Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Altan.dk

Fejl og mangler – hvad gør vi?

Vi har solgt vores andel 1/3 2008. Der var lavet vurderingsrapport, hvor der ikke var konstateret fejl og mangler. Indenfor de første 14 dage modtog vi brev fra køber, hvor de kræver 10.000 kr i nedslag p.g.a. skjolder på fliser i badeværelse. 500 kr for skår i granitplade i badeværelse. 2000 for utilstrækkelig rengøring. Vi afviser, da skjolderne opstod ca 1 år efter at vi flyttede ind i lejligheden (den var nybygget). Vi regnede med at fliserne var af en dårlig kvalitet, som vi så måtte acceptere. Det drejer sig om under 10 fliser. Lejligheden var rengjort og skåret i pladen kender vi ikke noget til. Vi afviser nedslager på 12.500. Den 4. april modtager vi nyt brev, hvor køber fastholder kravet, og samtidig gør opmærksom på at tilbud på udskiftning af fliser i badeværelse var uden moms og fliser – det drejer sig nu om 24 fliser. Medsendt er også mail som bestyrelsen har sendt til administrator, hvor de beder om at tilbageholde 11.500. Stadig 10.000 for fliser, 500 kr for hakker i granit. Jeg vil lige tilføje at kanten er rå i enderne og at kanten ikke har været synlig før vi flyttede vores vaskemaskine. Bordpladen er som da vi købte den. Samtidig henviser de til en ridse i lakken på udvendig dørkarm på terrassen. Den koster 1000 kr. Rengøring på de 2000 har de så droppet. Vi har boet 2 halvgamle personer i lejligheden i 5½ år. Vi syntes det er urimelige krav. Hvilke muligheder har vi?? Administrator har tilbageholdt 15.000

Vores svar fra

Jeg må ud fra din forklaring råde dig til at søge advokat bistand til løsning af dit problem. Der er en sondring imellem synlig og ikke synlige mangler som er væsentlig i denne sag.

Det forekommer umiddelbart mærkeligt at køber skulle reklamere over mangler som var tilstede på tidspunktet for handlens indgåelse, og som denne med rette burde have set inden I aftalte prisen – jeg henviser i den forbindelse til misfarvning af fliserne, som ligeledes burde have været nævnt som en mangel i vurderingsrapporten, såfremt I bør give afslag for dette.

Hvis jeg var jer, ville jeg i første omgang udbede mig de 14.500 kr. udbetalt fra administrator idet manglerne ikke var nævnt i vurderingsrapporten, og ikke kan betragtes som en skjult mangel. I bør således overfor administrator redegøre for hvorfor I ikke mener at nedslaget er berettiget, og på det grundlag bør administrator vurdere, om han/hun finder grundlag for udbetaling af de deponerede midler.

Med venlig hilsen
ADVODAN HOLBÆK
Rasmus Nilsson
Advokatfuldmægtig
ADVODAN | Havnepladsen 4-6 | 4300 Holbæk
Tlf: 59 43 44 45 | Fax: 59 43 01 12
Email: rnil@advodan.dk -| www.advodan.dk/holbaek ADVODAN – et netværk til forskel

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.