøget gælden med 2 mio. og på GF foreslår en diskussion om FORHØJELSE af boligafgifterne. Har rykket tre gange for et referat fra GF 2011 uden resultat. Foreningens vedtægter siger, at referatet skal være medlemmerne i hænde senest 1 måned efter GF. Da GF var den 27. april er det den 27. maj 2011. Det er i øvrigt 3. år i træk, at referatet først fremsendes 2-3 måneder efter GF. Hvad kan vi gøre i den situation?
Bestyrelsens adgang til at omlægge foreningslån afhænger af, hvilket mandat den har fået hertil.
Mandatet eller kompetencen kan muligvis være beskrevet i vedtægterne, men vil dog som oftest udspringe af en konkret bemyndigelse, som er opnået på en generalforsamling, hvor et beslutningsforslag om låneomlægning er blevet drøftet og vedtaget.
Normalvis vil der af beslutningsforslaget og referatet fra generalforsamlingen kunne udledes nogle rammer for, hvor langt bestyrelsens bemyndigelse rækker, herunder i forhold til at omlægge til nyt lån med variabel/fast rente, størrelsen af rentesats, konsekvenser for boligafgift – og herunder om restgælden kan forøges i samme forbindelse.
Hvis en bestyrelse handler uden mandat og påfører foreningens medlemmer et økonomisk tab, kan den blive erstatningsansvarlig, men jeg kan på baggrund af de få oplysninger, som jeg har om forløbet, ikke vurdere, om dette er aktuelt i denne sag.
Det findes ingen oplagte sanktioner for at få fremskaffet et referat, som lader vente på sig – ud over at rykke bestyrelsen og administrator løbende. Man kan naturligvis bruge ens demokratiske adgang til at foreslå og vælge en anden bestyrelse eller administrator ved førstkommende lejlighed, men det kræver en ny generalforsamling og flertal for forslaget
Såfremt du ønsker hjælp til denne konkrete sag eller andre opgaver, så kontakt mig for en uforpligtende snak på 46 14 50 20 eller kontakt ADVODANs kædekontor på kontakt@advodan.dk.
Vi gør opmærksom på, at yderligere behandling af sagen ikke er en del af den gratis rådgivning, og at der vil være honorar på en egentlig sagsbehandling
Andelsportal.dk har et landsdækkende samarbejde med ADVODAN og anbefaler kædens advokater til landets boligejere og boligforeninger.
ADVODAN Glostrup
Hans Christian Færch
Advokat
ADVODAN | Glostrup Torv 6-10 | 2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00 | Dir: 46 14 50 20 | Fax: 43 43 00 72
Email: hacf@advodan.dk| www.advodan.dk
ADVODAN – et netværk til forskel
Flere spørgsmål