Forbud mod altankasse
Spørgsmål: Jeg bor i en andelsforening, vi har for ca. 2 år siden fået altaner ind mod gården. Det uheldige er nu sket, at en af naboens altankasser er faldet ned fra 3 . sal i blæsevejr.
Dette resulterede i at bestyrelsen skrev rundt til alle hvad der var sket, samt at dette betyder at det pr. d. 14.9.2010 (i morgen)bliver forbudt at have altankasser på ydersiden af altanerne.
Hvis ikke dette bliver overholdt vil bestyrelsen bestille en lift/kran som fjerner altankasserne på beboers regning.
Vi fik ca. 2 ugers varsel. Deadline er så i morgen tirsdag d. 14.9.2010.
Spørgsmålet er så om bestyrelsen overhoved kan lave sådanne regler uden at stille det til afstemning på generalforsamlingen? Derudover vil jeg også høre om bestyrelsen overhovedet må foretage sådan en omkostningsfuld handling på beboerens regning?
I tirsdags tog jeg kontakt til bestyrelsen for at føre min sag, da jeg mener at det er en unødvendig panikløsning. De var faktisk meget usikre på om de må lave sådanne regler selv, og om de må bestille sådanne arbejder for at fjerne altankasserne.
jeg fik så en mundlig lovning på at der ikke bliver foretaget nogle handlinger de næste 2 uger, men jeg vil naturligvis helt være på den sikre side.
Beslutningen virker panikagtig.
Men hvis beslutningen sagligt måtte være velbegrundet og for at undgå nærligende risiko kan bestyrelsen træffe en sådan beslutning uden om generalforsamlingen.
Jeg ville bruge de 14 dage til at forsikre bestyrelsen om at altankasserne kan sikres forsvarligt i blæsevejr. Der kan evt. fra bestyrelsen udsendes en vejledning om hvordan dette skal ske.
Med venlig hilsen
Thomas Damsholt, advokat (H)
Rabenhorst & Thorlacius A/S
ADVODAN – Lyngby
Toftebæksvej 2
2800 Kgs. Lyngby
Flere spørgsmål