Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Energidrift A/S

Honorar for byggesagsstyring

I vores forening har vi netop vedtaget et større renoveringsprojekt, der omfatter omfangsdræn og fugtsikring. Vi har en teknisk rådgiver på sagen, som har budgetteret med byggesagsstyring. Vores faste administrator vil stå for byggesagsstyringen. Honoraret beløber sig til 2,5% af den samlede entreprisesum og vil derfor udgøre ca. 80-90.000 kr. Er det normalt at byggesagsstyringen er en %-del af entreprisesummen, og er det et rimeligt niveau? Hvorfor betales byggesagsstyring ikke blot med betaling for de tilgåede timer?

Vores svar fra

Det er normal praksis i administrationsbranchen, at der tages et salær for ”byggesagsadministration” beregnet som en procentdel af entreprisesummen.

Men i hvert tilfælde må bestyrelsen naturligvis vurdere, om salæret står i rimeligt mål med det (mer)arbejde, som administrator skal udføre samt det hermed forbundne ansvar.

Salæret kan måske forhandles.
I kan derfor muligvis godt få en alternativ aftale om, at salæret beregnes efter medgået tid til sagens behandling, men så tager foreningen selvfølgelig også risikoen på, at byggesagsadministrationen/projeket bliver mere tidskrævende eller omfattende end administrator måske havde troet.

ADVODAN | Glostrup Torv 6-10 | 2600 Glostrup

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.