Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Østjysk Tagbyg ApS

Erstatning i forbindelse med nybyggeri.

Hej. Jeg Skriver på vegne af mig selv, min familie og flere andre beboere i boligforeningen. Vi føler os temmelig dårligt behandlet. Vi flyttede i midten af sidste år ind i vores nybyggede lejligheder, men glæden om at købe nyt var ret kort. Vi har oplevet rigtig mange fejl og en for langsom og for dårlig sagsbehandling synes vi. Kan for mit eget vedkommende sige at vi i lejligheden har over 80 fejl ialt. Vi blev lovet en uvildig fejlgennemgang med en dygtig rådgiver, men han virkede ikke så uivildig endda, han fandt vel 20 fejl, hvor vores uskolede øjne altså har fundet de sidste ca 60. Udbedringen er stadig igang, 5-6 gange har vi fået lovning på at inden for en given dato ville de være færdige, men det er de som sagt stadig ikke. Vi har oplevet at være blevet løjet for, vi har prøvat at blive bevidst ignoreret og vi har sågar oplævet at de har slettet fejl på udbedringslisterne, så man først senere pludselig opdager fejlen igen. På det sidste er det gået en smule mere fremad og der er også sket noget, men vi føler hver især og samlet stadig at vi er blevet for dårligt og meget urimeligt behandlet. Så vores spørgsmål lyder på om det ikke kunne være rimeligt at søge erstatning for denne dårlige behandling og om jeres vurdering på om vi ville nå nogle vejne med sådan et søgsmål. Hvis i mener begge, hvad kunne så være rimeligt at bede om.? (Tænker også på alle de gange man har siddet forgæves og ventet på håndværkere der kommer for sent eller slet ikke dukker op og alle de gange man har været hjemme for bare at måtte konstatere at den håndværker der kom slet ikke lavede sit arbejde godt nok.) Håber på et snarligt svar. MVH Jesper Jensen. (Forurettet køber)
Foreningsnavn: AB Søterrasserne 1
Navn: Jesper Jensen

Vores svar fra

Kære Jesper Jensen
I kan få jeres tab erstattet, men I skal dokumentere jeres tab og det kan være vanskeligt i denne situation.Når  man flytter ind i nybyggeri  må  man være indstillet på at der er visse fejl og mangler ved det afleverede byggeri. Bygherren skal principielt ved afleveringen modtage et fejlfrit byggeri, men det forekommer sjældent at det afleverede er iorden. Ved afleveringen udfærdiges mangelslister som entreprenøren så skal sørge for at få afhjulpet inden rimelig tid.Bygherren er i relation til jer som købere forpligtet til at aflevere i fejlfri stand, men jeg gætter på at der i jeres købekontrakter er indføjet bestemmelser om hvorledes der skal forholdes i den givne situation, hvilket formentlig betyder at I skal tåle en del inden I som købere kan gøre bygherren ansvarlig for manglerne. Om denne grænse er nået beror på en konkret vurdering. Jeg vil anbefale jer at søge hjælp til denne vurdering hos en advokat der har forstand på entrepriseret og som kan bibringe bygherren forståelsen af at det nu er slut med dårlige undskyldninger, udsættelser mv.
Hvis I går sammen om den samme advokat er det til at overkomme rent økonomisk og i situationen den afgørende forskel på om I får jeres ret eller om bygherren fortsat skal tryne jer.
Held og lykke med sagen.I kan ringe til mig, hvis I vil have anvist en kyndig advokat.
mvh
henning petersen
advokat
advodan helsingør.

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.