Må revisor være administrator?
Spørgsmål:
På grund af den nye andelsboliglov, som trådte i kraft 1/2 2005, har vi fået lavet nye vedtægter jeg mener de skal tinglyses. Vores bestyrelse mener ikke det er nødvendigt, da boligaftalen er blev fremlagt på generalforsamlingen og er underskrevet af bestyrelsen og administrator.
Administrator ønsker også at fjerne vores boligaftale med hver enkelt
beboer, da det ønskes at der bare skal være et ordensreglement. Bestyrelsen mener der skal være en boligaftale for hver andelshaver, da vi har nogle beslutninger, der er vedtaget på generalforsamlingen, som følger den boligaftale vi har, jeg har et spørgsmål til vores administration.
Vores administration ejes af vores revisor – før hen lå administration og revision i hver sin bygning hvor administrator havde egen direktør. Nu er administration og revision slået sammen i samme bygning, så revisor blander sig lige så meget i vores boligsager, som administrator og det synes jeg er blevet noget være rod. Vi har lige omlagt lån i foreningen det var revisor der
tog sig af det og derefter sendt regningen for udført opgave til vores
administrator, som har med vores pengesager at gøre. Er det lovlig at have
forretninger rodet sådan sammen, som det er her, for det vil jo sige at revisor
reviderer sig selv?
Det er ikke nødvendigt at tinglyse vedtægtsændringer i andelsboligforeninger. Hvis det er foreningens ønske, at der opretholdes boligaftaler bør administrationen respektere dette – i særdeleshed, hvis boligaftaler er nævnt i foreningens vedtægter. Revisor og administration må ikke være samme person. Hvis I synes, at interesserne er for sammenblandede bør I udskifte en af parterne.
Med venlig hilsen
ATB
Flere spørgsmål