Husk synlig husnummerskilt
Når 112-alarmcentralerne i løbet af få sekunder kan finde en adresse på et elektronsik kort, skyldes det, at man anvender kommunens data. Taxiselskaber og mange andre virksomheder benytter samme metode til at finde hurtigt frem.
Det betyder, at den enkelte borger bliver langt mere afhængig af, om kommunen kender og registrerer den rigtige adresse. Og afhængig af at husnummerskiltet på ens ejendom er i overensstemmelse med kommunens registrering. Uoverensstemmelser kan gøre det svært for ambulance, taxa og andet at finde frem til en adresse.
Erhvervs- og Boligstyrelsen samarbejder i øjeblikket med kommunerne, Post Danmark, Falcks Redningskorps, Foreningen af Kommunale Beredskabschefer og 112-alarmcentralerne om at informere borgere, grundejere og virksomheder om, hvor vigtigt det er at have en synlig husnummerskiltning og en adresse .
1. marts udsendes folderen “Synlige adresser – Danmarks vigtigste vejviser”. I folderen kan man finde gode råd om hvordan et husnummerskilt bør sidde og se ud. Ligesom man finder anvisninger på, hvordan man kan tjekke om kommunen kender en adresse.
Kilde: Boligministeret
Flere spørgsmål