Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Tømrermester RFA

Hvad gør man efter en mislykket licitation?

Baggrund: Vi er i gang med et altanprojekt og vores rådgivningsfirma anbefalede at få tre firmaer med i licitationen. Det viste sig at det ene firma ikke afgav bud (sagde de ikke havde fået noteret datoen). Det andet firma gav en pris, men tilføjede at den gjaldt enkeltdøre og ikke dobbeltdøre sådan som der stod i tilbudsmaterialet – så reelt fik vi 1 tilbud ‘at vælge imellem’. Et tilbud der ligger 15 % over det overslag som vores rådgivningsfirma udarbejdede for 3/4 år siden- og som de betegnede som ‘meget pessimistisk’ netop for at vi ikke skulle få en negativ overraskelse ved en licitation. (En forskel på 2,1 og 2,4 mill for 12 altaner + en fransk altan!!) Spørgsmål: Vi føler os ret dårligt rådgivet (- nu begrunder rådg.firmaet at de ikke foreslog fx 5 firmaer med ‘at det er et stort arbejde for entreprenøren, så man skal kun indkalde det antal man tror man har brug’) – og mener vi har brug for mindst et nyt tilbud for at kunne tage stilling – men hvordan gør man bedst det? Skal man annullere den første licitation? ‘Mister’ vi i så fald det ene brugbare tilbud vi fik? Har det andre uheldige juridiske/ økonomiske/praktiske konsekvenser? Er det rimeligt at vi skal betale rådg.firmaet ekstratimer for at kopiere materialet og sende det til nogen nye entreprenører?

Vores svar fra

Det normale vil være at annullere licitationen. Skal den gå om, så må det være en ny sag, dvs den rådgivende ingeniør kan forlange betaling for dette. Det er, som udgangspunkt og i hvert tilfælde således som det foreligger oplyst, ikke rådgiverens skyld at der er én der glemmer og en anden der misforstår situationen således at der alene er et enkelt bud tilbage. Om hvor mange tilbud der skulle indhentes er sådan set et spørgsmål om, hvorledes aftalen om rådgivning blev indgået. Endelig var der den mulighed, at man kunne sende det ud i fri licitation, og ikke indbudt som den foreliggende situation. Det er en mulighed at gøre igen. Rådgiveren ved hvordan det skal gøres.

Venlig hilsen

Henning Julin, advokat
Dir: 96 31 33 25 Mobil: 40 20 24 49
E – mail:  hju@aalborg.advodan.dk  |  www.advodan.dk

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.